جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 214127

معاون اداره کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس تب کریمه کنگو، از کاهش آمار ابتلا به این بیماری طی دو دهه اخیر خبر داد.

آخرین وضعیت شیوع تب کریمه کنگو در کشور

سلامت نیوز:معاون اداره کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس تب کریمه کنگو، از کاهش آمار ابتلا به این بیماری طی دو دهه اخیر خبر داد.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین  وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: امسال در یکی از کشتارگاه‌های صنعتی زاهدان به علت خرابی سیستم تهویه، محوطه نگهداری گوشت به مدت  سه روز تعطیل می‌شود ولی به علت ناآگاهی، مسئولان کشتار را متوقف نکردند و دام کشته شده را مستقیم به بخش بسته بندی آوردند. در نتیجه ۱۷ نفر از کارگران این قسمت علامت تب و خونریزی پیدا کردند که در چهار نفر از آنها این نشانه‌ها شدید بوده‌ است. ۱۳ نفر نیز آزمایش ویروس شناسی مثبت داشتند. این کارگران  به بخش عفونی بیمارستان بوعلی زاهدان منتقل شده‌اند که خوشبختانه  تمام آنها بهبود پیدا کردند. یک مورد نیز گزیدگی توسط کنه بود که باعث شد فرد به این بیماری مبتلا شود.

وی افزود: در سال‌های اول شناخت این بیماری در دهه ۷۰ سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری در کشور تخیص داده می‌شد که بیشتر در مرزهای شرقی کشور بود. اوایل که این بیماری درست شناخته نمی‌شد و دیر متوجه آن می‌شدند ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات داشت. در حال حاضر که این بیماری شناخته شده‌ است تلفات به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است. درست است که مخزن اصلی این بیماری در طبیعت کنه‌های سخت است، ولی مواردی که در کشور ما آلوده شده‌اند، بیشتر از طریق دام‌های آلوده بوده‌ است. این دام‌ها هیچ علامت بالینی پیدا نمی‌کنند ولی حدود یک هفته ویروس در ترشحات و خون آنها دیده می‌شود. اگر در این یک هفته دام کشتار شود، این ویروس می‌تواند فرد را مبتلا کند. در بیشتر موارد نیز این بیماری در چوپان‌ها، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه دیده می‌شود.

نبوی درباره چگونگی کنترل ورود این بیماری به ایران نیز توضیح داد و گفت: به منظور محدود شدن تب کریمه کنگو قرار شد ورود دام زنده از کشورهای شرقی ممنوع شود. چون دام زنده در ایران گران‌تر است، از کشوهایی همچون هندوستان و پاکستان و افغانستان به ایران دام صادر می‌کنند، اما در غرب کشور بیشتر به عراق دام صادر می‌شود. هشت کشتارگاه صنعتی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان تاسیس شد تا دام‌ها همانجا کشتار شوند؛ چراکه ویروس شش ساعت بعد از کشتار از بین می‌رود. کشتارگاه‌های صنعتی نیز موظف شدند ۲۴ ساعت بعد از کشتار، دام را در محوطه‌ای که دمایی بین چهار تا هشت درجه دارد، نگه دارند و سپس بسته‌بندی کنند.

 معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در این ۲۴ ساعت اگر دام مبتلا به تب کریمه  کنگو یا مالت باشد، ویروس از بین می‌رود. البته دل و جگر این دام‌ها ۴۸ ساعت باید در این محوطه سرد که مانند یخچال است نگهداری شوند. این اقدام باعث شده‌ است موارد ابتلا به بیماری‌های ناشی از دام آلوده به سالیانه ۲۰ تا ۵۰ مورد که عمدتا در سیستان و بلوچستان بود کاهش پیدا کند.

نبوی همچنین به مردم توصیه کرد که گوشت تازه قربانی را ۲۴ ساعت در یخچال بگذارند و بعد تکه تکه کنند. در این صورت اگر گوشت آلوده به این ویروس باشد، خطر انتقال آن کاهش می‌یابد. همچنین نباید از  کشتارهای لب جاده و کنار خیابان استفاده شود.

به گفته وی، بر خلاف ویروس تب کریمه کنگو که در  مناطق مرکزی بسیار کم دیده می‌شود، تب مالت در تمام دام‌های ایران وجود دارد. بنابراین مردم علاوه بر این توصیه باید از خوردن لبنیات غیرپاستوریزه خودداری کنند. با توجه به اینکه فصل گرما در پیش است، بهتر است در زمان مسافرت آب آشامیدنی بطری همراه خود برند و از نوشیدن آب‌های غیرآشامیدنی خودداری کنند. همچنین صیفی‌جات را بشویند و ضد عفونی کنند تا دچار بیماری‌های روده‌ای نشوند. برای جلوگیری از فاسد شدن در جای گرم نگذارند و آن را دوبار گرم نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha