مدیرعامل و رییس هیات مدیره مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی گفت: براساس بانك اطلاعاتی این مركز، حدود 75 درصد معلولان ضایعات نخاعی به علت تصادفات و سوانح رانندگی دچار این عارضه می‌شوند و10 هزار نفر سالانه در ایران به علت سوانح رانندگی مبتلا به ضایعات نخاعی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز علی ضرابی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به حادثه ‌خیز بودن ایران اظهار كرد: صرف نظر از وقوع بلایای طبیعی در كشورمان، سالانه حدود 26 هزار نفر از ایرانیان به علت حوادث فوت می‌كنند.


وی با بیان اینكه امكانات بسیار محدود و ناكافی در ایران در اختیار معلولان ضایعات نخاعی قرار می‌گیرد، گفت: افرادی كه به علت آسیب نخاعی به بیمارستان منتقل می‌شوند، پس از ورود به بیمارستانها رها می‌شوند این در حالیست كه حتی در كشورهای همسایه نیز با بیماران این گونه برخورد نمی‌شود.

ضرابی با اشاره به وضعیت ارایه خدمات به معلولان ضایعات نخاعی در كشورهای اروپایی اظهار كرد: به محض آن كه فردی در آلمان دچار آسیب نخاعی می‌شود، ‌تیمی متشكل از متخصصان مختلف برای رسیدگی به وضع او تشكیل می‌شود و تا زمانی كه فرد معلول بتواند به جامعه برگردد، این تیم به او خدمات ارایه می‌دهد اما در ایران خانواده‌ها تنها در صورت برخورداری از تمكین مالی می‌توانند از بیمار خود حمایت می‌كنند.

مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای معلولان ضایعات نخاعی گفت: فیزیوتراپی و كاردرمانی كه نیاز روزمره این معلولان است، زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد این در حالیست كه مبتلایان به ضایعات نخاعی برای یك جلسه فیزیوتراپی حدود 25 تا 30 هزار تومان باید هزینه كنند.

وی افزود: سازمان بهزیستی، تمام مددجویان خود را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار داده است كه شامل خدمات روزمره و تسهیلاتی است كه در مراكز درمانی دولتی ارایه می‌شود ولی كیفیت خدمات ارایه شده چندان مناسب معلولان ضایعات نخاعی نیست چون این افراد به جراحی‌هایی نیاز دارند كه بهتر است در مراكز درمانی بسیار خوب انجام شود این در حالیست كه عمل جراحی در چنین مراكزی مشمول بیمه نمی‌شود.

مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران در ادامه گفت: سقف بیمه تكمیلی تخصیص یافته از سوی سازمان بهزیستی به مددجویان تا یك میلیون تومان است در حالی كه هزینه جراحی فلپ (توده‌ای ازبافت برای پیوند) به دست یك متخصص مجرب در یك مركز درمانی مناسب، بالغ بر میلیونها تومان می‌شود.

ضرابی درباره میزان كاربردی شدن درمان بیماران نخاعی با استفاده از سلول‌های شوان اظهار كرد: پیوند نخاع با سلول‌های شوان هنوز كاربرد زیادی پیدا نكرده است و از نظر پیوند نخاع در نقطه صفر قرار داریم.

دكتر افسون علوی - عضو هیات امنای مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی- نیز در این زمینه به ایسنا گفت: استفاده از سلول درمانی در دنیا از راه‌های مختلف انجام می‌شود. در ایران از سلولهای شوآن در مرحله اول استفاده می‌شود. در حال حاضر سلولهای بنیادی را از مغزاستخوان بیمار می‌گیرند، كشت می‌دهند، ‌در محیط آزمایشگاهی به سلول عصبی تبدیل و به محل آسیب دیده تزریق می‌كنند.

وی در پایان اظهاركرد: ضایعه نخاعی به دو دسته ناقص و كامل تقسیم می‌شود. مبتلایان به ضایعه نخاعی ناقص، مقداری از پیامهای حسی و حركتی را از اندام‌های آسیب دیده خود دریافت می‌كنند اما افرادی كه دچار ضایعه نخاعی كامل هستند، هیچ حس و حركتی ندارد. پژوهشگران، معلولان دسته اول را مورد آزمایش قرار داده‌اند چون امكان برگشت حس اندام‌های آنان وجود دارد البته احتمال كمتری وجود دارد كه آنان دوباره بتواند راه بروند. درمان با سلول‌های شوان روی چند نفر آزمایش شده است اما هیچ‌ یك از آنان تاكنون به طور كامل بهبود نیافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha