شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 214166

محققان سازمان جهانی بهداشت هشدار دادند که شکم گلدانی حتی اگر سایر قسمت های بدن لاغر باشد، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

این نوع چاقی شکمی بسیار خطرناک است

سلامت نیوز: محققان سازمان جهانی بهداشت هشدار دادند که شکم گلدانی حتی اگر سایر قسمت های بدن لاغر باشد، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  مطالعه محققان سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که 11 سانتیمتر افزایش اندازه دور کمر خطر ابتلا به گروهی از سرطان های مرتبط با چاقی را 13 درصد افزایش می دهد.


به گزارش روزنامه دیلی میل،همه سرطان ها نتیجه چاقی و وزن نیستند، اما محققان متوجه شدند که اندازه دور کمر با 10 نوع سرطان از جمله روده، پایین مری، معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، رحم، تخمدان، کلیه ها و سرطان سینه پس از یائسگی، ارتباط قابل ملاحظه دارد.
نویسندگان این مطالعه که تحقیق آنها در مجله انگلیسی سرطان منتشر شد، همچنین تصریح کردند که جمع شدن چربی اضافه در بدن می تواند سطح هورمون های جنسی همچون استروژن و تستوسترون را تغییر دهد و نیز با افزایش سطح انسولین در بدن، موجب التهاب می شود که همین امر هم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.


این محققان تاکید کردند که براساس یافته های جدید، قسمت های مختلف بدن که محل تجمع چربی می شوند، این خطر را به شیوه های متفاوتی افزایش می دهند.


دکتر هاینز فریزلینگ نویسنده اصلی مطالعه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد شاخص توده بدن و قسمت هایی که چربی در بدن جمع می شود، می تواند شاخص های خوبی برای خطر ابتلا به سرطان مرتبط با چاقی باشند و به طور خاص چربی در اطراف کمر به جهت خطر ابتلا به برخی سرطان های خاص اهمیت دارد، اما تحقیق بیشتر در این خصوص لازم است.


بر این اساس، اضافه وزن و یا چاقی تنها علت اصلی قابل پیشگیری سرطان پس از مصرف سیگار است و با ابتلا به 13 نوع سرطان مختلف ارتباط دارد.
محققان سازمان جهانی بهداشت داده های مربوط به 43 هزار شرکت کننده را به مدت 12 سال پیگیری کردند، از این تعداد بیش از 1600 نفر به یکی از انواع سرطان های مرتبط با چاقی مبتلا شدند.


به گفته پژوهشگران، اطلاع رسانی به مردم در مورد راه های کاهش خطر ابتلا به سرطان اهمیت دارد، و گرچه هیچ تضمینی در خصوص مبتلا نشدن به این بیماری وجود ندارد، اما داشتن وزن سالم از طریق تغییراتی اندک در خوردن و آشامیدن و انجام فعالیت بدنی در درازمدت، نقش مهمی در این زمینه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha