یک فوق تخصص غدد به مناسبت روز جهانی تیروئید گفت: عوامل ابتلا به بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید متعدد است و احتمال بروز کم کاری تیروئید با افزایش سن، بیشتر است اما پرکاری تیروئید در دهه دوم تا چهارم بیشتر دیده می‌شود.

تیروئید در چه سنی کم‌کار و پرکار می شود؟

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد به مناسبت روز جهانی تیروئید گفت: عوامل ابتلا به بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید متعدد است و احتمال بروز کم کاری تیروئید با افزایش سن، بیشتر است اما پرکاری تیروئید در دهه دوم تا چهارم بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا استقامتی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: ابتلا به بیماری‌های کم کاری و پرکاری تیروئید، به یک گروه سنی خاص، اختصاص پیدا نمی کند، بلکه ممکن از دوران جنینی نیز این بیماری در فرد به وجود بیاید.

وی توضیح داد: عواملی که موجب بروز کم کاری تیروئید می شوند ممکن است به دلیل جراحی تیروئید، مصرف ید رادیواکتیو (یکی از روشهای درمان پرکاری تیروئید) و یا بیماری «گریوز» که یک بیماری خود ایمنی است در فرد به وجود بیاید.

دکتر استقامتی افزود: پرکاری تیروئید ممکن است بر اثر گواترهای گره‌ای سمی به وجود بیاید و یا بر اثر بیماری «گریوز» یا خود ایمنی نیز به وجود آید این بیماری به علت اختلال در کارکرد سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در افرادی که به بیماری خود ایمنی یا گریوز مبتلا هستند، احتمال این‌که ژنتیک در بوجود آمدن کم کاری یا پرکاری غده تیروئید آنها دخیل باشد بیشتر است تا افراد دیگر، در حقیقت نمی توان ژنتیک و وراثت را چندان در بروز این بیماری دخیل  دانست مگر در مورد بیماری خودایمنی که یکی از علل ایجاد این دو نوع بیماری است.

این فوق تخصص غدد اظهار داشت: کم کاری و پرکاری تیروئید از موهای سر گرفته تا ناخن‌های پا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بیشتر اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که هر کدام از این بیماری‌ها به شکل متفاوت عوارض خود را نشان می‌دهند.

استقامتی تصریح کرد: کم کاری تیروئید اگر در موارد شدید باشد معمولا با علائمی نظیر،افزایش وزن، ضعف و بی حالی، خشکی پوست، یبوست، شکنندگی مو، در کودکان اختلال در رشد و در خانم‌ها اختلال در عادت ماهیانه معمولا همراه خواهد بود.

به گفته این فوق تخصص غدد علائم پرکاری تیروئید برعکس کم کاری است و معمولا با کاهش وزن، عصبانیت، لرزش، تعریق، ریزش مو، رطوبت پوست، تند شدن ضربان قلب، تغییر در عادت ماهیانه، بزرگ شدن سینه در مردان همراه خواهد بود.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران عنوان کرد: در مواردی که این بیماری‌ها ملایم باشند هیچ علامت مشخصی نداشته و تنها از طریق آزمایش می توان تشخیص داد که مشکلی وجود دارد یا نه که البته در بسیاری از مواقعی که کم کاری و پرکاری ملایم باشد ایم مسئله اهمیت چندانی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha