سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 213870

این امکان وجود دارد که حداقل یک‌بار در طول زندگی‌تان تحت تاثیر کمردرد قرار بگیرید. کمردرد یکی از مرسوم‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود افراد برای مدتی دست از کار خود بکشند، چون کمردرد تحرک و فعالیت را مشکل می‌سازد. بسیاری از عوامل می‌توانند منجر به کمردرد شوند و می‌توان در اکثر موارد با رعایت کردن توصیه‌هایی این کمردردها را تسکین داد.

چـرا کمـرتان درد می‌گیـرد؟

سلامت نیوز: این امکان وجود دارد که حداقل یک‌بار در طول زندگی‌تان تحت تاثیر کمردرد قرار بگیرید. کمردرد یکی از مرسوم‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود افراد برای مدتی دست از کار خود بکشند، چون کمردرد تحرک و فعالیت را مشکل می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، بسیاری از عوامل می‌توانند منجر به کمردرد شوند و می‌توان در اکثر موارد با رعایت کردن توصیه‌هایی این کمردردها را تسکین داد.


گرفتگی عضله: اگر به عضله‌ها یا بافت‌های اطراف ستون فقرات خود آسیب برسانید، عضله‌های شما سعی خواهند کرد که با اسپاسم یا انقباض از آن ناحیه محافظت کنند. این به این معنا است که عضله‌ها منقبض می‌شوند و در همان حالت باقی می‌مانند. علاوه بر این، عوامل دیگری همچون دررفتگی دیسک یا جراحت به بافت‌های ستون فقرات نیز می‌توانند موجب اسپاسم یا گرفتگی‌های کمر شوند.


درمان گرفتگی عضله: درمان گرفتگی عضله بستگی به دلیل آن و همچنین سن فرد و سلامتی کلی او دارد، اما استراحت و داروهای تسکین‌دهنده غیرتجویزی معمولا در درمان گرفتگی‌های عضله موثر هستند. علاوه بر این، بعضی از کرم‌ها نیز در تسکین گرفتگی‌های عضله موثر هستند. اگر این روش‌های درمان برای شما مفید واقع نشدند، ممکن است که پزشک شما شل کننده‌های عضله را تجویز کند. اگر گرفتگی عضله‌های کمر شما به دلیل یک مشکل جدی همچون مشکلی در دیسک کمر شما باشد، احتمالا پزشک شما جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.


سنگ‌های کلیه: سنگ‌های کلیه به سنگ‌های کوچک و سفتی گفته می‌شوند که از کریستال‌هایی درست می‌شوند که در کلیه‌ها شکل می‌گیرند. وقتی‌که این سنگ‌ها در مجاری ادرار گیر می‌کنند باعث درد شدیدی در قسمت تحتانی کمر، قسمت تحتانی شکم و پهلوها می‌شوند.


درمان سنگ کلیه: گاهی اوقات می‌توانید صرفا با نوشیدن آب فراوان از شر سنگ‌های کوچک خلاص شوید و آن‌ها را دفع کنید. باوجوداین، دفع این سنگ‌ها دردآور است و برای کاهش درد ناشی از دفع سنگ‌های کلیه به مسکن‌هایی نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، پزشک شما می‌تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که باعث شل شدن عضله‌ها می‌شوند و درنتیجه درد ناشی از دفع سنگ‌های کلیه کمتر می‌شود. در موارد خطرناک و جدی به یک روش پزشکی برای شکستن سنگ‌ها یا یک جراحی نیاز خواهید داشت.


فتخ دیسک کمر: در ستون فقرات ما بالشتک‌های نرم یا دیسک‌هایی وجود دارند که مهره‌ها را از هم جدا می‌کنند. این دیسک‌ها شبیه به دونات های آکنده از ژله هستند که بین هر استخوان قرار دارند. گاهی از اوقات این دیسک‌ها ترک می‌خورند و ژله بیرون می‌زند. اگر این ژله بیرون زده به ستون فقرات یا عصب‌های شما فشار وارد آورد، در کمر خود احساس درد خواهید کرد که این درد می‌تواند به پاها یا بازوهای شما منتقل شود.


درمان فتخ دیسک کمر: اگر احساس درد شدید می‌کنید، احتمالا به یک یا دو روز استراحت و داروهای ضدالتهابی (ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین) نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، پزشک شما می‌تواند فیزیوتراپی را برای تقویت کردن و کش دادن عضلات تحتانی کمر و شکم پیشنهاد کند. اگر درد شما برای چند ماه طول بکشد، پزشک شما احتمالا جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

آرتروز: به التهاب، خشکی و درد مفاصل آرتروز گفته می‌شود. بعضی از مشکلات مربوط به آرتروز ستون فقرات می‌توانند قسمت تحتانی کمر را تحت تاثیر قرار دهند. قسمت تحتانی کمر بخش بیشتری از وزن بدن را تحمل می‌کند.

درمان آرتروز: در اکثر موارد برای درمان آرتروز به استراحت و داروهای غیر تجویزی نیاز است. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی و داروهای مسکن هستند. اگر این داروها در تسکین درد موثر واقع نشدند، پزشک شما داروهای تجویزی همچون استروئیدها را تجویز خواهد کرد تا درد و التهاب شما تسکین یابند. باوجوداین، پیش از مصرف هر داروی جدیدی به پزشک خود بگویید که قبلا چه داروهایی را مصرف می‌کردید.

تنگی کانال نخاعی: وقتی‌که فضاهای موجود در ستون فقرات شما تنگ می‌شوند، به نخاع شما و عصب‌هایی فشار وارد می‌شود که از ستون فقرات تا دست‌ها و پاهای شما امتداد دارند. این فشار وارده موجب بی‌حسی می‌شود و درنتیجه حرکت را برای شما سخت می‌سازد. آرتروز، تومورها و بعضی از بیماری‌های ارثی می‌توانند موجب چنین فشار ناشی از تنگی کانال نخاعی شوند و چنین مشکلی پس از سن 50 سالگی مرسوم‌تر است.

درمان تنگی کانال نخاعی: اکثر افراد به داروهای تجویزی تسکین‌دهنده درد و استراحت و فیزیوتراپی نیاز دارند. اگر درد شما شدید است و نمی‌توانید به‌خوبی حرکت کنید، پزشک شما می‌تواند برای تسکین فشار وارده بر ستون فقرات شما جراحی را پیشنهاد دهد.

عفونت ستون فقرات: عفونت ستون فقرات یک بیماری خطرناک اما نادر است که زمانی رخ می‌دهد که یک باکتری، ویروس یا قارچ مایع اطراف ستون فقرات یا استخوان‌ها یا بافت‌های نرم ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل معمولا پس از جراحی ستون فقرات یا آسیب و جراحت به ستون فقرات رخ می‌دهد.

درمان عفونت ستون فقرات: پزشک شما مستقیما دارو را وارد جریان خود شما خواهد کرد تا این دارو با باکتری، ویروس یا قارچ مقابله کند. برای درمان این مشکل نیاز است که برای مدتی در بیمارستان بستری شوید و احتمالا اجازه تحرک زیاد به شما داده نخواهد شد. اگر دارو در درمان این مشکل موثر واقع نشد، به جراحی نیاز خواهید داشت.

اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis): این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یکی از استخوان‌های ستون فقرات شما (مهره‌ها) به سمت جلو و روی مهره زیری سر می‌خورد. وقتی‌که استخوان روی یکی از عصب‌ها فشار وارد می‌کند، فرد احساس درد می‌کند. این مشکل معمولا در قسمت تحتانی کمر رخ می‌دهد.

درمان اسپوندیلولیستزی: استراحت، ورزش و دارو (عمدتا داروهای غیر تجویزی تسکین‌دهنده درد و التهاب) مرسوم‌ترین درمان‌ها برای این مشکل هستند. در موارد خطرناک‌تر پزشک شما احتمالا فیزیوتراپی یا جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.


منبع: webmd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha