سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 213892

:بدن انسان در سنین مختلف از جمله در زمان رشد و بلوغ، از یك نظم بیولوژیكی شب و روز تبعیت می‌كند كه توسط تغییر فعالیت‌های هورمون‌ها و آنزیم‌های مختلف بدن نمود پیدا می‌كند.

نقش ساعت شب و روز در كاهش وزن

سلامت نیوز-*دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری: بدن انسان در سنین مختلف از جمله در زمان رشد و بلوغ، از یك نظم بیولوژیكی شب و روز تبعیت می‌كند كه توسط تغییر فعالیت‌های هورمون‌ها و آنزیم‌های مختلف بدن نمود پیدا می‌كند.
 
روزها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، روزها كه آفتاب جنبش و حیات را القا می‌نماید، موجب افزایش ترشح هورمون‌های نیروزایی همچون آدرنالین، انسولین و كورتیزول می‌شود كه 70 درصد انرژی لازم را از سوزانیدن مواد قندی و 30 درصد باقیمانده را از محل سوزانیدن چربی‌ها فراهم می‌كنند.

شب‌ها

با آغاز شب، آرامش درونی در انسان آغاز شده و هورمون‌های سازنده و ترمیم‌كننده مثل هورمون رشد (سوماتوتروپین) كارگاه‌های ترمیم و جایگزینی را با دریافت 70 درصد انرژی از سوزانیدن چربی‌ها و 30 درصد انرژی موردنیاز از محل سوزانیدن قندها را فراهم می‌سازد.

ضمنا عملكرد ارگان‌های بدن در ساعت‌های مختلف شب متفاوت و قابل تعمق می‌باشد.

با توجه به ریتم‌های زیستی (بیولوژیكی) اشاره شده و فعالیت‌های هورمون‌های مترشحه ارگان‌های مختلف بدن توصیه می‌شود، جهت جلوگیری از اختلال در روند سوخت چربی‌ها اولا شام خودتان را قبل از ساعت 8 شب میل نمائید و ثانیا از تناول شام‌های حاوی چربی و كربوهیدرات زیاد خودداری كنید و به میل كردن سبزیجات خام و پخته، با مقداری غذای حاوی پروتئین قناعت كنید.

به عبارتی در طول روشنایی روز حداكثر تا ساعت 5 بعدازظهر بر مبنای هرم غذایی، مواد غذایی حاوی كربوهیدرات (قندها) را به خصوص مواد غذایی كه شاخص گلیسمی بالایی دارند میل فرمایید و تلاش فرمایید با برنامه‌ریزی قبل از ساعت 23 خواب شبانه خود را آغاز نمایید تا فرصت كافی در اختیار بدن برای بازسازی و ترمیم‌های مورد نیاز در طول یك خواب راحت و عمیق فراهم گردد.

 *متخصص تغذیه


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha