رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مبتلایان به نارسایی متوسط و شدید کلیه نباید روزه بگیرند،گفت: وقتی این افراد دچار کم آبی می شوند نارسایی کلیه آنان تشدید و احتمال دارد مجبور به دیالیز شوند.

بیماران کلیوی مجاز به روزه گرفتن هستند؟

سلامت نیوز: رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مبتلایان به نارسایی متوسط و شدید کلیه نباید روزه بگیرند،گفت: وقتی این افراد دچار کم آبی می شوند نارسایی کلیه آنان تشدید و احتمال دارد مجبور به دیالیز شوند.

نارسایی کلیه به شرایطی که در آن کلیه نتواند به طور بایسته عمل کند، گفته می‌شود و به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب و الکترولیت ها در بدن دارد.
عباس بصیری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:همانطوری که روزه داری برای افراد سالم می ‌تواند مزیت ‌هایی به همراه داشته باشد در افراد ناسالم از جمله مبتلایان به نارسایی کلیه می‌ تواند وضعیت آنان را از نظر جسمی بدتر کند و به این افراد صدماتی وارد شود.
رئیس انجمن اورولوژی ایران به افرادی که نارسایی کلیه به همراه بیماری قند دارند توصیه کرد که از گرفتن روزه خودداری کنند که این کار می تواند به آنها آسیب برساند.
بصیری به برخی از باورهای غلط در بین مردم اشاره کرد و گفت: برخی از افراد باور دارند که روزه گرفتن در ماه های گرم سال به کلیه ها آنها آسیب می رساند که این اعتقاد برای افراد سالم غلط است و روزه گرفتن به کلیه های افراد سالم، صدمه ای نمی رساند.
رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: کسانی که سرطان کلیه داشته و عمل جراحی کرده اند می توانند روزه بگیرند و روزه داری برای این افراد مشکلی ندارد اما کسانی که فعالیت کلیه شان مختل شده، روزه گرفتن برای آنان منع شده است.
وی به مردم توصیه کرد که در بین افطار تا سحری آب بنوشند تا در ساعات روزه داری دچار کمبود آب نشوند.
بصیری بیان کرد:هرچند ممکن است مقدار مصرف آب در ایام غیرگرم با فصول گرم ثابت باشد اما حجم آبی که با تعریق از بدن خارج می شود در ایام گرم بیشتر است و در نتیجه حجم ادرار افراد کم می شود و این موضوع می تواند افراد را مستعد بیماری کلیوی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha