سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 213839

آن روزها تعداد انگشت‌شماری بار سفر می‌بستند و بقچه بر دوش راه بیابان و کوه و دشت را می‌گرفتند و نه مسیر آن‌چنان مشخص بود و نه مقصد معلوم.

سلامت نیوز:گشت‌و‌گذار زمانی روی این کره خاکی فقط یک تفریح بود و در نهایت فرصتی برای گپ و گفت میان آدم‌هایی که فرسنگ‌ها از هم فاصله داشتند اما امروز شرایط کاملا فرق کرده است. 


به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: آن روزها تعداد انگشت‌شماری بار سفر می‌بستند و بقچه بر دوش راه بیابان و کوه و دشت را می‌گرفتند و نه مسیر آن‌چنان مشخص بود و نه مقصد معلوم. سندباد، مارکوپولو و ناصر خسرو و در نهایت چند‌ده نفر و شاید چند‌صد نفر دیگر تنها گردشگران روی زمین بودند و سراغ از بزرگ‌ترها و قدیمی‌ها که می‌گیری مشخصا با این جمله مواجه می‌شوی که «پایمان را از شهر و روستایمان بیرون نگذاشتیم.» حالا اما یک میلیارد نفر روی این کره خاکی در حال گشت‌و‌گذارند و مثل گنجی متحرک این طرف و آن طرف می‌روند؛ گنجی که پایه قیمتش را 1500 میلیارد دلار گذاشته‌اند و سال به سال بر رقم و قیمتش افزوده می‌شود و سهم ایران کهن با قدمت چند‌هزار ساله‌اش از این گنج تنها یک میلیارد دلار است! 


هزار و 200 نشان تاریخ کهن ایران‌زمین در حالی خاک می‌خورند که برج‌های دست‌ساخته ابوظبی و عشرت‌کده‌های آنتالیا و برج‌های «ایفل» و «پیزا» پول پارو می‌کنند. کتیبه دو هزار‌ساله کوروش در حالی چشم‌به‌راه گردشگر مانده و تخت جمشید در حالی با چندهزار گردشگر دل‌خوش است و سکوت غمبار در حالی «شهر سوخته» را فراگرفته که شهر باستانی «آتن» با وجود میلیون‌ها گردشگر لحظه‌ای آرام و قرار ندارد. از دل شکسته آثار تاریخی که بی‌گردشگر مانده‌اند، بگذریم، با دل شکسته جوانان بیکارمان چه کنیم؟! 


این یک میلیارد نفر مهمان سیار در جهان را صد میلیون نفر میزبانی می‌کنند و سهم ایران باز هم از این میزبانی گسترده به چند‌صد هزار نفر هم نمی‌رسد و جوانان بیکار کشور از این مهمانی بزرگ هر‌روزه عملا سهمی ندارند. احوال پریشان‌حال و بیمارگونه گردشگری کشورمان قطعا علل و مسبب‌های بسیاری دارد اما در صدر همه آنها، «سازمان میراث فرهنگی» است که همه به آن چشم دارند و انتظار رونق و حرکت در گردشگری در وهله اول از این سازمان می‌رود. 
عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حالا با انتقادهایی مواجه است، به‌طوری‌که برخی منتقدان معتقدند این میراث باارزش وارثی ندارد! 
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، به‌عنوان یکی از منتقدان عملکرد این سازمان در گفت‌وگو با ایسنا، با ضعیف توصیف‌کردن عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، به ظرفیت‌های بسیار کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: ایران جزء چند کشور برتر دنیا به‌لحاظ جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است اما متأسفانه تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده و یکی از دلایل آن به عدم مدیریت صحیح در این حوزه برمی‌گردد.


 این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: کمتر کشوری را می‌بینیم که این حجم از ظرفیت‌های میراث فرهنگی را داشته باشد اما کمترین استفاده را به‌ویژه در حوزه تجاری و درآمدزایی از آن ببرد. ایران در حالی در جمع چهار کشور برتر جهان به‌لحاظ جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی قرار دارد که از نظر درآمدزایی در رتبه‌های بالای صد در جهان است و این امر مطلوب نیست. این نماینده مجلس معتقد است، با توجه به این شرایط، عملکرد سازمان میراث فرهنگی عملکرد قابل دفاعی نیست. سیدجواد حسینی‌کیا، دیگر عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، نیز با اشاره به ظرفیت‌های بسیار کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، عملکرد سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنعت توریسم کشور را ضعیف توصیف می‌کند. حسینی‌کیا به درآمد سرشار بسیاری از کشورها از محل گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال‌حاضر، بسیاری از کشورها از طریق صنعت گردشگری ارتزاق می‌کنند و عمده بودجه این کشورها از طریق این صنعت تأمین می‌شود و این در حالی است که کشور ما با این حجم ظرفیت تاریخی و طبیعی و جاذبه گردشگری، درآمد چندانی از محل گردشگری ندارد. 


حسینی‌کیا همچنین به بیکاری بالای کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: رونق صنعت گردشگری قطعا چرخه کار بسیاری را در کشور فعال خواهد کرد و در کنار رونق این صنعت، بازار صنایع دستی، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز گردشگری، ناوگان حمل‌و‌نقل و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز رونق خواهد گرفت و خودبه‌خود این چرخه به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری کشور منجر می‌شود اما متأسفانه عملکرد مطلوبی را در این حوزه شاهد نیستیم. یکی از علل مشترک و اصلی این ضعف عملکرد که محل توافق بسیاری از منتقدان است، عدم نظارت درست و دقیق بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که موجب شده مسئولان این سازمان در برابر عملکرد خود پاسخگو نباشند. حسینی‌کیا، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه دراین‌باره می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون در قالب یک معاونت ریاست‌جمهوری فعالیت دارد و این امر موجب شده مجلس نتواند در زمینه بازخواست از عملکرد این سازمان وارد کار شود.

درحال‌حاضر، گستره کار این سازمان بسیار است و اقدامات صورت‌گرفته به هیچ عنوان پاسخگوی ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیست و از طرفی نظارت‌پذیر‌نبودن این سازمان و پاسخگو‌نبودن آن به مجلس هم موجب شده که بسیاری از کارها در این حوزه روی زمین بماند و نمی‌توان در صورت وجود مشکل در این حوزه، آن را پیگیری و رفع کرد. درهمین‌راستا و با توجه به مشکلات مطرح‌شده از چند سال پیش طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی در راستای نظارت‌پذیر‌کردن هرچه بیشتر این سازمان در دستور کار قرار گرفت؛ طرحی که همواره با مخالفت مسئولان این سازمان مواجه شده است. حسینی‌کیا دراین‌باره می‌گوید: این طرح با نظارت‌پذیر‌کردن سازمان میراث فرهنگی و پاسخگو‌کردن این سازمان در برابر عملکردش می‌تواند به بهبود عملکرد این سازمان و در نهایت رونق گردشگری کشور منجر شود. 


وی به مشکلات اعتباری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تا زمانی که سازمان میراث فرهنگی تبدیل به وزارتخانه نشود، نمی‌توان برای رفع مشکلات اعتباری و بودجه‌ای آن اقدامی انجام داد و این طرح گامی مؤثر در جهت رفع مشکلات اعتباری این حوزه است. فلاحت‌پیشه نیز با تأکید بر ضرورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه می‌گوید: در صورت اجرای این طرح، وزیر این وزارتخانه موظف به پاسخگویی به نمایندگان خواهد بود. 
این نماینده مجلس معتقد است: با نظارت‌پذیرکردن این نهاد می‌توان برنامه‌های بلندمدتی برای آن تدوین کرد و حرکت وزارت میراث فرهنگی بر‌اساس برنامه میتواند نتایج بهتری برای حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد. با وجود همه مخالفت‌ها و موافقت‌ها، حوزه گردشگری بی‌رمق و بی‌رونق کشورمان حالا چشم‌به‌راه تصویب طرحی است که شاید اجرای آن کلیدی برای بازگشایی صندوق این گنج متحرک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha