ر هر کشوری اگر جمعیتش متعادل باشد، برنامه‌ریزی برای توسعه و تحقق شاخص‌های پیشرفت و رفاه آن راحت‌تر است.کشورهایی که رشد جمعیت منفی دارند، یعنی زاد و ولد در آنها کمتر از مرگ و میر است.

نسخه فرنگی برای بچه دار شدن!

سلامت نیوز: بحث «رشد جمعیت» و «کنترل جمعیت» دو مقوله اساسی است که امروزه در مسائل اقتصادی و اجتماعی ما مورد توجه است. از آنجا که مؤلفه اصلی توسعه هر کشوری، جمعیت آن است؛

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: در هر کشوری اگر جمعیتش متعادل باشد، برنامه‌ریزی برای توسعه و تحقق شاخص‌های پیشرفت و رفاه آن راحت‌تر است.کشورهایی که رشد جمعیت منفی دارند، یعنی زاد و ولد در آنها کمتر از مرگ و میر است. اصطلاحاً می‌گویند که جمعیتشان رو به پیری و سالمندی می‌رود .سال‌های زیادی است که در کشورمان بحث پیرشدن جمعیت و کم شدن جمعیت جوان و زادوولد و خطر آن برای آینده کشور می‌خوانیم اما این مشکل تنها مختص به ایران نیست و کمبود نیروی کار و زادوولد در بسیاری از کشورهای جهان باعث شده است برخی از این کشورها سیاست‌های تشویقی گسترده‌ای برای افزایش زاد و ولد در نظر بگیرند. در ایران طی سال‌های اخیر گام‌هایی هم چون برداشتن محدودیت دفترچه بیمه و زایمان طبیعی رایگان و... برداشته شده است اما در کشورهایی که وضعیتی حادتر دارند دولت با تمام توان مبالغی را برای کسانی که اقدام به فرزندآوری می‌کنند در نظر گرفته است.

اگر چه جمعیت جهان به بیش از 7 میلیارد نفر رسیده است اما در بخشی از اروپا و آسیا هم چنان مشکل کمبود زاد و ولد وجود دارد. این کشورها میزان فرزند متولد شده لازم برای باثبات نگاه داشتن جمعیت را در اختیار ندارند. ژاپن، روسیه و تایوان ازکشورهایی‌اند که می‌توان به آنها اشاره کرد. حتی کشورهایی مانند برزیل نیز شاهد افت در رشد جمعیتشان هستند. این مسأله از یک جهت، یعنی خرج کم‌تر دولت برای نگه داری از کودکان به سود کشور است و رشد اقتصادی کشور مورد نظر را بالا می‌برد اما زمانی که جمعیت جوان مشغول به کار، پیر می‌شوند آن گاه دولت با کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. در بسیاری از کشورها کمبود نیروی کار منجر به کمبود حق بازنشستگی خواهد شد و دولت مجبور خواهد شد که بیش‌تر پول بپردازد. به همین خاطر در کشوری مانند استرالیا مبلغی بالغ بر 6٠ هزار دلار در سال اول تولد کودک به خانواده می‌پرداختند. با این حال در بسیاری از کشورها همچنان شاهد افت جمعیت بوده‌ایم. برای مثال در کشور ژاپن و نیز جنوب اروپا پاداش فرزندآوری نتوانست تغییر خاصی در این مسأله ایجاد کند. حتی کشور چین نیز که تا سال‌های متمادی سیاست تک فرزندی را اتخاذ کرده بود چند ماه پیش به فکر افزایش جمعیت افتاد و یارانه‌هایی برای افزایش فرزندآوری در کشور در نظر گرفت.

 کشور آلمان هم زاد و ولد در آن کم است و رشد جمعیتش منفی است و مشکلات عدیده‌ای در مورد جمعیت سالم این کشور به وجود آمده است. در این راستا دولت آلمان طرحی تحت عنوان کودک بهره‌مند را در پیش گرفته است .نگاهی گذرا به شرایط و مزایایی که این طرح برای خانواده‌ها و کودکان فراهم می‌کند، نشان می‌دهد که چگونه در پیش گرفتن یک سیاست منطقی و معقول می‌تواند خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری کند و به تبع آن جامعه به سمت جوان شدن پیش رود.کمک هزینه کودکان یا همان «کودک بهره‌مند» انواع کمک هزینه‌ها و مزایا را برای کودکان و خانواده‌های آنها فراهم می‌کند .بر اساس این طرح دولت در قبال تولد هر کودک به خانواده‌ها از 19٠ تا 221 یورو در ماه (معادل75٠ تا 88٠ هزار تومان) پرداخت می‌کند .نکته جالب توجه در این میان ادامه داشتن این کمک هزینه تا سن 18 سالگی است- البته در صورت ادامه تحصیل فرزندان تا سن 25 سالگی ادامه می‌یابد .

البته دریافت این کمک هزینه در صورتی ادامه می‌یابد که فرزندان به کارورزی یا کار پاره‌وقت یا دائم اشتغال نداشته باشند که در این صورت این کمک هزینه قطع می‌شود؛ یعنی اگر در ازای کاری که انجام می‌دهند وجهی دریافت کنند کمک هزینه دولتی قطع خواهد شد. بعد از تولد فرزند، والدین می‌توانند از 14 ماه مرخصی بهره‌مند شوند به این صورت که یا یکی از والدین از این 14 ماه استفاده می‌کند یا هر دو نفر این زمان را به شکلی که مطلوبشان باشد بین خودشان تقسیم می‌کنند. در زمان استفاده والدین از مرخصی دولت 65 درصد حقوق فردی را که در مرخصی به سر می‌برد به وی می‌پردازد .در عین حال دولت تا 2 سال مبلغ 3٠٠ یورو(معادل یک میلیون و دویست هزار تومان) در ماه به خانواده‌ها تحت عنوان هزینه بزرگ‌کردن نوزاد می‌پردازد .طبق این طرح، به ازای فرزند اول 19٠ یورو (معادل 75٠ هزار تومان) برای فرزند دوم 196 یورو (معادل 78٠ هزار تومان و برای فرزند سوم و بیشتر 221 یورو (معادل 88٠ هزار تومان) کمک هزینه در ماه برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. بر اساس این طرح به فرزندان والدینی که کارمند دولت محسوب می‌شوند مبلغ 1٠٠ یورو نیز به کمک هزینه قبلی افزوده می‌شود؛ یعنی اگر خانواده‌ای با یک فرزند را در نظر بگیریم، دولت به این خانواده 19٠+1٠٠ یورو در ماه کمک هزینه اعطا می‌کند.اداره مالیات دولت فدرال آلمان بر اساس شماره شناسایی مالیاتی کودک این وجه را به شماره حساب کودک واریز می‌کند تا خانواده‌ها از آن برای مخارج وی در دوران نوزادی تا نوجوانی و جوانی استفاده کنند.
اما کشور سنگاپور نیز یکی دیگر از کشورهایی بود که به خاطر بحران جمعیت سال گذشته پاداش‌هایی را که برای فرزندآوری در نظر گرفته بود افزایش داد. در این کشور تا بچه چهارم بین 6 تا 8 هزار دلار دریافت می‌کردند. طبق برنامه‌ای که این دولت در سال گذشته اعلام کرد علاوه بر اضافه شدن 2 هزار دلار به این مبلغ برای تولد فرزند پنجم نیز 1٠ هزار دلار در نظر گرفته شده است. علاوه بر این تشویق‌ها در برخی از کشورها برای تولد فرزندان تخفیف‌های مالیاتی برای خانواده نیز در نظر گرفته می‌شود. این تخفیف‌ها بدین صورت است که به ازای هر فرزند تازه متولد شده، خانواده مورد نظر تا مقدار مشخصی از دادن مالیات معاف خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha