دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 21391

نایب رییس انجمن ام اس گفت: داروهای جدیدی از سوی مجامع جهانی برای درمان بیماری ام اس طی سه سال گذشته تصویب شده است و بیماران زیادی در سراسر دنیا در حال استفاده از آنها هستند اما این داروها در ایران هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوزدكتر محمدعلی صحراییان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، گفت: داروهای خوراكی نیز به تازگی از سوی اداره غذا و داروی آمریكا مورد تائید قرار گرفته كه ما از مسئولان تقاضا داریم برای رفاه حال بیماران، مراحل ثبت این داروها را انجام دهند تا بتوانیم از آن‌ها در ایران نیز استفاده كنیم. در این زمینه قصد داریم با آنان مكاتباتی انجام دهیم.

صحراییان درباره داروهای ام اس كه تحت پوشش بیمه هستند، اظهار كرد: در حال حاضر داروهای اوونكس، بتافرون، ربیف، سینووكس و رسیژن تحت پوشش بیمه قرار دارند اما قیمت‌ آن‌ها بر حسب نوع بیمه متفاوت است. به عنوان نمونه ماهانه هزینه داروی سینووكس حدود30 هزار تومان، اوونكس 270 هزار تومان، بتافرون حدود 80 تا 100 هزار تومان، رسیژن 58 هزار تومان و ربیف 175 هزار تومان برای بیمار تمام می‌شود.

وی درباره ضرورت ارایه خدمات مددكاری روانی به مبتلایان به ام اس، گفت: مبتلایان به ام اس علاوه بر مشكلات جسمی، دچار معضلات اجتماعی و شغلی می‌شوند بنابراین مبتلایان به این بیماری به مددكاری اجتماعی و فردی نیاز پیدا می‌كنند چرا كه ممكن است احساس تنهایی كنند. در این شرایط مشاوران می‌توانند از آنان حمایت روانی كنند، علاوه بر آن جامعه باید به وضعیت روحی بیماران ام اس توجه زیادی كند.

صحراییان با اشاره به خدمات توانبخشی مورد نیاز برای بیماران ام اس اظهار كرد: تقاضا داریم توانبخشی این گونه بیماران از جمله كار درمانی آنان به طور كامل تحت پوشش بیمه قرار گیرد این در حالیست كه كار درمانی و فیزیوتراپی مبتلایان به ام اس در شرایط كنونی، مشمول بیمه نیست.

نایب رییس انجمن ام اس ایران با بیان اینكه متاسفانه روند ابتلا به این بیماری در ایران رو به افزایش است، درباره ضرورت پژوهش درباره آن گفت: قومیت‌های مختلفی در ایران زندگی می‌كنند بنابراین تفاوت این قومیت‌ها از نظر ژنتیك قابل بررسی است. از سوی دیگر كشور ما بسیار وسیع و از آب و هوای گوناگون و ساكنانی با رژیم‌های غذایی متفاوت برخوردار است كه می‌توان آن‌ها را مطالعه كرد. بنابراین با وجود این عوامل، ایران محل مناسبی برای تحقیق درباره ام اس است.

وی درباره میزان آگاهی از بیماری ام اس در ایران اظهار كرد: آگاهی مردم و پزشكان به ویژه متخصصان مغز و اعصاب از بیماری ام اس به علت اطلاع رسانی كافی، افزایش پیدا كرده است به گونه‌ای كه بیماری افراد زیادی در مراحل اولیه ابتلا به ام اس تشخیص داده می‌شود. در حال حاضر سطح دانش متخصصان مغز و اعصاب داخل ایران برای درمان ام اس، تفاوتی با متخصصان خارجی ندارد.

صحراییان در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا بیماری ام اس قابل كنترل است، گفت: ام اس پیش از آن كه بیماری بدی باشد، غیرقابل پیشگیری است. علایم این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. ام اس در بسیاری از بیماران، قابل كنترل است اما بیماری برخی از مبتلایان پیشرفت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha