ساماندهی کودکان کار و خیابان در صورت تصویب یک لایحه در مجلس وارد فاز جدیدی می شود.

ساماندهی کودکان کار و خیابان وارد فاز جدید می شود/ تغییر در حضانت کودکان بد سرپرست

سلامت نیوز:ساماندهی کودکان کار و خیابان در صورت تصویب یک لایحه در مجلس وارد فاز جدیدی می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، تاکنون طرح های مشترک زیادی از سوی سازمان بهزیستی، شهرداری ها، وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر برای ساماندهی به وضعیت کودکان کار و خیابان در دستور کار قرار گرفته اما در بسیاری از مواقع دیده شده که این طرح ها موفقیت آمیز نبوده است.

کودکی که به عنوان کودک کار و خیابان شناخته شده و تشخیص داده می شود که بد سرپرست بوده و از سوی والدین به کار فراخوانده شده است، گاه به مراکز زیر مجموعه سازمان بهزیستی کشور برده می شود اما هر زمان که والدین او طلب کنند، این کودک باید به خانواده خود باز گردد.

در حال حاضر این موضوع به معضلی اساسی تبدیل شده است و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از چالش های پیش روی موفقیت آمیز نبودن طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان یاد کرد.

برای برطرف شدن این مشکل، مقرر شده سازمان بهزیستی کشور با همکاری معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه طرح جدیدی را اجرایی کند.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با این طرح، می گوید: اکنون شاهد مشکلات جدی در مسیر برنامه ریزی برای کودکان کار و خیابان هستیم زیرا در شرایطی که یک کودک بد سرپرست در مراکز سازمان پذیرش شود، اگر پدر و یا مادر او درخواست حضور فرزند خود در خانواده شان را داشته باشند، به لحاظ حقوقی و قضایی موظف هستیم کودک را تحویل خانواده خود دهیم.

وی می افزاید: همین موضوع گاه مشکل ساز شده زیرا یک کودک که به عنوان کودک کار شناخته می شود و مددکاران تشخیص می دهند که وضعیت زندگی بسیار بدی دارد از سوی مراکز سازمان سازمان دهی شده و برای او برنامه ریزی می شود اما در مدت زمان محدودی خانواده برای پس گرفتن فرزند خود اقدام کرده و ما مجبور به تحویل کودک به خانواده می‌شویم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بررسی یک لایحه در مجلس شورای اسلامی به منظور برنامه ریزی برای کودکان بد سرپرست می گوید: با همکاری معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه مقرر شده برنامه های جدیدی برای کودکان بد سرپرست داشته باشیم و در همین رابطه نیز اکنون لایحه ای در مجلس در حال پیگیری است.

محسنی بندپی می افزاید: در این لایحه ذکر شده که اگر کودکی بیش از 3 بار از سوی مراکز سازمان بهزیستی کشور پذیرش شود و خانواده طی این مدت تغییری در روند برنامه های خود ایجاد نکند، حضانت کودک از والدین او سلب شده و کودک در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار گیرد.

در شرایطی که این لایحه تصویب و پس از آن اجرایی شود، کودکان کار و خیابان به طور مطلوب ساماندهی شده و احتمال بازگشت مجدد آنها پس از چند بار ساماندهی از میان می رود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha