چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸

میانگین سنی کشور به ٣١.١ و میانه سنی جمعیت از ۲۷ سال به ۳۰ رسیده و ۵۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال قرار دارند.

سلامت نیوز: میانگین سنی کشور به ٣١.١ و میانه سنی جمعیت از ۲۷ سال به ۳۰ رسیده و ۵۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال قرار دارند.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از مرکز آمار ایران، علیرضا زاهدیان، با بیان اینکه جمعیت ایران در سال ۹۵ به ۷۹ میلیون ۹۲۶ هزار رسید، گفت: ۵۱ درصد جمعیت ایران را مردان و ۴۹ درصد را خانمها تشکیل می‌دهند.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران ادامه داد: میانگین سنی کشور به ٣١.١ و میانه سنی جمعیت از ۲۷ سال به ۳۰ رسیده و ۵۰ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال قرار دارند .

زاهدیان افزود: رشد جمعیت از ۳.۹۱ در سال ۶۵ به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده البته روند کاهشی در سالهای اخیر کند تر شده است و اگر با روند سال ۹۰ تعداد موالید کاهش پیدا می‌کرد نرخ رشد جمعیت به یک می‌رسید اما اکنون این عدد ۱.۲۴ بوده و نشان از مثبت بودن سیاستهای جمعیتی در چند سال گذشته است.

معاون مرکز آمار ایران گفت: از سال ۵۵ تا ۶۵ سالانه ۱.۵ میلیون نفر جمعیت کشور یافته، در سال ۸۵ تا ۹۰، ۹۳۰ هزار و در سال ۹۰ تا ۹۵، ۹۵۰ هزار نفر سالانه به جمعیت کشور افزوده شده است.

زاهدیان با بیان اینکه رشد جمعیت در استانهای مختلف متفاوت است، عنوان کرد: این رشد متوازن نیست و در خراسان شمالی و همدان رشد منفی داریم البته در استان‌های البرز، ‌بوشهر و خراسان جنوبی رشد بالاتری نسبت به میانگین داشته‌ایم.

بررسی نرخ موالید کشور در سال

وی با اشاره به تعداد موالید در سال گفت: تعداد موالید در سال ۶۱، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بوده که در سال ۸۱ به یک میلیون رسیده و در ۵ سال اخیر تعداد موالید نرخی بالاتر از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار داشته و اکنون به ۱ میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده که نشان دهنده عملکرد بهتری در افزایش جمعیت طی چند سال اخیر بوده است.

معاون مرکز آمار ایران اظهار کرد: در سال ۸۵ بیشترین سهم خانوار مربوط به خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ٣٢ درصد بود، در سال ۹۰ خانواده‌های سه نفره بیشترین سهم را داشته و ٢٨ درصد خانوار راتشکیل داده و درصد فراوانی خانواده‌های تک نفره از ۷.۱ درصد در سال ۸۵ به ۸.۵ درصد در سال ۹۰ رسیده که نشان از تغییر ساختار خانوار در کشور است.

زاهدیان عنوان کرد: اگر سن باروری را بین ۲۰ تا ۲۵ در نظر بگیریم جمعیت زنان در سنین باروری حدود ۱۵ سال کاهش پیدا کرده و پس از آن دوباره افزایش می‌یابد.

٤٥ درصد جمعیت کشور در  رده سنی ٣٠ تا ٦٤

وی با اشاره به تغییر جمعیت در رده سنی مختلف از سال ۶۵ تا ۹۵گفت:  گروه‌سنی ۰ تا ۱۴ سال از ۲۴ در سال ٦٥ به ۴۵ درصد در سال ٩٥، رده سنی ١٥ تا ٢٩ از ۲۶ به ۲۵ درصد در سال ٩٥،   رده سنی ۳۰ تا ۶۴ از ۲۵ به ۴۴.۸ درصد و رده سنی بالای ۶۵ سال از ۳.۱ به ۶.۱درصد در سال ٩٥ رسیده و این میزان نشان از افزایش جمعیت سالمندی در کشور است.

معاون مرکز آمار ایران افزود: نرخ باروری در سال ۶۲ حدود ۶.۸ بوده و ‌در سال ۹۰ به ۱.۸ و سال ۹۵ به ۱.۹ رسیده و اگر بخواهیم نرخ باروری را به ۲.۱ برسانیم باید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تولد در سال داشته باشیم که با توجه به تعداد موالید در سال گذشته به نظر می‌رسد به میزان مطلوب نزدیک شدیم.

زاهدیان با اشاره به نرخ باروری در زنان با سواد، بی‌سواد، ‌شاغل و غیر شاغل عنوان کرد: تعداد فرزندان بین مادران با سواد و بی سواد متفاوت بوده و در مادران باسواد ۱.۱۵ و بی‌سواد ۳.۱ است همچنین نرخ باروری در مادران با سواد ۱.۲ و بی سواد ۲.۶ است که این امر در کیفیت جمعیت تاثیر منفی می‌گذارد؛ در مادران شاغل  نرخ باروری ۱.۱ و در مادران غیر شاغل ۱.۹ است.

وی با بیان اینکه اقتصاد در نرخ باروری تاثیر گذار بوده اما عوامل دیگری مانند فرهنگ نیز در آن نقش دارند، گفت: مادران در خانواده سطح اقتصادی پایین نرخ باروری ۲.۳ و در خانواده با موقعیت بالا نرخ باروری۱.۴ دارند و این نشان دهنده آن است که اقتصاد نرخ باروری را به تنهایی کاهش نداده است.

تمایل جوانان به ٢ فرزند یا کمتر است

معاون مرکز آمار ایران با اشاره به میزان تمایل جوانان به تعداد فرزند عنوان کرد: بر اساس نظر سنجی از جوانان در پنج سال گذشته هنگام مراجعه برای آزمایش پیش از ازدواج مشخص شد که ۱۴ درصد جوانان تمایل به یک فرزند، ۶۰ درصد ۲ فرزنددارند و یک درصد فرزند نمی‌خواهند؛ در واقع ۷۵ درصد از جوانان برای زندگی آینده بر روی ٢ فرزند یا کمتر برنامه‌ریزی کردند.

آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته

زاهدیان با اشاره به میزان ازدواج  و طلاق عنوان کرد: در سال ۶۲، ‌۸۹۰ هزار ازدواج داشتیم که اکنون به ۷۰۰ هزار رسیده در سالهای اخیر سرعت افزایش طلاق کند تر شده و میزان خالص طلاق از ۲.۸ در سال ۸۵ به ۳.۷ در سال ۹۰ و ۴.۱ در سال ۹۵ رسیده است.

لزوم ایجاد ٩٠٠ هزار شغل برای کاهش بیکاری

وی با بیان اینکه اکنون ۹۰۰ هزار شغل در سال باید ایجاد شود تا ۱ درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کند، تصریح کرد: تا سال ۹۸ این میزان با توجه به رشد جمعیت به ۷۸۰ هزار و از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به ۴۰۰ هزار شغل می‌رسد تا بتوان تا ۱ درصد نرخ بیکاری را کاهش داد اگر با همین روال پیش برویم تا سال ۱۴۲۰ افرادی که وارد بازار کار  می شوند از افرادی که از بازار کار خارج می‌شوند کمتر خواهد بود و معادله جمعیت در بازار کار تغییر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha