دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت از موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در کاهش میزان پوسیدگی دندانی دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی خبر داد.

کاهش میزان پوسیدگی دندانی دانش‌آموزان ۱۲ ساله کشور

سلامت نیوز:دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت از موفقیت سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در کاهش میزان پوسیدگی دندانی دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید عسگری با اشاره به این موضوع که سیاست‌های اتخاذ شده در طرح تحول سلامت دهان با استناد و مبتنی بر شواهد علمی به تصویب شورای سلامت دهان رسیده است، اظهار کرد: مداخلات پیشگیرانه با استفاده از وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به عنوان یک راهکار مؤثر و کارآمد برای کاهش بروز پوسیدگی در کودکان دبستانی انتخاب و پس از امضای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت آموزش و پرورش، با همت دفتر سلامت دهان معاونت بهداشتی و فعالیت دلسوزانه و مدبرانه همه مسئولین در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از سال ۱۳۹۴ تاکنون به مورد اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: با همکاری‌های سازنده مسئولین وزارت آموزش و پرورش در طی اجرای برنامه ارتقای سلامت دهان کودکان دبستانی در تمام نقاط کشور، سالانه دو نوبت وارنیش فلورایدتراپی و آموزش‌های بهداشت دهان با تاکید بر مراقبت‌های فردی روزانه، افزایش سواد سلامت، ایجاد عادات و رفتارهای ماندگار بهداشتی در نظر گرفته و انجام شده است.

عسگری اضافه کرد: خوشبختانه شاخص DMFT کودکان ۱۲ ساله دبستانی که قبل از اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی در کشور، ۲.۰۹ بود در آخرین پیمایش انجام شده به عدد ۱.۸۴ صدم تنزل یافته و می‌توان این کاهش در نرخ پوسیدگی را یک موفقیت بسیار بزرگ برای دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت دهان دانست.

وی افزود: هر چند لازم است که با انجام مطالعات آتی، این روند مستمرا پایش و با استنادات علمی بیشتری اثبات شود، نکته بسیار مهم این است که درصد اجزای این شاخص در قسمت دندان‌های کشیده شده (M) یا پر شده (F) تغییر مهمی را نشان نمی‌دهد، اما سهم دندان‌های پوسیده شده (D) از ۱.۷۱ در زمان شروع طرح به ۱.۴۷ تنزل یافته که می‌تواند مؤید اثربخشی این مداخله پیشگیرانه ملی باشد.

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت افزود: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که همواره میزان شاخص DMFT کودکان ۱۲ ساله‌ به عنوان یک شاخص مقبول بین‌المللی، در طی دو دهه گذشته در کشور ما رو به تزاید بوده و خوشبختانه این اولین باری است که نتایج حاصل از مداخلات پیشگیرانه سلامت دهان در عرصه ملی، نشان داده که در صورت استفاده از شواهد علمی مناسب و نیز اتخاذ رویکردهای بهداشتی، می‌توان سیمای سلامت دهان گروه هدف را در گستره کشور ارتقاء بخشید.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ ساله فاقد هرگونه دندان‌ دائمی پوسیده، کشیده یا ترمیم شده هستند که این شاخص نسبت به شاخص اعلام شده در پیمایش قبلی بیش از ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هدف اصلی این طرح افزایش تعداد دندان‌های کاملا سالم در کودکان بوده و امید است تا سال ۱۴۰۴ شاهد افزایش تدریجی تعداد کودکان فاقد پوسیدگی دندانی باشیم.

وی تاکید کرد که لازم است اولیاء دانش‌آموزان و مربیان مدارس همگام با همکاران حوزه دندانپزشکی با جدیت تمام نسبت به حفظ سلامت دهان این عزیزان همت گمارند.

بنابر اعلام وب‌دا و به گفته عسگری، استان هرمزگان دارای بالاترین درصد دانش‌آموزان ۱۲ ساله بدون دندان پوسیده (۵۷ درصد) و استان کردستان کمترین درصد (۲۱ درصد) را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد که با استفاده از روش‌های پیشگیرانه و ارتقایی بتوان هزینه‌های درمانی خانوارها را در بخش دندانپزشکی کاهش داد و با حمایت بیشتر مجلس شورای اسلامی، خدمات مثبتی که در دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت دهان شروع شده است، در دولت دوازدهم با وسعت بیشتری ادامه یابد و با استمرار این قبیل مداخلات، شاهد جبران بخشی از نیازهای انباشته و پاسخ داده نشده مردم در گذشته باشیم.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha