پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

حال دولت دوازدهم بر اساس تکلیف برنامه ششم خیال افزایش یارانه نیازمندان را دارد.

تغییر در یارانه نیازمندان

سلامت نیوز:حال دولت دوازدهم بر اساس تکلیف برنامه ششم خیال افزایش یارانه نیازمندان را دارد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: مردم می‌دانند افزایش یارانه‌ها نه تنها دردی از آنها درمان نمی‌كند بلكه بر مشكلات معیشت می‌افزاید. تجربه شش سال یارانه‌داری این واقعیت را اثبات كرده است. بر همین اساس به جای رای به افزایش یارانه‌ها تا 250 هزار تومان پای صندوق‌ها به یارانه نقدی «نه» گفتند. با این حال دولت دوازدهم بر اساس تكلیف برنامه ششم خیال افزایش یارانه نیازمندان را دارد.

نتایج اجرای قانون در این سال‌ها نشان می‌دهد آثاری كه پرداخت یارانه‌ها بر افزایش رفاه اجتماعی و قدرت خرید مردم داشته بسیار اندك بوده است. بنابراین اگرچه دولت همه ساله مبالغ زیادی از بودجه عمومی را صرف پرداخت یارانه نقدی و همچنین یارانه كالاهای اساسی كرده اما به دلیل فراگیر بودن اینگونه پرداخت‌ها تاثیر قابل توجهی در بهبود وضع معیشتی اقشار كم‌درآمد جامعه نداشته و ارزش واقعی كمك‌های دولت بر الگوی تغذیه جامعه چندان شایان توجه نبوده است. به‌طور نمونه سال 91 به عنوان سالی كه هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای آن سال با بیشترین اثرگذاری در بودجه خانوار اجرا شد، یارانه پرداخت شده برای هر فرد مبلغی در حدود شش میلیون ریال در آن سال بوده است این درحالی است كه این رقم تنها توانسته قدرت خریدی به میزان 625 هزار ریال ایجاد كند. این قدرت خرید در سال 1390 در حدود 665 هزار ریال بوده است.
این روند نشان می‌دهد در صورتی كه تغییری در اعطای فراگیر یارانه توسط دولت صورت نگیرد قدرت خرید ایجاد شده از محل پرداخت یارانه نقدی در سال‌های آینده به دلیل ادامه نرخ‌های تورم دو رقمی به‌طور قابل ملاحظه‌ای كاهش خواهد یافت.


اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت اعطای یارانه نقدی به‌طور مساوی بین همه گروه‌های درآمدی باعث شده تا نابرابری در سال‌های 1389 به بعد كاهش یافته است. این درحالی است كه طبق انتظار نابرابری كاهش یافته طی این دوره در سال‌های بعدی مجددا افزایش یافته و در سال‌های 1391 و 1392 نابرابری‌ها مجدد رشد یافت. به عبارت دیگر در بررسی مركز پژوهش‌های مجلس نشان داده می‌شود، هدفمندی یارانه‌ها به محض اجرا منجر به كاهش نابرابری شده اما با توجه به تورم بالای سال‌های پس از اجرای این طرح و رشد اقتصادی پایین و منفی در این سال‌ها انتظار می‌رود كه هدفمندی یارانه‌ها در سال‌های آتی تاثیر منفی بر میزان نابرابری داشته باشد. همچنین شاخص‌های سنجش رفاه كاهش شدید رفاه خانوارهای روستایی و شهری را در سال‌های پس از هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد كه این كاهش در خانوارهای روستایی نیز بیشتر بوده است.

مردم انتظار آینده بهتری دارند


در این رابطه طیب‌نیا با اشاره با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اظهار كرد: باید حواس‌مان به این نكته جمع باشد مردمی كه به ما رای داده‌اند از وعده‌های پر آب و تاب اضافه كردن یارانه‌ها چشم پوشی كرده و اكنون از ما توقع دارند آینده بهتری برای آنها فراهم بیاوریم. وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع مدیران كل و روسای ادارات كل استانی سازمان امور مالیاتی با تاكید بر لزوم تمركز بر اجرای كامل طرح جامع مالیاتی، نقشه راه این سازمان در سال پیش رو را برای آنها ترسیم كرد.

او در سخنان خود بیان كرد: اعتماد مردم و بخش خصوصی رفته‌رفته به سازمان امور مالیاتی افزایش یافته است و این امر را به شخصه در جلسات مشترك با نمایندگان صنوف مختلف در جلسات «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» ملاحظه كرده‌ام. این یك سرمایه بسیار بزرگ در حال شكل‌گیری است و باید با تلاش و خدمت‌رسانی بیشتر، درصدد حفظ و تقویت آن برآییم.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به حماسه پرشكوه انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری و رای اعتماد مجدد مردم به دولت حاضر تصریح كرد: باید حواس‌مان به این نكته جمع باشد مردمی كه به ما رای داده‌اند، از وعده‌های پر آب و تاب اضافه كردن یارانه‌ها چشم پوشی كرده و اكنون از ما توقع دارند آینده بهتری برای آنها فراهم بیاوریم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه تنها راه ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد و رهایی از اقتصاد نفتی، افرایش سهم تامین منابع بودجه‌ای دولت از طریق ارتقای درآمدهای مالیاتی است، گفت: در این خصوص ما باید در دو جبهه تلاش كنیم كه نخستین آن، كاستن از هزینه‌های غیرضروری دولت است و اینكار از طریق كوچك‌سازی دولت و رهایی از تصدیگری‌های زاید و افزایش بهره‌وری امكان‌پذیر است.

طیب‌نیا افزود: جبهه دوم، حركت به سمت تامین درآمدهای دولت از طریق درآمدهای مالیاتی به عنوان مهم‌ترین پروژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و همه باید این را بدانیم كه بدون اتخاذ چنین سیاستی و بدون افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی، دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار، به هیچ‌وجه ممكن نیست. وزیر اقتصاد ادامه داد: البته باید اذعان داشت كه سازمان امور مالیاتی با عملكرد مافوق تصور خود و تحقق بیش از ۹۷ درصد درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی در سال ۱۳۹۵، مانع كسری بودجه احتمالی دولت در پایان سال شد و رییس محترم نیز موكدا از عملكرد مدیریت و مجموعه وزارت اقتصاد و كاركنان این سازمان تقدیر و تشكر كرده است. وزیر اقتصاد در ادامه تصریح كرد: پیاده‌سازی كامل طرح جامع مالیاتی، به عنوان مهم‌ترین پروژه اقتصادی كشور به نحوی كه امكان بهره‌مندی از یك بانك جامع اطلاعات اقتصادی مودیان مالیاتی را فراهم بیاورد و به كمك آن بتوان اظهارنامه‌های مالیاتی را با سهولت و اطمینان بیشتری ارزیابی كرده و تمركز اصلی را بر مودیان دارای ریسك بالا گذاشت، نقشه راه و برنامه كاری امسال این سازمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha