مطالعات جدید محققان دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهد باکتری‌های پروبیوتیک نقش موثری در بهبود علایم افسردگی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر دارند.

باکتری های پروبیوتیک علایم افسردگی را کاهش می‌دهند

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهد باکتری‌های پروبیوتیک نقش موثری در بهبود علایم افسردگی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع‌ترین اختلال گوارشی در سراسر جهان است که با علایمی مانند اسهال، یبوست،

به گزارش مدیکال ساینس،شکم درد، استرس، خستگی مزمن و نفخ همراه است. علایم افسردگی در اغلب این بیماران مشاهده می‌شود. محققان برای حل این مشکل 44 بزرگسال مبتلا به IBS را که به افسردگی مبتلا بودند به مدت 10 هفته مورد بررسی قرار دادند. در نیمی از بیماران از دوز مشخص باکتری پروبیوتیک Bifidobacterium longum یا NCC3001 استفاده شد. بعد از شش هفته نتایج نشان داد علایم افسردگی در بیمارانی که از این داروی پروبیوتیک استفاده کرده‌اند، دوبرابر کاهش یافته است.


نتایج نشان می‌دهد استفاده از باکتری های پروبیوتیک علاوه بر بهبود خلق و خو و علایم افسردگی، علایم روده تحریک‌پذیر را نیز کاهش می‌دهد. این مطالعه دستاورد ارزشمندی برای درمان سایر بیماری های روانی محسوب می‌شود.


یک خانواده خاص از باکتری ها، پروبیوتیک (Probiotics) نام دارند. این باکتری ها در حین فرآیند هضم زنده می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه Gastroenterology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha