شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 214154

در ماه رمضان مصرف برخی مواد غذایی بشدت زیاد می‌شود که زولبیا و بامیه یکی از مهم‌ترین آنهاست.

باورهای شایع درباره زولبیا و بامیه

سلامت نیوز:در ماه رمضان مصرف برخی مواد غذایی بشدت زیاد می‌شود که زولبیا و بامیه یکی از مهم‌ترین آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: البته خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها به دلیل قند بالای این شیرینی، مصرف آن ممنوع است. با ما همراه باشید تا به شایع‌ترین باورهای درست و نادرست بپردازیم.


1 ـ زولبیا و بامیه نخوریم، چون چاق می‌شویم

این باور درستی است. به دلیل فاصله زمانی زیاد بین اولین و آخرین وعده غذایی در ماه رمضان، فرد ولع زیادی برای خوردن شیرینی پیدا می‌کند و همین زیاده‌روی که گاهی اوقات به مصرف چند بامیه و یک زولبیای کامل ختم می‌شود، نتیجه‌ای جز چند کیلو اضافه وزن در پایان روزه‌داری‌ها ندارد. خبر بد این‌که هر بامیه متوسط 80 کالری و صد گرم زولبیا 450 کالری دارد.

2 ـ فقط با مصرف زولبیا و بامیه ضعف ناشی از گرسنگی در وعده افطار رفع می‌شود

این باور نادرستی است. به ‌جای مصرف زولبیا و بامیه یا شیرینی‌های چرب دیگر، می‌توانید خودتان کیک و شیرینی خانگی تهیه کنید. اگر حوصله درست کردن کیک و شیرینی خانگی ندارید و در وعده افطاری هوس خوردن خوراکی‌های شیرین می‌کنید، کافی است چند میوه فصل را پوست بگیرید و با کمی عسل مخلوط کنید. به این ترتیب، یک شیرینی بسیار خوشمزه و مغذی برای افطار خواهید داشت که اتفاقا جلوی ضعفتان را هم می‌گیرد.

3 ـ زولبیا و بامیه‌های تازه، شفاف و قهوه‌ای هستند

بدون شک هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به رنگ آن توجه کنیم، اما برخلاف باور عموم هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر باشد نشانه مرغوبیت آنها نیست، بلکه نشان می‌دهد در روغن بیشتری جوشیده و حرارت بیشتری دیده و در نتیجه حاوی اسید چربی به نام ترانس است و دشمن اصلی قلب و سیستم گردش خون بویژه برای کسانی که زمینه ابتلا به بیماری قلبی دارند، ‌به حساب می‌آید؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی‌های معتبر تهیه و از خرید برشته‌ترها خودداری کنند.

4 ـ زولبیا و بامیه سرطان‌زاست

شاید این تیتر را در بسیاری از خبرها دیده باشید، اما واقعا چنین چیزی واقعیت دارد؟ باید بدانید بیشتر زولبیا و بامیه‌ها در روغن‌هایی که چند بار استفاده شده سرخ می‌شود و به گفته دکتر اسحاق حسینی، متخصص تغذیه سرطان‌زایی این گونه زولبیا و بامیه‌ها کاملا اثبات شده است. به عبارتی این شیرینی خوشمزه، اما خطرناک می‌تواند زمینه ایجاد سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را فراهم کند. حتی به بیمارانی که مبتلا به ترش کردن معده هستند توصیه می‌شود از مصرف زولبیا و بامیه حتی نوع خانگی پرهیز کنند، چون مشکلشان بشدت بدتر خواهد شد.

5 ـ خوردن زولبیا و بامیه خانگی مضر نیست

کم نیستند افرادی که به بهانه سالم بودن زولبیا و بامیه خانگی، خودشان دست به کار می‌شوند و این شیرینی را درست می‌کنند. بدون شک وقتی در تهیه زولبیا و بامیه از روغن مخصوص سرخ کردنی و ماست‌ پاستوریزه و مقدار کمتری شکر استفاده شود، مضرات کاهش می‌یابد و حداقل احتمال سرطان‌زایی آن کمتر می‌شود، اما خطر بروز اضافه وزن و حتی دیابت (بویژه برای افرادی که زمینه ژنتیک دارند) همچنان بر قوت خود باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha