آنها بر روی صدای خرت، خرت زانو و تق تق زانو در جوانی تأکید کرده اند که اگه جدی گرفته نشود و حتی اگر بدون درد باشد، می تواند به آرتروز کامل در سنین بزرگسالی و ابتدای پیری منجر شود.

هشدار درباره سرو صدای زانوها در سنین جوانی

سلامت نیوز-*دکتر رضا سلمان روغنی: آنها بر روی صدای خرت، خرت زانو و تق تق زانو در جوانی تأکید کرده اند که اگه جدی گرفته نشود و حتی اگر بدون درد باشد، می تواند به آرتروز کامل در سنین بزرگسالی و ابتدای پیری منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک باتو؛ اگر زانوی شما هنگام خم و راست کردن صدا می دهد، حتما این مقاله را بخوانید.

هر گونه صدا اعم از خرت، خرت، کلیک، تق تق در زانو هنگام خم و راست کردن حتما اگر بدون درد باشد، می تواند یک عامل خطر و پیشگویی جهت آسیب به زانو و آرتروز زانو در آینده باشد. این حاصل تحقیقی است که به تازگی (May 2017) محققین دانشگاه بایلر آمریکا در تگزاس منتشر کرده اند.

این محققین پاره ای از عوامل و نشانه های اولیه احتمال ابتلا به آرتروز زانو را بررسی و مشخص کرده اند تا بموقع بتوانید از بروز آرتروز در سنین بزرگسالی و پیری جلوگیری کنید.

آنها بر روی صدای خرت، خرت زانو و تق تق زانو در جوانی تأکید کرده اند که اگه جدی گرفته نشود و حتی اگر بدون درد باشد، می تواند به آرتروز کامل در سنین بزرگسالی و ابتدای پیری منجر شود.

در این مطالعه، بیش از 75 درصد از مبتلایان به آرتروز زانو در گذشته، تق تق بدون درد زانو داشته اند و از آنهایی که گاهی این صدا را در زانو دانسته اند، ظرف یک سال دو برابر بیش از افراد سالم دچار درد ناحیه زانو شده اند و کسانی که مداوم سرو صدای زانو داشته اند، سه برابر بیش از سایرین به زانو درد مبتلا شده اند.

در صورتی که شما اضافه وزن دارید، حتما در جهت کاهش آن اقدام کنید. در پژوهش دیگر که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته، ثابت شده که اضافه وزن، مهمترین عامل آسیب به غضروف مفصل زانوست و کاهش 5 تا 10درصدی از وزن می تواند باعث کاهش احتمال آسیب به غضروف و حفظ آن و پیشگیری از آرتروز زانو شود.

*فوق تخصص ستون فقرات در طب فیزیکی و توانبخشی در ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهار ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    دختری۲۲ساله هستم نجات غریق ۲ماه پیش در تمرینات شنای قورباغه زانوی راستم دچار آسیب شد ام ار ای گرفتم و به پزشک مراجعه کردم تشخیص پزشک کشیدگی رباط زانو بود که شدید نبود و یک مقداری التهاب زانو،اما دو هفته بعد از آسیب، زانوی چپم که کاملا سالم بود شروع به درد کرد،الان درد و ورم زانوی آسیب دیده ام یعنی راست آرام شده اما هر دو زانویم به خصوص زانوی سالمم یعنی چپ به شدت تق تق و خرخر میکنند و کشک زانو در جای خودش ثبات ندارد و تکان میخورند،الان قرص پیاسکلدین مصرف میکنم آیا مصرف۳ماه این دارو تق تق زانوهایم را درمان میکند؟؟