شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 214142

محققان در برزیل در یک کارآزمایی بالینی، از پوست ماهی تیلاپیا برای پانسمان سوختگی شدید استفاده کردند.

پوست ماهی تیلاپیا برای درمان سوختگی

سلامت نیوز: محققان در برزیل در یک کارآزمایی بالینی، از پوست ماهی تیلاپیا برای پانسمان سوختگی شدید استفاده کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ؛ در کشورهای غربی از بافتهای انسانی، محصولات مصنوعی و یا حتی پوست منجمد خوک برای پوشاندن سوختگی‌های شدید استفاده می‌شود، اما اینها در برزیل در دسترس نیستند، بنابراین باید برای پوشاندن سوختگی از گازهای استریل استفاده ‌شود.


به گزارش پایگاه خبری بی بی سی،این گازها ممکن است به زخم بچسبند و تعویض پانسمان را تبدیل به کاری بسیار دردناک کنند. علاوه بر این تعویض پانسمان، اگر گاز به زخم چسبیده باشد، ممکن است باعث کنده شدن بافت‌های تازه روییده از سطح زخم شود.


از این رو پژوهشگران برزیلی به ماهی تیلاپیا روی آورده‌اند که در برزیل زیاد یافت می‌شود و بسیار ارزان است؛ نوعی ماهی که این روزها تقاضا برای آن رو به افزایش است.
محققان دانشگاه فدرال سیارا در شمال برزیل دریافتند که پوست تیلاپیا مرطوب، حاوی کلاژن و مقاومتش در برابر عوامل بیماری‌زا مثل پوست انسان زیاد است.آنها با استفاده از پوست تیلاپیا برای درمان سوختگی، مدت زمان ترمیم زخم را چند روز کاهش دادند. بعلاوه پوست تیلاپیا باعث کاهش درد بیماران و کاهش مصرف مسکن شد.


پوست ماهی تیلاپیا معمولا مصرف خوراکی ندارد و دور ریخته می‌شود. این پوست را تکنیسین های دانشگاه سیارا با مواد مختلف ضد عفونی کرده و بعد آن را به سائوپائولو می‌فرستند تا با تابش پرتو ویروس‌های آن کشته شوند.


پس از این مراحل پوست بسته‌بندی و در یخچال نگهداری می شود. این پوست را که دیگر بوی ماهی هم نمی‌دهد می‌توان تا دو سال نگهداری کرد؛ در حالی که گازهای استریل را برای پوشاندن سوختگی باید مرتب عوض کرد، تیلاپیا چنین نیست.


محققان برزیلی پوست تیلاپیا را برای 56 بیمار دچار سوختگی درجه 2 و 3 استفاده کردند، آنها پوست را روی سوختگی گذاشته و بدون استفاده از کرم یا داروی دیگر روی آن را پانسمان می‌کنند. بعد از 10 روز پانسمان را بر می‌دارند و پوست ماهی که خشک شده به راحتی از زخم جدا می‌شود.
محققان برزیلی می گویند استفاده از پوست تیلاپیا که در واقع جزئی از ضایعات حوضچه‌های پرورش ماهی است، 75 درصد از درمان‌های رایج ارزانتر است و نیازی هم به کرم سولفادیازین که معمولا در برزیل برای پوشاندن سوختگی استفاده می شود، نیست.
این محققان امیدوارند پوست تیلاپیا در سطح صنعتی و وسیع برای درمان سوختگی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha