سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضررهای حذف وعده سحری از سوی روزه داران گفت: نخوردن وعده سحری سبب افزایش خطر ابتلای روزه داران به کبد چرب می شود و به همین دلیل توصیه می شود این وعده غذایی حذف نشود.

افزایش خطر ابتلا به کبد چرب با حذف سحری

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضررهای حذف وعده سحری از سوی روزه داران گفت: نخوردن وعده سحری سبب افزایش خطر ابتلای روزه داران به کبد چرب می شود و به همین دلیل توصیه می شود این وعده غذایی حذف نشود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا؛ کبد چرب به تنهایی بیماری نیست، اما می‌تواند عامل بروز بیماری باشد، از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته گرفته تا سرطان.کبد چرب در واقع تجمع بیش از حد چربی در کبد است.


بدین معنا که ممکن است در حالت عادی میزان چربی کبد 5 درصد باشد ولی گاهی از این میزان بیشتر شده و به 30 تا 40 درصد نیز می‌رسد و تجمع بافت چربی در سلول های کبد ایجاد می‌شود.این بیماری از نوع بیماری‌های داخلی است و نحوه تغذیه و چاقی افراد در آن تاثیر بسیار دارد.
کوروش جعفریان، افزود: کسانی که توان بدنی کمتری دارند اگر وعده سحری را نخورند، آسیب جدی تری خواهند دید.


وی با بیان اینکه کسانی که وعدهای غذایی خود را در ماه مبارک رمضان حذف می کنند، شانس بیشتری برای چاقی دارند ادامه داد: روزه داران باید تمام وعده های غذایی شامل افطاری، شام و سحری را صرف کنند تا ولع خوردن پیدا نکنند.


جعفریان ادامه داد که برخی افراد به دلیل پرخوری در ماه رمضان چاق می شوند؛ این افراد باید به مقدار نیاز غذا مصرف کنند تا دچار اضافه وزن یا چاقی نشوند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد که سحری نمی خورند، گرسنه نمی شوند، افزود: بدن این افراد شروع به سوخت و ساز چربی ها کرده و حالت اسیدی پیدا می کند و فرد طول روز را راحت تر تحمل می کند اما این راحتی قطعا آسیب هایی مانند کبدچرب، دیابت، پرفشاری خون و چاقی در پی خواهد داشت.
جعفریان ادامه داد: برخی از افراد در وعده سحری، قندهای ساده مانند شربت و مربا زیاد مصرف می کنند که این کار سبب می شود تا انسولین بدن بیش از حد ترشح شده و فرد حدود ساعات 9 تا 10 صبح بشدت احساس گرسنگی کند.


وی وعده غذایی سحری را معادل ناهار اعلام کرد و گفت: همان چیزهایی مردم در ناهار می خوردند می توانند در وعده سحری هم صرف کنند. توصیه می شود در سحری از غذاها با فیبر بالا مانند نان سبوس دار و حبوبات به همراه سبزیجات استفاده کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد با رعایت اصول ساده می توانند ماه رمضان را به نحو مطلوب روزه داری کنند و فرصت معنوی این ماه هم بهره مند شوند.


وی به روزه داران توصیه کرد که وعده های افطار، شام و سحر را طوری تقسیم کند که خیلی به هم نزدیک نباشد. در وعده افطاری غذای ساده که شبیه صبحانه، صرف کنند تا برای وعده شام آماده باشند.


جعفریان از روزه داران خواست پس از صرف افطار، مقداری قدم بزنند. روزه داران معمولا در طول روز تحرک بدنی کمی دارند و توصیه می شود پس از مدتی از صرف افطار حدود نیم ساعت قدم بزنند و بعد از آن شام را صرف کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وعده شام می تواند مانند روزهای عادی باشد و در این وعده غذایی می تواند از غلات و سبزیجات و استفاده کرد.


وی بر مصرف سبزی و میوه توصیه کرد و گفت: باتوجه به اینکه ماه رمضان در فصل گرم واقع شده است، مصرف سبزی و میوه می تواند آب بدن حفظ کرده و جلوی کم آبی را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha