یک متخصص پوست و مو آلرژی‌های پوستی را از بیماری‌های شایع عنوان كرد و هشدار داد: آلرژی‌های پوستی را جدی گرفته از درمان خودسرانه آنها خودداری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سرویس بهداشت و درمان ایسنا دکتر حسن صیرفی  گفت: آلرژی‌های پوستی فرم‌های مختلفی دارند که ممکن است به صورت کهیر تماسی باشند و یا در اثر برخی مواد ایجاد تورم و خارش شدید نماید البته این نوع ضایعه در مدت کوتاهی، ظرف 60 دقیقه تا 24 ساعت بهبود می‌یابد.

وی عوامل ایجاد این نوع حساسیت را متعدد دانست و افزود: در این میان مواد غذایی و تماس با گیاهان از علل شایع این عارضه محسوب می‌شوند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: مصرف پروتئین حیوانی عامل مهمی در ایجاد این عارضه است چرا که باعث ایجاد کهیر و خارش روی دست‌ها در مناطق تماس می‌شوند. به عنوان مثال در پرسنل کادر پزشکی که از دستکش‌های حاوی لاتکس استفاده می‌کنند، می‌تواند منجر به ایجاد این گونه حساسیت‌ها شود.

وی تصریح کرد: اهمیت کهیر آلرژیک در آن است که نه تنها در محل تماس ایجاد می‌شود بلکه در برخی موارد، علائم عمومی مثل کهیر گسترده در پوست همراه با اختلالات تنفسی، کاهش فشار خون، علائم شوک و حتی مرگ روی می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در این موارد باید گفت استفاده از دستکش‌های بدون پودر یا حاوی لاتکس کمتر توصیه می‌شود.

دکتر صیرفی از انواع دیگر آلرژی پوستی، اگزماهای تماسی آلرژیک را نام برد که تنها در افراد کمی از جامعه دیده می شوند و در اثر تماس با مواد شیمیایی یا صنعتی ممکن است، ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اگر اگزمای تماسی غیرآلرژیک ایجاد شود، تقریبا در تمام افرادی که در تماس با غلظت زیاد مواد شیمیایی هستند، دیده می‌شود ضمن این که 80 درصد موارد اگزمای تماسی از نوع غیرآلرژیک است و اگزمای تماسی آلرژیک تنها 20 درصد از اگزمای تماسی را شامل می‌شود.

دکتر صیرفی یادآور شد: حساسیت پوستی غیرآلرژیک یا تحریکی در اثر تماس مداوم با مواد پاک کننده مانند صابون، مایع ظرفشویی یا پودر رختشویی و سایر مواد شیمیایی که حاوی مواد اسیدی و قلیایی هستد، دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین علت حساسیت پوستی آلرژیک تماس با فلز نیکل است که به طور شایع در ساخت بسیاری از اشیاء تزئینی و زیورآلات به کار می رود ضمن این که یکی از علل شایع اگزمای ناحیه گوش مربوط به نیکل موجود در فلزی است که هنگام سوراخ کردن گوش دختران در کودکی ایجاد می‌شود که در صورت ایجاد هرگونه حساسیت توجه به آن و مراجعه به متخصص ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha