کشمکش میان پاتولوژیست ها و وزارت بهداشت که از ابتدای راه دولت یازدهم آغاز شده بود، بار دیگر بالا گرفت تا کار به تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی بکشد؛ تجمعی که ظاهرا قرار است مشابه آن در روزهای آینده مقابل وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر برپا شود تا بلکه تغییری در تصمیم وزارت بهداشتی ها حاصل آورد. مگر می‌شود یک تخصص را از دو منبع پذیرش نمود؟ یعنی کاری کرد که هم دانش آموختگان زیست شناسی و هم پزشکان در یک جا به هم برسند و هر دو متخصصِ یک کار واحد شناخته شوند؟ اگر چنین چیزی ممکن است، چه نیازی به وجود هر دو رشته است؟!

عکس/تجمع اعتراضی پاتولوژیست‌ها مقابل سازمان نظام پزشکی

سلامت نیوز: کشمکش میان پاتولوژیست ها و وزارت بهداشت که از ابتدای راه دولت یازدهم آغاز شده بود، بار دیگر بالا گرفت تا کار به تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی بکشد؛ تجمعی که ظاهرا قرار است مشابه آن در روزهای آینده مقابل وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر برپا شود تا بلکه تغییری در تصمیم وزارت بهداشتی ها حاصل آورد.مگر می‌شود یک تخصص را از دو منبع پذیرش نمود؟ یعنی کاری کرد که هم دانش آموختگان زیست شناسی و هم پزشکان در یک جا به هم برسند و هر دو متخصصِ یک کار واحد شناخته شوند؟ اگر چنین چیزی ممکن است، چه نیازی به وجود هر دو رشته است؟!

به گزارش سلامت نیوز، تابناک نوشت: کشمکش میان پاتولوژیست ها و وزارت بهداشت که از ابتدای راه دولت یازدهم آغاز شده بود، بار دیگر بالا گرفت تا کار به تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی بکشد. تجمعی که ظاهرا قرار است مشابه آن در روزهای آینده مقابل وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر برپا شود تا بلکه تغییری در تصمیم وزارت بهداشتی ها حاصل آورد.

بنا بر تصمیم مسئولان وزارت بهداشت، شرط دارا بودن مدرک تخصص پاتولوژی برای دایر کردن آزمایشگاه دستخوش تغییری اساسی شده و افراد دیگری از جمله دارندگان مدرک دکترای زیست شناسی نیز می‌توانند آزمایشگاه دایر کرده و نمونه های مردم را پذیرش کنند؛ موضوعی که از دید پاتولوژیست ها پذیرفته نیست.

مهم ترین اشکالی از دید این پزشکان متخصص به تغییرات آیین نامه تأسیس آزمایشگاه و افزودن بندهایی به آن، ندید گرفتن دانش ایشان در پزشکی است. دانشی که در تشخیص به کار می‌آید و بر اساس آن، متخصص آزمایشگاه می‌تواند به پزشک مشاوره دهد؛ رویکردی که در کشورهای پیشرفته نیز بدین منوال است.

به عبارت بهتر، پزشکان معترض بر این باورند که آنچه در سالیان سال در پزشکی عمومی آموخته‌اند، منجر به شناخت و دانشی شده که مقدمه تخصص شان است و بی بهره بردن از آن، نمی‌توانستند از بالین بیمار و علائم آن شناختی به دست آورده و در انجام امور تخصصی پاتولوژی موفق عمل کنند؛ دانشی که داننش‌آموختگان دیگر رشته ها به دست نمی‌آورند و از این روی، دستکاری آیین نامه تأسیس آزمایشگاه و ارائه مجوز به غیر از متخصصان پاتولوژی، امری منطقی و اصولی نیست.
 
به این اشکال پزشکان، ممنوع بودن دایر کردن آزمایشگاه برای دیگر پزشکان متخصص را هم می‌توان افزود که بی شک دانششان شباهت بسیار بیشتری به دانش متخصصان پاتولوژی در قیاس با تحصیل کردگان در رشته های علوم پایه دارد. با این ملاحظه که به باور پزشکان، طی زمان طولانی تحصیلات برای تبدیل شدن به پزشک عمومی و پس از آن، دریافت تخصص در گرایشی خاص، به مدد آزمون های فراوانی که این متخصصان پشت سر گذاشته‌اند، در صورتی که بشود از راه دیگری مجوز تأسیس آزمایشگاه گرفت، کاری بیهوده خواهد بود.

چیزی که پیشتر هم مورد تأکید این متخصصان و حتی رزیدنت های پاتولوژی قرار گرفته و این باور را در ایشان به وجود آورده که ظاهرا وزارت بهداشت نیازی به وجود ایشان احساس نمی‌کند. گلایه ای که از یک ابهام بسیار نشأت می‌گیرد؛ اینکه مگر می‌شود یک تخصص را از دو منبع پذیرش کرد و هم متخصصان پاتولوژی را متخصص در امر آزمایشگاه دانست و هم دکترای زیست شناسی را؟ اگر این گونه است، چرا این دو رشته در دو دانشگاه مختلف تدریس می‌شوند، دروس متفاوت و مدارج غیرمشابهی را طی می‌کنند و از آن مهم تر، با هم ادغام نشده یا یکی شان برچیده نمی‌شود؟ درست مثل اینکه وکیل شدن هم از طریق دانشگاه های فنی ممکن باشد و هم از طریق حقوق خواندن در دانشگاه های انسانی!

وضعیتی عجیب که معترضان آن را یادگار آخرین روزهای دولت احمدی نژاد می‌دانند و از پیگیری دولت یازدهم برای اجرایی شدن این مصوبه غیرمنطقی آن دولت به شدت متعجب اند و گله دارند. مصوبه ای که معتقدند برای به کار گماردن سیل دکترای بیکار در علوم پایه صادر شده و اجرای آن، وزارت بهداشت را از نهاد متولی سلامت مردم، به یک بنگاه کاریابی تقلیل خواهد داد!

گلایه ای که حالا به شکل اعتراض مقابل سازمان نظام پزشکی کشور بروز کرده و به باور معترضان، جدی نگرفتن آن موجب به وجود آوردن تغییرات فراوان در دیگر آیین نامه ها و عرصه های خدمات پزشکی و سلامت خواهد شد. اتفاقی که شروع آن، ندید گرفتن تخصص متخصصان پاتولوژی است و خدا می‌داند به ندید گرفتن چه تخصص های دیگری در آینده منجر خواهد شد و چه بر سر سلامت مردم خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    واقعا برای وزارت بهداشت متاسفم،که ضربه به جامعه پزشکی زده
  • ali ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    این ها چند دهه است که حق رشته های علوم آزمایشگاهی را ضایع کردن.این ها فقط دنبال منافع مالی هستن دلشون برا مردم نسوخته