همزمان با فرا رسیدن فصل بهار آلرژن‌های مختلفی وارد محیط می‌شود كه اغلب این آلرژن‌ها گرده‌های گیاهان هستند.

بهارفصل آلرژی‌ها؛ گرده‌های گیاهی شایعترین عوامل آلرژی‌زا هستند

به گزارش سلامت نیوز دكترعباس نعمتی متخصص آسم و آلرژی در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان این مطلب گفت: آبریزش و خارش بینی، عطسه‌های فراوان، سرفه وسوزش گلو از علایم استنشاق گرده‌های آلرژی زاست كه بهترین كار برای جلوگیری از بروز آن استفاده از ماسك بر روی دهان و دوری از محیط‌های گرده زاست .


وی افزود: در گروه‌های دیگر از بیماران علایمی نظیر خارش چشم، قرمزی، كبودی چشم و گاه علایم پوستی تظاهر پیدا می‌كند و گروه كمتری نیز به علایم تنفسی مانند، سرفه، تنگی نفس و خلط دچار می‌شوند.

دكتر نعمتی با اشاره به این كه آلرژی‌ در تمام سنین به ویژه در نوجوانان و جوانان مشاهد می‌شود، اظهار داشت: افراد مستعد ابتلا به آسم در فصل بهار به علت وجود آلرژن‌ها به حملات شدیدی با كنترل سخت دچار می‌شوند. بنابراین این افراد و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی باید در بهار بیشتر مراقب خود باشند.

وی تصریح كرد: درمان این بیماری‌ها نسبت به تناسب علایم تظاهر یافته متفاوت است و غالبا برای تخفیف علایم از آنتی هیستامین‌ها استفاده می‌شود. اما اگر این حساسیت‌ها از راه‌های تنفسی نظیر سرفه، آبریزش بینی باشد، استفاده از كورتن استنشاقی توصیه می‌شود.

این متخصص، بهترین راه پیشگیری از بروز حساسیت را دوری از عوامل محیطی آلرژی زا برشمرد و تاكید كرد:‌ بیمارانی كه آلرژی آنها فصلی است باید در فصل مذكور داروهایشان را به‌ مصرف برسانند.

وی با بیان اینكه آلرژی بیماری ژنتیك است و تا به امروز بیماریهای ژنتیكی هیچ درمان قطعی نداشته‌اند، در ادامه اذعان داشت: فقط با داروهای موجود این علایم قابل كنترل است.

دكترنعمتی در پایان یادآورشد: اقدامات اولیه مبتلایان به آلرژی و یا دچار تنگی نفس استفاده از اسپری گشاد كننده برونش و مراجعه به پزشك در اسرع وقت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha