براساس آخرین آمارهایی که توسط پزشکی‌قانونی کشور اعلام شده است بیشترین آمار سقط‌درمانی فارغ از آمار جمعیتی مربوط به استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس است

تهران رکورددار سقط درمانی

سلامت نیوز: اسمش سقط‌درمانی جنین است اما درحقیقت تکه‌ای از مادری است که با هزار و یک امید باردار شده را بیرون می‌کشند. سقط درمانی در مراکز قانونی و با مجوز پزشکی‌قانونی انجام می‌شود اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن در تهران و دیگر استان‌ها بوده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز،فرهیختگان نوشت: براساس آخرین آمارهایی که توسط پزشکی‌قانونی کشور اعلام شده است بیشترین آمار سقط‌درمانی فارغ از آمار جمعیتی مربوط به استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس است. اما و اگرهای زیادی در مورد دلایل افزایش سقط درمانی وجود دارد ولی خیلی از آنها مانند تاثیر آلودگی هوا، پارازیت‌ها، خوراک و... هنوز ثابت نشده است.

زمانی که زن بارداری مجبور می‌شود جنینش را سقط کند یعنی در حاملگی یا مادر در خطر است یا جنین. حاملگی که می‌تواند خطرساز باشد به سقط ختم می‌شود؛ البته برای سقط درمانی چند شرط لازم است. زهرا امیدوار، متخصص زنان و زایمان، در مورد علت سقط جنین گفت: «‌سقط، به دفع جنین از بدن مادر قبل از هفته بیستم بارداری یا دفع جنین با وزن زیر 500 گرم گفته می‌شود. بیش از 80 درصد سقط‌ها قبل از هفته دوازدهم بارداری رخ می‌دهد. اگر مادر، جنین را بعد از 20 هفتگی از دست بدهد، به آن مرده‌‌زایی گفته می‌شود. همچنین زمانی که کودک ضربان قلب پیدا می‌کند، احتمال سقط جنین به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.»

او افزود: «زمانی که در دوران حاملگی علائمی دیده شود که مشخص کند مادر یا جنین در خطر هستند بعد از انجام آزمایش‌های مشخص پیشنهاد سقط درمانی جنین داده می‌شود. در این موارد ممکن است یا مادر جان خود را از دست بدهد یا اینکه نوزادی با مشکلات و معلولیت‌های زیاد به دنیا بیاید.»


امیدوار همچنین در مورد عوامل افزایش‌دهنده سقط جنین در مادر گفت: «‌شاید اولین عامل سن مادر باشد زیرا در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجود دارد. بعد از آن زنانی در معرض خطرند که دچار کم‌کاری تیروئید، دیابت، سلیاک، لوپوس و اختلالات وراثتی در انعقاد خون و سندروم تخمدان پلی‌کسیتیک هستند. همچنین مصرف سیگار، الکل و مصرف بیش از چهار فنجان قهوه در روز و اشعه ایکس که در رادیولوژی‌ها استفاده می‌شود،  می‌تواند از دیگر عواملی باشد که باعث سقط درمانی جنین می‌شود.»

او معتقد است که قرار گرفتن در معرض سموم محیطی از جمله گازهای بیهوشی، وقتی پدر در معرض جیوه، سرب و مواد شیمیایی صنعتی و آفت‌کش‌ها قرار گرفته باشد، خطر سقط را بیشتر می‌کند. همچنین عوامل محیطی و تعذیه‌ای هم می‌تواند مادر را در خطر سقط قرار دهد.

امیدوار گفت: «‌زمانی که آزمایش‌های غربالگری نشان دهد جنین دچار مشکل است؛ یعنی علائمی دارد که نشان‌دهنده سالم نبودن جنین است توصیه به سقط جنین درمانی می‌شود. البته برای انجام این کار حتما باید نوزاد بیشتر از 19 هفته نباشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha