جان باختن سالانه 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران آخرین آماری است که مسعود زندی، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در رسانه‌ها مخابره کرده است.

دولت دوازدهم برای آلودگی هوا چه برنامه ای دارد؟

سلامت نیوز:جان باختن سالانه 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران آخرین آماری است که مسعود زندی، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در رسانه‌ها مخابره کرده است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ابتکار نوشت: با علائمی مثل سوزش چشم و گلو، تنگی نفس، بی‌حالی، بی‌حوصلگی و سردرد خودش را نشان می‌دهد، اما عوارض میان‌مدتش با سکته‌های قلبی و مغزی، بروز لخته‌های خونی، تشدید آسم و نارسایی‌های تنفسی خودنمایی می‌کند. جان باختن سالانه 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در ایران آخرین آماری است که مسعود زندی، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در رسانه‌ها مخابره کرده است. آماری که حکایت از اهمیت مقابله با آلودگی هوا در ایران دارد. در چهارساله دولت یازدهم فعالیت‌هایی در زمینه بهبود سلامت هوا انجام شد و نتیجه آن کاهش تعداد روزهای ناسالم و افزایش تعداد روزهای سالم در تهران و کلان‌شهرها بود. برنامه‌ای که حسن روحانی قصد دارد آن را در دولت دوازدهم نیز دنبال کند. برنامه‌ای که تحت عنوان راهبردهای 12گانه در برنامه دولت دوازدهم از آن یاد شده است. 

 
 آلودگی هوا مهمترین خطر زیست محیطی بر سلامت مردم در جهان در قرن بیست و یکم است. خطری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر ناشی از منابع آلاینده شهری و روستایی در فضای باز را ۳.۷ میلیون مورد در سطح جهانی طی سال 2012 تخمین زده است. 88 درصد از نرخ مرگ و میر ذکر شده مربوط به کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط بوده که 82 درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شده است. این آمار در کشورهای اروپایی به 200 هزار مورد مرگ و میر در کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط و در کشورهای با سطح درآمد بالا به 280 هزار مورد رسیده است. این آمارها نشانگر ارتباط بالای قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در محیط‌های داخلی و خارجی با بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سرطان است. علاوه براین، مطالعات انجام شده نقش آلودگی هوا را در ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله عفونت‌های حاد تنفسی و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی به خوبی نشان داده است. 


آلودگی هوا با انسان چه می‌کند؟ 
پزشکان شایع‌ترین سرطان مرتبط با آلودگی هوا را سرطان ریه می‌دانند. بیماری ای که سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود. البته نرخ بالای ابتلا و مرگ و میر این نوع سرطان در ایران نه تنها به خاطر آلودگی هوا بلکه به خاطر اعتیاد 15 تا 20 میلیون سیگاری است. اما با این حال نمی‌توان نقش آلودگی هوا را در بروز سرطان نا دیده گرفت. آلودگی هوا علاوه بر بالا بردن نرخ ابتلا به سرطان، آرام آرام سبب تغییرات ساختاری و ژنتیکی در بافت‌های بدن و تبدیل به عامل سرطانزایی در بافت‌های دیگر نیز می‌شود. بر اساس نتایج یافته‌های پژوهش‌های جامع و طولانی‌مدت در اروپا، آمریکا و کانادا، آلودگی هوا سبب ازدیاد سرطان پستان (در مقطع سنی قبل و بعد از یائسگی) و سرطان مثانه می‌شود. نتایج مطالعه‌ای از تایوان نیز اخیرا ارتباط مستقیم آلودگی هوا را با سرطان مغز نشان داده است. تمام این هشدارها و آمارها حکایت از آن دارد که مقابله با این آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار است . در طول سال‌های گذشته مقابله با این خطر زیست محیطی در دستور کار بسیاری از دولت‌ها قرار گرفته که این اقدامات گاه موثر و گاهی غیر موثر بوده است. اما دولت یازدهم که با شعار محیط زیست پا به عرصه اداره کشور نهاد اقدامات مبارزه با آلودگی هوا را از جمله برنامه‌های خود قرار داد و حاصل آن حذف کامل منواکسید کربن از هوای تهران، کاهش 20 درصدی اثرات بنزن در هوا از طریق واردات بنزین یورو 4 و تعویض خودروهای فرسوده و جلوگیری از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری بود. یکی دیگر از اقداماتی که در رابطه با مقابله با آلودگی‌هوا چندی پیش انجام شد؛ تصویب لایحه هوای پاک بعد از 22 سال در مجلس بود. این لایحه مسائل زیادی را برای مقابله با آلودگی‌هوا در بر می‌گیرد؛ کاهش سن معاینه فنی، تکالیف سازمان‌محیط‌زیست برای مقابله با امواج رادیویی، معافیت وسایل تولید داخل هیبریدی از پرداخت مالیات، اختصاص حق‌آبه تالاب‌ها برای جلوگیری از گرد و غبار و ....


در دولت یازدهم اقدامات دیگری برای مقابله آلودگی هوا انجام شد؛ جایگزینی 4000 دستگاه تاکسی فرسوده، کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور و جایگزینی با گاز طبیعی، تصویب موافقتنامه پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین در هیات دولت و ارایه به مجلس شورای اسلامی، تهیه و تصویب برنامه و آیین‌نامه اجرائی مقابله با گرد و غبار در دولت و اجرای برنامه شناسایی کانون های داخلی گردوغبار در ۱۲ استان کشور و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کشور عراق برای کنترل و تثبیت کانون‌های گرد و غبار به عنوان مهم‌ترین کانون‌های منطقه‌ای.


این اقدامات دولت یازدهم چه نتایجی داشت؟ 
خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط سازمان محیط زیست گفته است: بررسی‌هایی که در رابطه با بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا داشتیم و آمارهای اولیه که به دست آوردیم نشان می دهد تعداد مرگ کل در سنین بالای ۳۰ سال بر اثر عوامل مرگ منتسب به آثار ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۳ اثرات کاهشی داشته است و در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ روند کاهش ادامه داشته است. این تاثیرات اما ناشی از کاهش روزهای آلوده در تهران بوده است. این اقدامات برای کاهش آلودگی‌هوا موثر هم بود و بر اساس آمار معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست تعداد روزهایی که شاخص کیفیت آنها سالم بود از 202 روز در سال 92 به 260 روز در سال 95 رسیده است. 

 

دولت دوازدهم برای آلودگی هوا چه برنامه‌ای دارد؟ 


حسن روحانی قصد دارد در دولت دوازدهم هم برنامه‌های خود را درباره آلودگی‌هوا ادامه داد و راهبردهای 12گانه‌ای را اجرا کند که اولین آن در رابطه با آلودگی‌هوا است. ایجاد مدیریت یکپارچه و کارآمد کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله این راهبردهاست. یکی دیگر از موضوعاتی که در این برنامه محیط‌زیستی وجود دارد مسئله پیشبرد اقتصاد سبز است که 2 بند آن به طور غیر مستقیم بر روی آلودگی‌هوا موثر است. این 2 بند شامل حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع باد و خورشید از طریق اصلاح نظام‌های قیمت‌گذاری انرژی، همکاری فناورانه با کشورهای پیشرو و اعمال استانداردهای محیط‌زیستی سختگیرانه، ادامه سیاست‌ها و برنامه‌های ملی تدوین‌شده برای مقابله با تغییراقلیم و کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود. اجرایی شدن لایحه‌ هوای‌پاک از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در دولت دوازدهم است که تصویب آن در مجلس در دولت یازدهم محقق شده است. لایحه‌ای که در 32 بند و تبصره به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روند کاهش آلودگی‌ هوا اشاره دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha