فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ گفت: كمپ‌های ترك اعتیاد استان تهران كه 400 كمپ است استانداردسازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سردار حسین ساجدی‌نیا در نشست خبری كه امروز در كمپ اعتیاد كن برگزار شد، اظهار داشت: پلیس با رصد و پیگیری‌هایی كه انجام داده به این نتیجه رسیده است كه تعدادی كمپ اعتیاد بدون مجوز و با مجوز وجود دارد كه این كمپ‌ها اقدام به جذب افراد معتاد می‌كند.

وی ادامه داد: تعداد این كمپ‌ها 400 عدد بوده است كه از این تعداد 200 كمپ مربوط به پیشگیری و 200 كمپ در زمینه درمان فعالیت می‌كند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینكه مجوزهای كمپ‌های ترك اعتیاد توسط سازمان بهزیستی داده می‌شود، بیان داشت: در حوزه نظارتی ضعف‌هایی وجود دارد كه صلاح‌ دیدیم كه این كمپ‌ها تحت آموزش قرار بگیرد. به همین منظور پلیس مسئولان كمپ‌ها را به 3 گروه 60 و 2 گروه 70 نفره تقسیم كرد تا به مدیران آموزش‌هایی در زمینه استانداردسازی كمپ‌هایشان داده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد: امروز نخستین كلاس آموزشی مسئولان كمپ‌های ترك اعتیاد آغاز به كار كرده است و روش صحیح و استانداردی به آنها داده شده است تا معتادان با روش یكنواخت ترك اعتیاد بتوانند اعتیاد خود را ترك كنند چرا كه نظارت باید در زمینه فیزیكی، تغذیه و بهداشت باشد. همچنین بعد از این دوره آموزشی پلیس به مسئولان این كمپ‌ها گواهی خواهد داد.

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینكه امروز اتمام حجتی است كه با كمپ‌های غیرمجاز اعتیاد شده است، گفت: اگر این كمپ‌ها استانداردسازی انجام ندهند اجازه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

همچنین این اقدام در راستای این بود كه پلیس حركتی را آغاز كرده تا معتادان خصوصا بی‌خانمان‌ها جمع‌آوری شوند و محلی برای آنان در نظر گرفته شود.

وی تاكید كرد: نظارت مأموریت پلیس نیست و پلیس فقط وظیفه جمع‌آوری معتادان را برعهده دارد ولی ما به خاطر وظیفه انسانی این كار را انجام داده‌ایم.

همچنین سازمان‌ها و مجموعه‌هایی كه وظیفه جمع‌آوری معتادان را برعهده دارد باید خصوصا در مورد درمان و اسكان معتادان، متكدیان و بی‌خانمان‌ها به صورت جدی‌تر برخورد كنند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ تصریح كرد: 20 درصد از طرح‌های ترك اعتیاد مجوز ندارد كه پلیس این طرح‌ها را به استانداردسازی فرا خوانده است.

همچنین پلیس برای جمع‌آوری كمپ‌های بدون مجوز اعلام آمادگی می‌كند ولی وظیفه اسكان معتادان بر عهده شهرداری و بهزیستی است.

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینكه پلیس با شهرداری، بهزیستی، سیستم قضایی و كمپ‌های ترك اعتیاد جلساتی را گذاشته است تا معضل اعتیاد حل شود، اظهار داشت: در این میان وزارت بهداشت و درمان نیز مسئول است. همچنین تعداد معتادان پر خطر زیر 500 نفر است و معتادان و بی‌خانمان نیز بیشتر از 2 هزار تا 3 هزار نفر است كه این آمار بر اساس دستگیری‌های پلیس به دست آمده است.

وی بیان داشت: این طرح آموزشی است و بعد از آن پلیس نظارت را توسط شورای نظارت دنبال خواهد كرد؛ اكثر این كمپ‌ها در رابطه با ارائه خدمات پول دریافت می‌كند. همچنین به طور مثال كمپ شفق 800 هزار نفر را سرویس می‌دهد و بعضی از كمپ‌ها 30 تا 40 نفر را سرویس می‌دهند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: در رابطه با درمان معتادان كسی حق ندارد از كتك درمانی استفاده كند؛ پلیس تا پایان سال اجازه نمی‌دهد كه كمپ‌های بدون مجوز در كشور به فعالیت بپردازند و برای راه‌اندازی كمپ‌ها به مجوز نیاز است.

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینكه طرح آموزش مسئولان كمپ اعتیاد در سطح استان تهران برگزار می‌شود، افزود: این دوره آموزشی یك روزه است و كمپ‌ها باید تا ظرف یكماه آینده استانداردسازی كنند،‌ چرا كه پلیس در صورت عدم استانداردسازی با این كمپ‌ها برخورد قانونی می‌كند.

سردار ساجدی‌نیا در پایان خاطرنشان كرد: ‌پلیس از شهرداری خواسته است تا جایی برای معتادان بی‌خانمان اختصاص داده شود و شهرداری نیز در این زمینه اعلام آمادگی كرده است. همچنین در حال حاضر یك كمپ 150 نفر برای زنان معتاد در منطقه خاوران وجود دارد كه پلیس زنان معتاد را نیز جمع‌آوری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha