عضو پژوهشكده غدد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: كسب اطلاعات درباره مسائل جنسی موجب كاهش سن بلوغ می‌شود اما شروع بلوغ قبل از 5 سالگی غیر طبیعی و نشانه بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز حسین دلشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: به طور كلی پدیده رشد و نمو و بلوغ پدیده‌های فیزیولوژیك هستند كه سن به خصوصی دارند و در دخترها در سن حدود 7 تا 8 سالگی و در پسرها در سن 8 تا 9 سالگی اولین علائم بلوغ ظاهر می‌شود.

وی افزود: در دختر‌ها در سن 14 تا 15 سالگی و در پسرها در سن 15 تا 16 سالگی فرآیند بلوغ تكمیل می‌شود و به طور معمول چون بلوغ 5 مرحله دارد از مرحله یك تا 5 حدوداً 4 تا 5 سال طول می‌كشد تا فرد به بلوغ كامل برسد.

دلشاد با بیان اینكه عواملی كه در زمان شروع سن بلوغ در جوامع مختلف وجود دارد متفاوت است افزود: نژاد، ژن و مسائل محیطی در این مساله تاثیرگذار است به طوری كه اگر پدر و مادری بلوغ زودرس داشته باشند احتمال اینكه پسر یا دختر این خانواده نیز بلوغ زودرس داشته باشد وجود دارد البته برعكس آن هم دیده شده است.

وی اضافه كرد: مسائل محیطی مانند آب و هوا در سن بلوغ تاثیر زیادی دارد به طوری كه به عنوان مثال در جنوب ایران شروع بلوغ به علت گرما از مناطق سردسیر زودتر اتفاق می‌افتد.

این فوق تخصص غدد ادامه داد:‌ موضوع بعدی كه در این زمینه اهمیت دارد تغذیه است و افرادی كه تغذیه بهتری دارند به علت اینكه فرآینده‌های فیزیولوژیك به موقع انجام می‌شود سن بلوغ آنها زودتر اتفاق می‌افتد به عنوان مثال اگر به روند شروع سن بلوغ در تمام كشورهای دنیا نگاه كنیم متوجه می‌شویم كه این روند سیر نزولی داشته است. به طوری كه ممكن بود سن شروع بلوغ در 50 سال آینده در دخترها 10 تا 12 سال باشد كه این میزان در حال حاضر به 7 تا 8 سال رسیده است.

وی افزود: در كشور ما فقر تغذیه‌ای وجود ندارد و بیشتر جمعیت وضعیت خوبی از نظر روند تغذیه و شیوه زندگی دارند. این موضوع می‌تواند روی شروع زمان بلوغ تاثیرگذار باشد و آن را تسریع كند به طوری كه محور هیپوتالاموس و هیپوفیز و غدد جنسی زودتر به كار می‌افتد و فعالیت آنها باعث می‌شود بلوغ در سنین پایین‌تری اتفاق بیفتد.

دلشاد خاطرنشان كرد: این موضوع به این معنی نیست كه اگر پسربچه یا دختربچه در 5 سالگی بلوغ خود را شروع كرد طبیعی است بلكه این موضوع غیرطبیعی است و به طور كلی اگر دختربچه‌ای قبل از 7 سالگی و پسربچه‌های قبل از 8 سالگی اولین علامت بلوغ را نشان دهند بلوغ زودرس را دارند كه باید بررسی شود.

وی با بیان اینكه شایع‌ترین علت بلوغ زودرس مسائل ژنتیكی است گفت: در دسترس بودن مطالب مربوط به مسائل سن بلوغ در بین كودكان می‌تواند موجب تحریك غدد جنسی فرد شده و روی كاهش سن بلوغ اثرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha