چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

برای درمان نارسایی قلبی گزینه‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به علت اولیه و شرایط بیمار توسط پزشکان به‌کار گرفته می‌شود.

قلب نو مبارک

سلامت نیوز:با توجه به پیشرفت در زمینه درمان بیماری‌های قلبی شامل بیماری‌های عروق کرونر و دریچه‌ای، مبتلایان به این بیماری‌ها طول عمر بیشتری دارند و دچار عوارض درازمدت شامل نارسایی قلبی می‌شوند. به‌عبارت دیگر نارسایی قلبی بهایی است که برای درمان‌های جدید بیماری‌های قلبی پرداخت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت:برای درمان نارسایی قلبی گزینه‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به علت اولیه و شرایط بیمار توسط پزشکان به‌کار گرفته می‌شود. این موارد شامل درمان دارویی استاندارد، استفاده از دستگاه‌های کمکی قلبی (قلب مصنوعی) و به عنوان آخرین گزینه انجام پیوند قلب است. 

دکتر حسین نوید، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب در این باره می‌گوید: پیوند قلب، عمل جراحی‌ای است که در آن قلب بیمار مبتلا به نارسایی با قلب اهدایی از یک فرد مبتلا به مرگ مغزی جایگزین می‌شود. شایع‌ترین علل ایجاد نارسایی قلبی عبارت است از بیماری‌های عروق قلب (سکته قلبی حاد و تنگی عروق کرونری)، بیماری‌های دریچه‌ای قلبی پیشرفته، عوامل عفونی درگیر‌کننده ماهیچه قلب، بیماری‌های ژنتیک تضعیف‌کننده فعالیت قلب و علل ناشناخته.

مبتلایان به انواع بیماری‌های قلبی توسط متخصصان قلب تحت بررسی و درمان‌های لازم قرار می‌گیرند. این درمان‌ها شامل درمان دارویی، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی (تعبیه استنت) و عمل جراحی قلب (پیوند عروق یا دریچه‌ای) است ولی پایان راه تمام مسیرهای فوق، ایجاد نارسایی قلبی است، به‌طوری که شایع‌ترین علت بستری در افراد بالای 65 سال، نارسایی قلبی است.

این استاد دانشگاه با بیان مطالب فوق می‌افزاید: در نهایت، این نتیجه حاصل می‌شود که بیمار به اقداماتی فراتر از درمان‌های معمول نیاز دارد. پس از تکمیل بررسی‌ها، نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بیماری که مناسب عمل پیوند باشد در جلسه پیوند مرکز مربوط مطرح می‌شود و در نهایت اطلاعات بیمار در سایت پیوند وزارت بهداشت، درمان وارد می‌شود و بیمار در لیست پیوند قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: براساس شرایط جسمی، بیماران مختلف لیست، اولویت‌بندی می‌شوند. گفتنی است در این مدت بیمار باید تماس خود را با پزشک حفظ و درمان‌های دارویی و دستورات لازم را به دقت اجرا کند. در صورت ایجاد مرگ مغزی در یک بیمار و رضایت خانواده وی، شرایط دهنده قلب و اولویت بیماران گیرنده قلب مورد بررسی قرار می‌گیرد و قلب اهدایی به یک بیمار تخصیص می‌یابد و اقدامات لازم برای انجام پیوند بسرعت هماهنگ می‌شود.

گاهی زمان انتظار بیماران در لیست پیوند طولانی می‌شود و قلب مناسب برای پیوند به برخی بیماران نارسایی قلب پیشرفته وجود ندارد. بویژه مساله کمبود قلب اهدایی در کشورهایی که با بهبود وضعیت رانندگی و توسعه راه‌ها، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در آن جوامع کاهش یافته است، بیشتر احساس می‌شود.

دکتر نوید با بیان این که برای رفع این مشکل ابداع دستگاه‌های کمکی گردش خون (قلب مصنوعی) کمک شایانی به این گروه از بیماران کرده است، توضیح می‌دهد: این پمپ‌های مکانیکی انواع مختلفی دارند و با کاهش فشار روی قلب، سبب بهبود وضعیت بیمار می‌شود. در حال حاضر مشکلی که با این نوع درمان نارسایی قلبی پیشرفته وجود دارد، هزینه بسیار زیاد دستگاه‌‌هاست و متاسفانه بیمه‌ها نیز فعلا حمایتی در این زمینه نمی‌کنند.


این متخصص قلب در پاسخ به این سوال می‌گوید: سن بیشتر از 70 سال (البته فعلا در کشور ما پیوند افراد بالای 55 سال کمتر انجام می‌شود)، وجود بدخیمی‌های فعال، وجود بدخیمی‌هایی که امکان عود دارند، چاقی بیش از حد، وجود دیابت پیشرفته همراه آسیب به اندام‌های حیاتی، سوء‌مصرف سیگار، مواد مخدر و محرک و الکل، مسائل روانی ـ‌ اجتماعی (نبود حمایت خانوادگی مناسب در اجرای دستورات پس از پیوند) و ابتلا به برخی عفونت‌های خاص مانع پذیرش بیمار برای انجام عمل پیوند قلب می‌شود .

 

به گفته این متخصص، نکته قابل توجه برای بیماران و خانواده‌های آنان و نیز سایر افراد جامعه این است که فکر نکنیم با انجام عمل پیوند، مشکلات بیمار رفع می‌شود و دیگر به مراقبت نیازی ندارد. بیمار پس از پیوند، مراجعات بیشتری به مرکز خواهد داشت و نیازمند رسیدگی‌های بیشتر است. پس از پیوند معمولا بیمار حدود ده روز در بیمارستان خواهد بود و در وقت مناسب، بیمار مرخص می‌شود؛ ولی باید هر هفته به بیمارستان مراجعه کند. بیمار پیوندی باید ارتباط خود را با تیم معالج حفظ کند و طبق برنامه در مرکز حضور یابد. آزمایشات درخواست شده را بموقع انجام دهد و با صبر و شکیبایی اقدامات درمانی و آزمایشگاهی خود را دنبال کند. در این زمینه نقش خانواده‌ها اهمیت حیاتی پیدا می‌کند.

دکتر نوید با اشاره به این که نقش خانواده و اطرافیان بیمار در موفقیت این عمل بسیار پر رنگ است، می‌گوید: تحقیقات نشان داده بیمارانی که از حمایت کافی خانواده خود در روند درمان برخوردار بوده‌اند، مراجعات مکرر به مرکز پیوند را انجام داده و داروها و سایر دستورات لازم را با کمک خانواده حمایتگر خود انجام داده‌اند، درصد موفقیت بیشتری در عمل پیوند در سال‌های پس از پیوند داشته‌اند.

قلب پیوندی پس داده می‌شود

رد پیوند انواع مختلفی دارد. در نوع شدید، در زمان پیوند یا مدتی پس از اتمام جراحی با اختلال عملکرد قلب جدید مشخص می‌شود و نیاز به اقدامات درمانی بسیار پیچیده برای مقابله با آن وجود دارد. در سایر موارد معمولا در مراحل اولیه رد پیوند، علامتی وجود ندارد و برای پایش این موارد، بیمار باید به صورت منظم تحت بررسی قلبی شامل نمونه برداری از قلب برای مشخص کردن مراحل اولیه پس زدن پیوند قرار بگیرد.

مراقبت از قلب پیوندی‌

برای داشتن بهترین نتیجه به عنوان گیرنده قلب، بیمار باید به نکات زیر توجه کند:

ـ داروهای خود را کاملا بشناسد (دوز، زمان مصرف و علت مصرف)، دستورات دارویی تنظیم شده را رعایت کند و تغییرات را فقط در صورتی که توسط تیم پیوند انجام شده باشد اجرا کند.

ـ ارتباط مستمر خود را با تیم پیوند حفظ کند. در وقت‌های تعیین شده برای پیگیری در کلینیک پیوند حضور به هم رساند.
-آزمایش خون و سایر تست‌های تشخیصی درخواست شده را انجام دهد.

ـ وزن، فشار خون و حرارت بدن خود را اندازه‌گیری کنید .

ـ پرهیز از تماس نزدیک با دیگران و ورود به اماکن شلوغ و پر جمعیت بخصوص فضاهای سربسته، رعایت دقیق بهداشت فردی و شست وشوی دست‌ها و یک شیوه زندگی سالم شامل رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی در حد توان را در پیش بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha