یک فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن گفت: فقدان پروتکل و یکسان سازی اعمال جراحی از موضوعاتی است که باید با مدیریت جدید در بحث جراحی‌ها مدنظر متولیان سلامت قرار گیرد.

جای خالی پروتکل و یکسان سازی اعمال جراحی در سلامت کشور

سلامت نیوز:یک فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن گفت: فقدان پروتکل و یکسان سازی اعمال جراحی از موضوعاتی است که باید با مدیریت جدید در بحث جراحی‌ها مدنظر متولیان سلامت قرار گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محمدعلی عنایت‌الهی متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن  ؛ اظهار کرد: در همه‌ جای دنیا بر اساس یک پروتکل که یکسان‌سازی اعمال جراحی را انجام می‌دهد پیش می‌روند، اما این فقدان در کشور وجود دارد.

وی افزود: با مدیریت جدید در بحث پروتکل و یکسان‌سازی اعمال جراحی از سلیقه‌ای عمل کردن و اعمال سلیقه در جراحی جلوگیری می‌شود که خوشبختانه در بحث تعویض مفاصل بر اساس جدیدترین متون و مدارک علمی کارهایی انجام شده و با ایجاد این پروتکل در مسائل پزشکی و قانونی قضاوت عادلانه و عالمانه پیش خواهد رفت.

عضو انجمن جامعه جراحان ارتوپدی ایران گفت: پروتکل مفصل ران و زانو نباید معطوف به یک رشته باشد بلکه باید در تمامی اعمال جراحی بسط داده شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در بحث جراحی‌ها، عفونت‌های بیمارستانی و عوارض عفونت بیمارستانی بعد از جراحی‌ها است که در کشورهای توسعه یافته اقدامات خوبی برای آن انجام شده و ما احتیاج داریم تا راهنماهای بالینی را در بیمارستان اجرایی کنیم تا بیماران با این عرصه آشنا شوند تا سهم عفونت‌های بیمارستانی کمتر شود.

عنایت‌الهی گفت: با آموزش می‌توان در بسیاری از پیشگیری‌ها سهیم بود و اگرآموزش بر اساس دستورالعمل ساده به بیمار و کادر درمان آموزش داده شود شاهد عوارض کمتری در بحث عفونت‌های بیمارستانی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال رفع عفونت‌های دندانی، ادراری، عفونت‌های زنان و سایر عفونت‌ها از موضوعاتی است که روی عملکرد نهایی جراحی‌ها موثر خواهد بود و خوشبختانه در برخی مراکز درمانی کشور پروتکل‌هایی ایجاد شده که نیازمند فراگیر شدن است.

این فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن بیان کرد: در بحث آموزش و فراگیری سلامت نباید تنها به رسانه‌ها نگاه کنیم بلکه دانشگاه‌ها، مدارس در سطوح دبیرستان، خانه‌های بهداشت، سرای محله شهرداری و تمام رسانه‌های صوتی و تصویری باید با فرهنگسازی، خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را در جامعه نهادینه کنند.

وی افزود: در پیدایش عفونت فضای اتاق عمل، تکنیک‌های جراحی و شخص جراح و شرایط خود بیمار دخیل است که اگر خود بیمار آموزش ببیند در بسیاری از موارد شاهد خودکنترلی، خودمراقبتی و کاهش عفونت‌های ناشی از جراحی خواهیم بود.

عبدالهی یادآور شد: از آنجایی که یک درصد بیماران عفونت پیدا می‌کنند و عفونت‌ها با تأخیر در زمان بستری، تشدید عوارض و سایر عوامل هزینه درمان و اقتصاد سلامت را به چالش می‌کشند باید با رفع کمبود ساختاری در صدد آموزش پرسنل و آگاهسازی بیماران باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha