سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تشکیل سنگ های ادراری در برخی از استان ها شیوع بیشتری دارد،گفت: تشکیل سنگ کلیه دراستان های کرمانشاه و کردستان شیوع بالاتری دارد.

سنگ کلیه در کدام استان ها شایع تر است

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تشکیل سنگ های ادراری در برخی از استان ها شیوع بیشتری دارد،گفت: تشکیل سنگ کلیه دراستان های کرمانشاه و کردستان شیوع بالاتری دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سید امیرحسین ضیایی روز سه شنبه در حاشیه بیستمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران افزود: کسانی که در محیط های باز و حرارت بالا کار می کنند شانس بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه دارند البته ژنتیک نیز در این افراد موثر است.


وی با اشاره به اینکه نوع آب آشامیدنی هیچ تاثیری درتشکیل سنگ های ادراری ندارد، گفت:باوری وجود دارد که آب های با املاح بالا سبب تشکیل سنگ های ادراری می شود که اشتباه و درهیچ مطالعه ای اثبات نشده است.

** نمک تشکیل سنگ کلیه را تسریع می کند
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نمک تشکیل سنگ های کلیه را تسریع می کند، از مردم خواست از مصرف بی رویه نمک خودداری کنند.


ضیایی با اشاره به اینکه ایران روی کمربند تشکیل سنگ کلیه قرار دارد، گفت : ایران در منطقه ای واقع شده که سنگ های ادراری شایع است.
وی تعداد مبتلایان را کمتر از 2 تا 3 در هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در جمعیت حدود 80 میلیونی عدد بالایی است و تعداد زیادی درگیر این بیماری هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد:بسیاری از این سنگ ها نیازی به جراحی بار ندارد و با روش های غیرجراحی درمان می شوند.
وی به پیشرفت کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایران خوشبختانه در روش جراحی پیشرفته سنگ های ارداری به پیشرفت های خوبی دست یافته است.

ضیایی گفت: معمولا در ایران سنگ های ادارای با کلسیم اگزالات هستند ولی این لزوما به این معنی نیست که کلسیم سبب تشکیل این سنگ ها می شود.

وی ادامه داد: به کسانی که این سنگ را دارند توصیه نمی کنیم مصرف کلسیم روزانه شان را کاهش دهند بلکه به آنها توصیه می کنیم که مصرف آب آشامیدنی را بالاتر ببرند.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مصرف پروتیئن ها و گوشت قرمز در این بیماران باید محدود شود، ادامه داد: گاهی اوقات مصرف قرص های کلسیم و ویتامینD را نیز باید در برخی از این بیماران محدود می کنیم.
بیستمین گردهمایی چهار روزه اورولوژیست های ایران و جهان، از روز سه شنبه دوم خرداد در دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز شده است.هدف از برگزاری این کنگره به روز کردن دانش و سطح علمی اورولوژیست های کشور است

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha