پس از مسمومیت بهترین اقدام وارد کرد فرد مسموم به فضای آزاد، بازکردن قسمت‌های تنگ لباس، اکسیژن دهی و تماس با اورژانس 115 است.

سلامت نیوز: سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه گفت: علائم مسمومیت با مونوکسید کربن شبیه به سرماخوردگی است.

دکتر عبدالرحمن پرنا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می‌شویم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از وسایل گرما زا تشدید می‌شود که اولین نشانه های آن سر درد، ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع و خمیازه است.

وی با اشاره به اینکه کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بیشتر از دیگران درمعرض خطر مسمومیت هستند، اظهار كرد: پس از مسمومیت بهترین اقدام وارد کرد فرد مسموم به فضای آزاد، بازکردن قسمت‌های تنگ لباس، اکسیژن دهی و تماس با اورژانس 115 است.

دکتر پرنا بیشترین علت مسمومیت با این گاز را به دلیل گازکشی های غیرمجاز و یا گازکشی در منازلی است که استاندارد لازم را ندارند، بیان كرد و گفت: دومین دلیل نیز مربوط به عدم رعایت موازین استاندارد در استفاده از دودکشهاست.

وی استفاده مناسب از دودکش و کنترل مسیر آن، استفاده از وسایل استاندارد، داشتن کلاهک مخصوص دودکش، توجه به شعله وسیله گرمایشی (باید آبی رنگ باشد)، باز گذاشتن دریچه های اطمینان در منزل، عدم نصب آب گرم کن در حمام و عدم استفاده از دودکش‌های آلومینیومی را بهترین راهکارها جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha