سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 213841

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: پنج تالاب کشور دارای طرح کسب و کار می شود که بر این اساس تهیه و تدوین این طرح را با تعدادی کارشناس بین المللی آغاز کردیم.

پنج تالاب کشور دارای طرح کسب و کار می شود

سلامت نیوز:  مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: پنج تالاب کشور دارای طرح کسب و کار می شود که بر این اساس تهیه و تدوین این طرح را با تعدادی کارشناس بین المللی آغاز کردیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ابوالفضل آبشت، افزود: تهیه طرح کسب و کار روی پنج تالاب از جمله تالاب های حله در بوشهر، شادگان در خوزستان، چغاخور در چهارمحال بختیاری، زریوار در کردستان و کانی برازان در آذربایجان غربی آغاز شده است.


وی اظهار کرد: این اقدام به عنوان یک برنامه تکمیلی در کنار برنامه مدیریت جامع تالاب در دستور کار دفتر طرح حفاظت از تالاب ها قرار گرفته است.
وی با بیان این که طرح کسب و کار تالاب چغاخور تدوین شده است، گفت: در این طرح ظرفیت و پتانسیل تالاب ها از نظر این که چه کسب و کاری می توان در آن منطقه ایجاد کرد که همراه با آن محیط زیست نیز حفظ شود، مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.


آبشت تاکید کرد: نقش جامعه محلی در این طرح بسیار مهم و پررنگ است و وظیفه اصلی آن بر عهده جوامع محلی خواهد بود زیرا اجرای این طرح برای آنها منفعت و درآمد به همراه خواهد داشت.


وی اظهار کرد: استفاده ار تجربیات بین المللی یکی از محورهای کاری این طرح است از این رو تاکنون چند مشاور بین المللی برای اجرای این طرح به کشور آمدند، از مناطق بازدید کردند و اکنون دیگر مراحل پایانی تدوین این طرح است.
آبشت گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، دفتر طرح حفاظت از تالاب های ایران نیز برای استفاده بهینه از ظرفیت تالاب ها در راستای ایجاد کسب و کار سبز برنامه ریزی کرده است.


وی افزود: تالاب های ایران و حوزه های اطراف آن پتاسیل خوبی در ایجاد کسب و کار دارند و می توان با مطالعه و یافتن کار مناسب برای آن منطقه، معیشت جایگزینی برای اهالی ایجاد کرد تا فشار کمتری به تالاب ها و حوضه های آبریز آن وارد شود.
آبشت گفت: تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان اولین تالاب در کشور دارای طرح کسب و کار می شود که بر این اساس دومین کارگاه آن با حضور دست اندرکارن و ذینفعان ملی و محلی، مسوولان و کارشناسان بین المللی برگزار شد.

*** تالاب های ایران
ایران با دارا بودن اقلیم متنوع، تالاب های زیادی را در خود جای داده است، با توجه به تعاریفی که در کنوانسیون رامسر (کنوانسیون حفاظت از تالاب ها) آمده، بیش از هزار تالاب در ایران وجود دارد که از جمله آنها می توان به دریاچه پشت سدها، رودخانه ها و سواحل تالابی اشاره کرد.


از بین آنها 84 تالاب جزو تالاب های با اهمیت بین المللی به حساب می آیند که از این تعداد، 35 تالاب تحت 24 عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند.
بیش از 60 درصد تالاب های بین المللی کل منطقه در کشور ما قرار دارد، براساس تعریف کنوانسیون رامسر، 42 نوع تالاب در دنیا وجود دارد که از این تعداد 41 نوع آن در کشور ما موجود است در واقع کمتر کشوری با این ویژگی دیده می شود. این وضعیت نتیجه تنوع اکوسیستم های هیرکانی در شمال تا اکوسیستم زاگرس و خلیج فارس است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha