چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 214058

توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین ب ۱۲ به تدریج و با افزایش سن، کاهش می یابد. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد که ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می برند.

فقر ویتامین ب ۱۲ در زنان و ۶ هشدار جدی!

سلامت نیوز:توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین ب ۱۲ به تدریج و با افزایش سن، کاهش می یابد. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد که ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این کمبودها بخصوص در کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند و داروهای اسید معده دریافت می کنند، گیاه خوارانی که گوشت دریافت نمی کنند و ... بیشتر به چشم می خورد.

علائم جدی کمبود ویتامین ب ۱۲ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند از این قبیل است:

سرگیجه: حملات مکرر سرگیجه می تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه های دیگر است. کسانی که فقر ویتامین ب ۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله ها دچار سرگیجه می شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

سوزن سوزن شدن: این حالت بخصوص زمانی که فرد برای طولانی مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. آسیب های عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث بروز این نشانه ها می شود.

رنگ پریدگی: عدم تولید کافی سلول های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ منجر به بروز حالت رنگ پریدگی می شود.

فراموشی: فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان دهنده یک مساله عمیق پزشکی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند. یک آزمایش خون ساده می تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ را تشخیص دهد و رژیم های مکمل می توانند از ابتلا به بیماری های شناختی در این افراد جلوگیری کنند.

خستگی غیر قابل توضیح: احساس خستگی برای طولانی مدت حتی اگر فرد به میزان کافی خواب دریافت کرده باشد، البته همراه با علائمی که در بالا ذکر شد، می تواند نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم درمانی ایالات متحده ادعا کرده اند.

ضعف عضلانی: یک نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ این است که اکسیژن کافی به عضلات نمی رد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می کند.

بهترین منابع

با توجه به موسسات ملی بهداشت جگر گوساله غنی از B۱۲ است. گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، ماهی قزل آلا، سرشار از این ویتامین است. تخم مرغ و شیر نیز از دیگر منابع هستند.

میزان توصیه شده:

۰ تا ۶ ماه: ۰,۴ میکروگرم در روز

۷ تا ۱۲ ماه: ۰,۵ میکروگرم در روز

۱ تا ۳ سال: ۰,۹ میکروگرم در روز

۴ تا ۸ سال: ۱,۲ میکروگرم در روز

۹ تا ۱۳ سال: ۱,۸ میکروگرم در روز

۱۴ سال و بیشتر: ۲,۴ میکروگرم در روز

زنان باردار: ۲,۶ میکروگرم در روز

زنان شیرده: ۲,۸ میکروگرم در روز

منبع:activebeat

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha