مسجد جامعی: در برابر استخدام‌ نجومی در شهرداری كه اخیرا شروع شده و یادآور استخدام‌های بی‌ضابطه در ماه‌های پایانی دولت قبل است، سكوت نخواهیم كرد

نگرانی نسبت به استخدام گسترده در زیرمجموعه شهرداری پایتخت

سلامت نیوز: بعد از جنجال حقوق‌های نجومی و استخدام‌های بی‌رویه در مترو كه همچنان هم باز است و مفتوح و همچنین اعتراض برخی اعضای شورای شهر به بی‌اطلاعی از استخدام و تبدیل وضعیت 5 هزار نفر از كاركنان شهرداری كه عملا از سوی شهرداری بی‌پاسخ ماند، در چند روز گذشته انتشار اخباری از موج جدیدی از استخدام‌های جدید در شهرداری و به خصوص موسسه همشهری، خبرسازشده و نگرانی‌های بسیاری را نسبت به آخرین ماه‌های كاری محمدباقرقالیباف در شهرداری تهران و مدیران زیر مجموعه او به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: جرقه این موج خبری جدید را احمد مسجدجامعی با توییت‌هایی كه منتشر كرد، زد. وی در 3 پیام جداگانه كه در فضای مجازی با هشدار نسبت به این استخدام‌های بی‌رویه از این موضوع و پرداخت «حقوق» پرسنل، به عنوان نخستین چالش‌های شهردار و شورای شهر بعدی یاد كرد. وی در نخستین پیام خود در این زمینه نوشت: «نخستین چالش شهردار جدید تهران پرداخت حقوق خواهد بود.» ابهامی كه در این توییت بود باعث شد تا مسجدجامعی چند روز بعد در توییتی جدید و در تكمیل پیام قبلی خود بنویسد: «می‌پرسند مگر می‌شود نخستین چالش شهردار جدید تهران پرداخت حقوق باشد ؟ بله! با استخدام‌های نجومی كه در شهرداری آغاز شده این اتفاق خواهد افتاد.»
این خبر موج گسترده‌ای از واكنش‌ها را به این اقدام شهرداری به دنبال داشت و باعث شد تا مسجدجامعی سومین توییت خود را نیز با این مضمون بزند: «در برابر استخدام‌های نجومی در شهرداری كه اخیرا شروع شده و یادآور استخدام‌های بی‌ضابطه در ماه‌های پایانی دولت قبل است، سكوت نخواهیم كرد.» اما این تنها واكنش و خبر منتشر شده در مورد استخدام‌های بی‌رویه در شهرداری نبود؛ از اواسط هفته گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد كه حكایت از استخدام و تبدیل وضعیت چند صد نفر از خبرنگاران و كاركنان موسسه همشهری بود. «گویا استخدام‌هایی در همشهری آغاز شده است. بعد از انتخابات اخیر و شكست تیم قالیباف در شورای شهر تهران، مدیران فعلی همشهری از مدتی پیش استخدام را در همشهری در دستور كار قرار داده‌اند. در حال حاضر همشهری بیش از ظرفیت نیرو دارد. با این حال تلاش بر این است افراد باقیمانده و پیمانی و قراردادی نیز به استخدام شهرداری و موسسه همشهری درآیند تا در آینده هركسی عهده‌دار مدیریت همشهری شد، نتواند این افراد را اخراج كند و تیم خود را بیاورد. خبر تكمیلی بر این ادعاست كه هفته گذشته حدود 300 نفر در این موسسه استخدام رسمی شده‌اند.» صحت این پیام را از آن جایی می‌توان تایید كرد كه در روزهای گذشته تعدادی از خبرنگاران كنونی همشهری به دوستان‌شان خبر استخدام خود را داده‌اند و قول و قرار برای دادن شیرینی به مناسبت این اتفاق گذاشته‌اند.


آمار متناقض


با این وجود آمارهایی كه از تعداد استخدامی‌ها در همشهری منتشر می‌شود، همچنان متفاوت و متناقض است. آمارهایی از 300 تا 400 استخدامی در همشهری. محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در واكنش به این خبر به «اعتماد» می‌گوید: «من هم این خبر را شنیده‌ام، ولی هنوز مدیران شهرداری این مساله را رسما تایید نكرده‌اند. البته گفته می‌شود این مساله، «استخدام» نبوده بلكه «تغییر وضعیت» بوده است. با این حال از آنجایی كه این موضوع نه جزو آن 5 هزار استخدامی كه از طریق آزمون انجام شده است و نه از شورای شهر مجوزی دارد، در هر صورت غیرقانونی است.»
وی در پاسخ به این سوال كه شورای شهر در واكنش به این تخلف چه اقدامی انجام خواهد داد ؟ نیز گفت: تنها كاری كه ما می‌توانیم بكنیم درخواست برای لغو این تبدیل وضعیت‌هاست. چون به هر حال این یك اقدام غلط مدیریتی در شهرداری بوده كه از یك‌سو غیرقانونی است و از سویی با چند صد خانواده عجین شده كه نان‌شان از همین موسسه همشهری تامین می‌شود و با این درخواست ما، مسلما آنها ناراحت و گلایه‌مند خواهند شد.
تندگویان با ذكر اینكه آماری كه من شنیده‌ام، معادل تبدیل وضعیت حدود 400 نفر در همشهری است تاكید كرد: من هم مانند مسجدجامعی معتقدم كه این استخدام‌ها و تامین حقوق كاركنان شهرداری از جمله نخستین چالش‌های شهرداری و اعضای جدید شورای شهر تهران خواهد بود؛ چالشی كه میراثی شوم به جا مانده از شهردار امروز پایتخت است.

این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در پاسخ به این سوال كه چرا در این زمینه از شهردار پاسخ نمی‌خواهید؟ با لحنی طعنه‌آمیز گفت: شهردار تهران، در اوج كار شورای شهر پاسخگوی اعضای شورا نبود چه رسد به این روزهای آخر كار شورا و شهرداری...!
علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر نیز مانند تندگویان، این خبر را از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها شنیده است: من هم مانند بقیه اعضا این خبر را از رسانه‌ها شنیده‌ام. همین چند ماه قبل هم بود كه خبر استخدام‌های بی‌ضابطه در متروی تهران را خودم در صحن شورا مطرح كردم و از شورا خواستم این موضوع كه این استخدام‌ها با چه مجوزی صورت گرفته را پیگیری كند. ولی متاسفانه شورا این مساله را پیگیری نكرد و شهرداری هم با این استدلال كه این استخدام‌ها، «تغییر» وضعیت است و موضوعی داخلی است، عملا از زیر پاسخگویی به شورا شانه خالی كرد. در هر صورت اگر این مساله صحت داشته باشد – كه در ظاهر صحت هم دارد – از آنجایی كه هیچ مجوزی از سوی شورا در این زمینه صادر نشده است، غیرقانونی است و قابل پیگیری.
صابری در مورد پیگیری این مساله از سوی شورا نیز گفت: مسلما این مساله از سوی اعضا پیگیری می‌شود. ضمن آنكه این پرونده و این تخلف از سوی نهادهای مرتبط دیگر نیز قابل پیگیری است. گرچه فكر نمی‌كنم شهرداری باز هم زیر بار آن برود.


اما سوءاستفاده در شهرداری در این روزهای پایانی عمرطولانی‌ترین مدیریت تاریخ بلدیه، به همین جا ختم نمی‌شود تاجایی كه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بی‌انگیزه شدن مدیران فعلی و عدم حضورشان بر سر كار هم شنیده می‌شود. احمد حكیمی‌پور روز سه‌شنبه در نطق پیش از دستور خود در شورا در این زمینه گفت: خبرهایی می‌رسد كه برخی از مدیران ارشد شهرداری مسوولیت خود را ترك یا تودیع شده‌اند، با توجه به اینكه قرار است تغییر و تحولی با مدیریت جدید شهری ایجاد شود، درخواست می‌كنیم مدیران تا دو ماه دیگر نیز در سمت خود باشند تا افرادی كه به جای آنها می‌آیند، بدانند كه چه تحویل می‌گیرند. از ریاست شورا درخواست می‌كنم این موضوع را پیگیری و اقدامات لازم انجام شود تا سیستم مدیریت شهری شل و فشل نشود و معاونین و شهرداران در مناطق حضور داشته باشند.
همچنین در همین زمینه خبری منتشر شد كه حكایت از «استعفای» برخی از معاونین و مدیران شهرداری دارد. محمد مهدی تندگویان با اعلام اینكه این مدیر شهرداری استعفا داده است، گفت: «این خبر درست است ولی تا جایی كه می‌دانم وی به‌ خاطر بیماری سرطان یكی از اعضای درجه یك خانواده‌اش كشور را ترك كرده است.» همچنین ناصر امانی، معاون شهردار تهران هم در این خصوص گفت: این استعفا مربوط به سال گذشته است و دلیل آن نیز بیماری یكی از اعضای خانواده این مدیر است. در اواخر روزهای سال ١٣٩٥ پزشكان متخصص با بررسی شرایط دختر این مدیر به او اعلام كردند كه ادامه معالجه باید در خارج از كشور انجام شود. پس از برگزاری باشكوه انتخابات اخیر، شهردار پایتخت با استعفای این موافقت مدیر موافقت كرد و ایشان نیز برای نظارت بر نحوه درمان دخترشان به خارج از كشور سفر كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha