استخدام‌های نجومی بازی جدیدی است که شهرداری تهران آن را آغاز کرده است و در پی آن هزینه هنگفتی را به دوش شهردار جدید محول می‌کند؛ این اولین گام جناح مقابل است برای به چالش کشیدن شهردار جدید!

قالیباف چه میراثی را برای شهرداری گذاشته است؟

سلامت نیوز: «شهرداری تهران استخدام می‌کند.» عبارتی که بارها تلنگری به گوش جوانان بیکار تهران زده است تا برای پیدا کردن شغل اقدامی کنند.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: این روزها سردار محمدباقر قالیباف که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیزی عایدش نشده است و از طرفی با توجه به قرار گرفتن تمام 21 نفر لیست امید بر کرسی‌های شورای شهر جایگاه خود را به عنوان سمت شهردار متزلزل می‌‌بیند، سیاست «زمینه سوخته» فرماندهان دوران جنگ را پیشه گرفته و قصد دارد تمام آنچه به عنوان منابع و امکانات برای شهردار جدید به جای می‌ماند را یک جا به آتش بکشد. استخدام‌های نجومی بازی جدیدی است که شهرداری تهران آن را آغاز کرده است و در پی آن هزینه هنگفتی را به دوش شهردار جدید محول می‌کند؛ این اولین گام جناح مقابل است برای به چالش کشیدن شهردار جدید!


اولین چالش شهردار جدید تهران 


روز گذشته احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با انتشار چند توییت اولین چالش شهردار جدید تهران را پرداخت حقوق عنوان کرد. پرداخت حقوقی که به واسطه استخدام‌های نجومی در شهرداری به دوش شهردار جدید خواهد افتاد. 
محمود عسگری، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری در سال 93 گفته بود: در طول 8 سال دولت محمود احمدی نژاد 400 هزار نفر بدون نشر آگهی و برگزاری آزمون استخدام شدند. شاید این تفکر احمدی نژادی هم اکنون در ذهنیت سایر یارانش نیز خطور کرده و شاهد استخدام‌های نجومی در شهرداری تهران حال حاضر هستیم. استخدام هایی که به موجب آن برای تامین هزینه‌ها شهردار جدید با مشکل رو به رو خواهد شد و توپ بدهی و مشکلات به زمین او و تیمش خواهد افتاد. 


قالیباف در استخدام‌ها هم کپی کرد


به عنوان مثال در آخرین استخدام‌های مدیران شهرداری تهران می‌توان به استخدام 300 نفر در موسسه همشهری اشاره کرد. استخدامی که به صورت رسمی صورت گفته و شهردار بعدی توان تعدیل این نیروها را ندارد. دقیقا مشابه کاری که دولت دهم در روزهای پایانی خود انجام داد، یعنی استخدام 500 نفر در روزنامه ایران! این تنها موسسه مطبوعاتی همشهری نیست که با استخدام بی رویه روبه رو شده است، پیش از این و در طول دوران شهرداری قالیباف، خبر استخدام 4200 نفر در مترو تهران مطرح شده بود که با واکنش رحمت الله حافظی مواجه شد. رحمت‌اله حافظی در اسفند سال گذشته در صحن غیرعلنی شورای شهر گفته بود: «سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌ای خود در مورد شرکت بهره‌برداری مترو تهران نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد طی سال‌های 91 و 92 اعلام تخلف کرده است.»
گفتنی است با این حجم از استخدام تعداد پرسنل مترو 82 درصد افزایش داشته و میزان حقوق و اضافه کاری آن‌ها از حدود 4 میلیارد تومان در سال 90 به حدود 15 میلیارد تومان در سال 92رسید، یعنی معادل 275 درصد افزایش! این درحالی است که سرانه حقوق این پرسنل این شرکت بین 9 تا 11 میلیون تومان است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا شهرداری تهران در زمینه استخدام هر اقدام که خواست می‌تواند بکند؟ پاسخ روشن است ؛«در بودجه شهرداری تهران هر پیشنهاد و مصوبه‌ای که بار مالی داشته باشد، باید در شورای اسلامی به تصویب برسد.» گفتنی است با افزایش 82 درصدی پرسنل تامین هزینه ها و حقوق این افراد مطرح می شود که مهدی تندگویان، عضو و رئیس کمیته شهرسازی پیش از این گفته بود: « میزان حقوق پرسنلی را که بیش از 80 درصد افزایش داشته را نباید شهروندان با افزایش نرخ بلیط مترو پرداخت کنند. افزایش قیمت بلیط در حالی است که باید برای بهبود کیفیت حمل و نقل صرف شود نه برای پرداخت حقوق!»


وقتی قصد ترک پست را می کنند


در هفته اخیر و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از معاونان و مدیران شهرداری تهران در محل کار خود حاضر نمی شوند. این موضوع که موجب نگرانی مردم و اعضای شورای شهر و البته زیرمجموعه های شهرداری تهران شد، سریعا توسط معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران تکذیب شد. سیدجعفر تشکری هاشمی هرچند به طور کلی از وظایف شهرداری سخن می گوید اما در ارتباط با عدم حضور برخی مدیران شهرداری تنها به تکذیب موضوع قناعت می کند. هاشمی به شهر نوشت گفته بود: «باید بگویم با عزمی جزم تا دقیقه آخر خادم شهروندان و همکارانمان خواهیم بود. خدمت به مردم و همکاران عزیز درمجموعه شهرداری تهران حزب و جناح خاصی نمی شناسد و تاریخ ندارد، لذا مطابق برنامه های مصوب سالانه در خصوص امور شهرداری  پیگیری و اقدام می شود.»


بدهی شهرداری تهران با حجم بالای استخدامی تقدیم به شهردار جدید!
در سال 68 درآمد شهرداری تهران که از فروش نفت و منابع عمومی سهمی نداشت، حدود 5 میلیارد تومان در سال بود. کم کم با افزایش عوارض درآمد شهرداری بیشتر شد به گونه ای که در سال های میانی دهه 80 درآمد شهرداری تهران به 8 تا 10 هزار میلیارد تومان رسید، این فرآیند ادامه یافت تا در سال های اخیر درآمد نقدی و غیرنقدی آن به 20 میلیارد تومان رسید!


این که چه عواملی باعث شده تا در حال حاضر با وجود درآمد 20 میلیارد تومانی، بدهی های شهرداری چیزی حدود 65 هزار میلیارد تومان شود را باید در بودجه نویسی و استفاده از منابع نقدی و غیرنقدی شهرداری تهران جست، که مربوط به عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح در دوران شهرداری قالیباف می‌شود. بدهی های نجومی، استخدام نجومی و در گذشته های نه چندان دور املاک نجومی ماحصل آنچه است که در سال های اخیر از دل فعالیت چندین ساله شهرداری تهران بیرون آمده، حال با توجه به اینکه شهردار فعلی تهران در شورای شهر تهران مدافعی ندارد پیش بینی تعویض خود را می کند و شاید اقدامات اخیر تنها به این دلیل که شهردار جدید در ابتدا با چالش هایی رو به رو شود، انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha