رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور از 173 هزار مورد تماس با خط 123 (اورژانس اجتماعی) طی سال گذشته خبر داد و گفت: مسایل و اختلافات خانوادگی در صدر تماسها با اورژانس اجتماعی بوده است که تماس‌گیرندگا ن خواهان حمایتهای مادی و معنوی از بهزیستی و دستگاه‌های ذیربط برای رفع مشکلات خود هستند.

برقراری 173 هزار تماس با اورژانس اجتماعی طی سال گذشته/ «اختلافات خانوادگی» در صدر تماس‌ها

سلامت نیوز:رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور از 173 هزار مورد تماس با خط 123 (اورژانس اجتماعی) طی سال گذشته خبر داد و گفت: مسایل و اختلافات خانوادگی در صدر تماسها با اورژانس اجتماعی بوده است که تماس‌گیرندگا ن خواهان حمایتهای مادی و معنوی از بهزیستی و دستگاه‌های ذیربط برای رفع مشکلات خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین اسدبیگی ، خدمات ارائه شده از سوی این مرکز را در سال ۹۵ تشریح و اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در چهار قالب مراکز ثابت مداخله در بحران، تیم های سیار، پایگاه خدمات اجتماعی و همچنین مرکز تلفنی ۱۲۳ به ارائه خدمات فوریت های اجتماعی می پردازد.

وی افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰۰ نفر در ۱۹۷ مرکز مداخله بحران پذیرش شدند. ۹۰ هزار نفر از تیم های سیار که شامل ۲۹۷ خودرو هستند خدمات گرفتند و شمار تماس‌های مرتبط با خط ۱۲۳ در سراسر کشور به حدود ۱۷۳ هزار مورد رسید.

رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور درباره گزارشات واصله پیرامون "خودکشی" گفت: در مجموع ۵۲۲۵ مورد خودکشی گزارش شد که از این تعداد ۸۸۶ مورد به مراکز ثابت مداخله در بحران ما مراجعه کردند. تیم سیار به ۲۰۱۷ مورد مراجعه کرد و ۲۳۲۲ مورد نیز با خط ۱۲۳ تماس گرفتند.

اسدبیگی ادامه داد: «کودک آزاری» نیز از جمله فوریت های اجتماعی است که آمار ۲۶هزار و ۵۰۰ مورد را در سال ۹۵ به نام خود ثبت کرد. از این تعداد  ۲۷۰۰ نفر به مراکز ثابت مداخله در بحران مراجعه کردند، بیش از ۱۰ هزار مورد خدمات سیار داشتیم و ۱۳ هزار و ۷۰۰ مورد تماس تلفنی با خط ۱۲۳ داشتیم.

وی درباره آمار "همسرآزاری" نیز گفت:  جمعا حدود ۱۳ هزار و ۳۷۰ مورد «همسرآزاری» گزارش شد که بیش از ۲۰۰۰ مورد به مراکز مداخله مراجعه کرده بودند، بیش از ۳۰۰۰ مورد خدمات سیار دریافت کردند و ۸۲۰۰ مورد  با خط ۱۲۳ تماس گرفتند.

رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: آمار «فرار از منزل» نیز  حدود ۴۸۰۰ مورد بوده که ۱۲۰۰ مورد به مرکز مداخله مراجعه کردند. بیش از ۱۰۰۰ مورد  خدمات سیار داشتیم و حدود ۲۶۰۰ مورد با ۱۲۳ تماس گرفته و مشاوره تلفنی گرفتند.

اسدبیگی با بیان اینکه حوادث اجتماعی از منابع مختلفی به ما گزارش می شود گفت: همسایگان، اقوام، مدرسه، مردم رهگذر، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و بیمارستان ها و مراکز درمانی  از جمله مراجعی هستند که فوریت های اجتماعی بویژه کودک آزاری ها را به ما گزارش می کنند.

وی افزود: در مواردی با خط ۱۲۳ تماس گرفته می شود و همکاران ما در صورت نیاز توصیه ها و راهنمایی های لازم را انجام می دهند، اما اگر مورد وخیم بود تیم سیار به محل اعزام می شود و بررسی می کند. در نهایت اگر موردی شدید و حاد بوده و نیاز باشد کودک تحت آزار از خانواده خارج شود به دنبال اقدامات قضایی می رویم.

رئیس مرکز فوریتهای اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: اگر لازم شد کارشناسان ما از قاضی حکم می گیرند و با حضوران ماموران کودک تحت آزار به طور موقت از خانواده گرفته می شود و تا زمانی که خانواده صلاحیت نداشته باشد این کودک با حکم قاضی به مراکز بهزستی ارجاع می شود. متاسفانه برخی خانواده ها شایستگی سرپرستی کودک خود را ندارند.

اسدبیگی با بیان اینکه در اورژانس های اجتماعی سراسرکشور حدود ۲۰۰۰ نیرو مشغول به کار هستند گفت: ۱۹۷ مرکز مداخله بحران و ۳۰۰ خودروی ارائه خدمات سیار داریم. در ابتدای سال جاری ۲۴ مرکز مداخله دیگر افتتاح شد و طبق مصوبه مجلس و برنامه ششم توسعه مکلف شدیم در سال ۹۶ ،  ۱۴۰ مرکز جدید اورژانس در شهرهای با جمعیت بالاتر از  ۵۰ هزارنفر دایر کنیم.

وی در خاتمه گفت: لازم است در همینجا از مسئولان قوه قضاییه و دادسراها و ماموران نیروی انتظامی قدردانی کنیم زیرا همکاری خوبی با کارشناسان ما دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha