دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 21410

رئیس مركز پژوهش بیماری‌های پوست و جذام گفت: زمینه پیدایش واكنش‌های حساسیت پوست، معمولاً از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز یحیی دولتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: اگزمای دست بسیار شایع است. این بیماری در اكثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشكی دست‌ها شروع شده و تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می‌شود كه با خارش همراه است.

وی گفت: عوامل زیادی می‌توانند به پوست دست آسیب برسانند. تماس زیاد با آب و هوای خیلی خشك، صابون‌ها، مواد پاك كننده، پودرهای رختشویی، حلال‌ها، مواد شیمایی، دستكش‌های لاستیكی و حتی مواد به كار رفته در كرم‌ها و فرآورده‌های بهداشتی می‌توانند اگزمای دست ایجاد كنند.

رئیس مركز پژوهش بیماری‌های پوست و جذام افزود: وقتی پوست قرمز و خشك شد، حتی مواد بی‌ضرری مانند آب و محصولات بهداشتی نوزادان ( كرم و شامپوهای بچه) هم می‌توانند موجب تحریك بیشتر پوست و بدتر شدن ضایعه شوند.

دولتی گفت: مشاوره با پزشك و پیدا كردن اینكه كدام ماده مورد مصرف در زندگی روزانه باعث پیدایش این مشكلات شده است بسیار اهمیت دارد و تغییر دادن مواد مصرفی یا خودداری از تماس با ماده حساس كننده، موجب كمتر شدن مشكل پوست می‌شود.

وی افزود: زمینه پیدایش واكنش‌های حساسیت پوستی، معمولاً از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد. افرادی كه استعداد ابتلا به این واكنش‌ها را دارند، ممكن است سابقه ابتلا به تب یونجه (حساسیت فصلی به گرده گیاهان) و یا آسم را هم داشته باشند.

رئیس مركز پژوهش بیماری‌های پوست و جذام اضافه كرد: این افراد حتی ممكن است به بعضی از مواد غذایی هم حساسیت داشته باشند یا دچار حالتی باشند كه اصطلاحاً درماتیك آتوپیك یا اگزمای سرشتی نامیده می‌شود. پوست این افراد پس از تماس با بسیاری از مواد كه در حالت عادی برای سایر مردم آزار دهنده نیست، دچار قرمزی، خارش و سایر علایم حساسیت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha