از سالانه یک میلیون و 800 هزار واحد خون اهدایی یک واحد از هر صد هزار واحد آلوده به ویروس ایدز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت رییس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به بكارگیری دستورالعمل‌های سختگیرانه در انتخاب اهدا‌كننده و انجام آزمایش‌های غربالگری، میزان آلودگی خون‌های اهدایی به ویروس HIV در كشور را یك در هر یكصد هزار واحد خون عنوان کرد.
دکتر حسن ابوالقاسمی که در دیدار با مدیرعامل سازمان انتقال خون الجزایر این مطلب را بیان کرد، افزود: این میزان در مقایسه با آلودگی  یك نفر در هر هزار نفر جمعیت، شاخصی مطلوب برای ارزیابی كیفی عملكرد سازمان انتقال خون ایران به حساب می‌آید.
وی ضمن معرفی  سازمان انتقال خون ایران به میهمان خود دكتر كمال كزال به جهت توجه به فرهنگ بومی كشور الجزایر در انتخاب روش ها و فرآیندهای كاری تبریك گفت و بر همكاری دوجانبه انتقال خون‌های كشورهای ایران و الجزایر تأكید كرد.
وی با اشاره به فرهنگ اهدای خون در ایران،  اهدای سالانه یك میلیون و 800 هزار واحد خون، دستیابی به اهدای صد در صد داوطلبانه را به عنوان نشانه‌های این فرهنگ ارزشمند برشمرد و افزود: با توسعه پایگاه‌های انتقال خون تا 220 مركز در ایران علاوه بر تأمین نیاز درمانی بیماران به فرآورده‌های خونی سالانه بیش از 150 هزار لیتر پلاسما جهت تهیه داروهای مشتق از پلاسما به شركت‌های دارویی معتبر جهان ارسال می‌شود.
بر پایه این گزارش، در این دیدار دكتركمال كزال با اشاره به تأسیس انتقال خون در الجزایر در سال 1995 میلادی از اهدای سالانه چهارصدهزار واحد خون در این كشور خبر داد و اظهار كرد: از این میزان اهدای خون تنها 65 درصد به صورت داوطلبانه و مابقی به صورت جایگزین اهدا می‌شود.
وی با اشاره به نقش رهبران مذهبی برای تشویق مردم به اهدای خون، اظهار امیدواری كرد كه در سال 2011 میلادی كشور الجزایر به اهدای 80 درصد داوطلبانه برسد.
مدیر انتقال خون الجزایر خاطر نشان كرد: در این كشور 20 تا 30 درصد اهدای خون به زنان اختصاص دارد.
وی افزود: در انتقال خون الجزایر  حدود دو هزار نفر مشغول فعالیت هستند كه در این جمع 300 نفر دكترای متخصص حضور دارند.
در دیدار مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با مدیر انتقال خون الجزایر بر توسعه همكاری دوجانبه تأكید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha