سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 213886

سرطان بیضه تنها تهدید برای سلامت مردان نابارور محسوب نمی شود. مشکلات سلامت جدی مانند سندرم متابولیک (فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی)، دیابت نوع 2 و از دست دادن تراکم استخوانی از دیگر شرایط شایع در میان مردان نابارور هستند.

بیماری هایی که مردان نابارور را تهدید می کند

سلامت نیوز:سرطان بیضه تنها تهدید برای سلامت مردان نابارور محسوب نمی شود. مشکلات سلامت جدی مانند سندرم متابولیک (فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی)، دیابت نوع 2 و از دست دادن تراکم استخوانی از دیگر شرایط شایع در میان مردان نابارور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ،مطالعه ای جدید نشان داده است که مردانی با کیفیت پایین مایع منی اغلب دارای سطوح پایین تستوسترون هستند، که امکان ابتلا به بیماری های شایع با افزایش سن را در آنها بیشتر می کند.


 کیفیت پایین اسپرم از هر 10 مرد تقریبا یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است به مشکلات ناباروری منجر شود. این مردان با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان بیضه نیز مواجه هستند که شایع‌ترین بیماری بدخیم در میان مردان جوان محسوب می شود. حتی اگر آنها به سرطان بیضه مبتلا نشوند، مردانی با کیفیت پایین اسپرم ممکن است در سنین پایین‌تر نسبت به مردانی که مشکلات باروری ندارند، مرگ را تجربه کنند.

به گزارش "نیوز ویک"زوج هایی که با مشکلات باروری مواجه هستند به طور معمول برای درمان به کلینیک های باروری مراجعه می کنند. در این کلینیک ها، تمرکز بر این است که آیا زوج برای تولید مثل به کمک نیاز دارند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است، بین روش های مختلف کدام گزینه برای آنها مناسب‌تر محسوب می شود. در بیشتر موارد، درمان منجر به بارداری و تولد نوزاد می شود. بر همین اساس، مشکل به نظر حل شده است. اما اگر ناباروری نشانه اولیه از یک بیماری زمینه ای در مرد باشد، کلینیک های باروری متوجه آن نخواهند شد.

فرصت از دست رفته

تشخیص سرطان بیضه آسان است. در مردانی که برای درمان مشکلات ناباروری به پزشک مراجعه می کنند، یک سونوگرافی ساده از بیضه می تواند سرطان اولیه را نشان دهد و بر همین اساس، از شکل گیری یک تومور تهدیدکننده زندگی پیشگیری می شود. در صورت تشخیص، 95 درصد تمام موارد می توانند درمان شوند. اما، متاسفانه، سونوگرافی بیضه به ندرت در کلینیک های باروری انجام می شود زیرا توجهات بیشتر بر تعداد اسپرم و روشی که برای کمک به تولید مثل باید اتخاذ شود، متمرکز است.

سرطان بیضه تنها تهدید برای سلامت مردان نابارور محسوب نمی شود. مشکلات سلامت جدی مانند سندرم متابولیک (فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی)، دیابت نوع 2 و از دست دادن تراکم استخوانی از دیگر شرایط شایع در میان مردان نابارور هستند. امکان پیشگیری از این اختلالات وجود دارد، اما اگر درمان نشوند می توانند به مرگ زودرس منجر شوند.

مقصر احتمالی

پژوهشگران در دانشگاه لوند در مالمو، سوئد، مطالعاتی را با تمرکز بر پیوند بین مشکلات باروری مردان و خطر ابتلا به بیماری های جدی انجام دادند. اگرچه دلایل همچنان قابل توضیح نیستند، اما کمبود تستوسترون یک نامزد قوی در این زمینه محسوب می شود. پژوهشگران دریافتند 30 درصد از تمام مردان با کیفیت مایع منی پایین دارای سطوح پایین تستوسترون بودند. و مردانی که با کمبود این هورمون مواجه بودند، نشانه های اولیه دیابت و پوکی استخوان را نیز دارا بودند.

همچنین، نتایج یک مطالعه نشان داد که خطر مرگ در سنین جوانی میان مردانی با سطوج تستوسترون پایین دو برابر بیشتر از مردانی با سطوح عادی از این هورمون بوده است.

اگرچه تستوستورن درمانی ممکن است لزوما بهترین اقدام پیشگیرانه نباشد، یافته های اخیر تشخیص مردانی که در معرض بیشترین میزان خطر قرار دارند را امکان پذیر کرده و می توان توصیه هایی درباره تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن یا ترک سیگار - تغییراتی که به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی عروقی و پوکی استخوان کمک می کنند - را به آنها ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha