یک متخصص ریه با بیان اینکه قلیان به مراتب از سیگار خطرناک‌تر است، گفت: هر وعده قلیان معادل مصرف یک پاکت سیگار است.

هر وعده قلیان معادل دود کردن یک پاکت سیگار است

سلامت نیوز: یک متخصص ریه با بیان اینکه قلیان به مراتب از سیگار خطرناک‌تر است، گفت: هر وعده قلیان معادل مصرف یک پاکت سیگار است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی معینی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیشترین عارضه مصرف سیگار بر دستگاه  تنفسی است، گفت: اولین و مهم‌ترین عارضه سیگار التهاب در راه‌های هوایی است که به دنبال آن عفونت دستگاه تنفسی بروز پیدا می کند.

وی افزود: با ادامه و افزایش مصرف سیگار، عوارض مصرف این مواد می‌تواند به صورت نارسایی حاد یا مزمن دستگاه تنفسی خود را نشان دهد. هر استنشاق دود سیگار حاوی پنج هزار ایزوکربن است که علاوه بر آسیب‌هایی که به دستگاه تنفسی وارد می‌کند، سرطان‌زا نیز هست.

این متخصص ریه، قلیان را به مراتب خطرناکتر از سیگار دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه دود قلیان از محیط مرطوب عبور می‌کند، با جذب رطوبت سنگین‌تر شده و راحت‌تر در سیستم تنفسی رسوب می‌کند و با رسوب بیشتر عوارض این مواد نیز شدیدتر است.

معینی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده هر وعده قلیان معادل یک پاکت سیگار آسیب رسان است.

این متخصص ریه با بیان اینکه با ترک سیگار می‌توان تا حد زیادی از بروز عوارض سیگار پیشگیری کرد، گفت: بسته به مدت زمان مصرف و نیز نوع سیستم ایمنی افراد با ترک سیگار می‌توان تا حد زیادی از بروز عوارض پیشگیری کرد. با ترک مصرف سیگار بعد از دو هفته ضربان قلب به حالت عادی برمی‌گردد و بعد از دو تا سه ماه ریه شروع به ترمیم و بازسازی خود می‌کند.

این متخصص ریه خاطرنشان کرد: میزان عوارض سیگار بسته به سیستم ایمنی بدن فرد دارد و ممکن است در فردی بعد از 50 سال ایجاد عارضه کرده و در فرد دیگر در مدت زمان کوتاهی عوارض آن بروز پیدا کند.

معینی افزود: آنچه که مهم است این است که هر میزان و مدت زمان مصرف سیگار عوارض خود را خواهد داشت که در برخی زود و در برخی خیلی دیر خود را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha