وارث طب سنتی چهره های سرشناس یونان هستند که دانشمندان بزرگی چون بوعلی و رازی هم از این علم استفاده می‌کردند، اما در ایران طب اسلامی بر مبنای سخنان پیامبر اکرم (ص)، امامان و پیامبران سلف گردآوری شده است.

بهترین خوراکی‌ها برای افطار تا سحر

سلامت نیوز:حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی ضمن بازدید از مجموعه جام جم آنلاین و موسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی جام جم موضوعات کاربردی و مهمی را در ارتباط با مسائل پزشکی و تغذیه ای در ماه مبارک رمضان مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: این جراح و متخصص طب اسلامی بیان کرد: وارث طب سنتی چهره های  سرشناس یونان هستند که دانشمندان بزرگی چون بوعلی و رازی هم از این علم استفاده می‌کردند، اما در ایران طب اسلامی بر مبنای سخنان پیامبر اکرم (ص)، امامان و پیامبران سلف گردآوری شده است. طب اسلامی بر پایه تغذیه بنا شده است چرا که به گفته علما اول با تغذیه بیماریتان را درمان کنید سپس با دارو. حال با بررسی طب کلاسیک و طب یونانی و تلفیق این دو طب اسلامی را پدید آوردیم. لذا ما پایه‌های مطالعه‌مان را بر مبنای اسلام، قرآن، سنت و نظر علمایی که با فقه اسلامی تطبیق داشت بنا کردیم.

آقارفیعی صحیح روزه گرفتن را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام‌ها در روزه داری دانست و گفت: با شروع ماه  مبارک رمضان در صورتی که افراد بتوانند صحیح روزه بگیرند اثرات مثبتی را می‌تواند برای بدن رقم بزند. پیامبراکرم(ص) از روشی در روزه داری پیروی می‌کردند که به وسیله آن دارای سلامتی کامل و همچنین قد و وزن متناسبی بودند. حال سوالی که در اینجا ذهن‌مان را مشغول می‌کند این است که چگونه آن زمان بدون وجود نکات پزشکی پیشرفته و گوناگون ایشان دارای این ویژگی‌های استاندارد بودند؟

به گفته وی، یکی از سبک‌های زندگی ایشان بر مبنای روزه گرفتن بود. اشتباهی که اکثر ما مسلمانان مرتکب آن می‌شویم و می‌پنداریم روزه فقط برای ماه رمضان است در صورتی که ایشان روزه را یک روش و بخشی ار زندگی می‌دانستند. وی حداقل در ماه 3 روز روزه بودند و حتی بعد از مبعوث شدن هر روز روزه می‌گرفتند. رفته رفته به یک روز در میان و سپس 5شنبه اول ماه قمری و پنج شنبه آخر ماه قمری و چهارشنبه وسط ماه را تغییر دادند و فرمودند: «در خلق آسمان و زمین، چون جهنم در روز 4 شنبه خلق شده است و اگر انسان 4 شنبه وسط ماه را روزه بگیرد از رفتن به آتش جهنم در امان است همچنین در این روش از روزه گرفتن روی حالت روحی انسان تاثیر مثبت دارد.»

آقارفیعی در ادامه اظهار کرد: این روش را من خود به شخصه امتحان کردم و حتی به بیمارانم تجویز می‌کنم، چرا که این اقدام سبب می‌شود هر 10 روز، یک شوک طبیعی و مفید به بدن‌تان وارد شود. لذا با صحیح گرفتن روزه خود را از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی در امان بدارید.

عمر طبیعی انسان 80 سال است!

این جراح و متخصص طب اسلامی یادآور شد: برخی از دانشمندان و متخصصان قلب در جهان عقیده جالبی دارند، آنها معتقدند افرادی که تا 80 سالگی عمر می‌کنند بر عهده خودشان است اما از 80 سال به بعد بر عهده خداوند است. همچنین در قرآن نیز خداوند فرموده، سن طبیعی و بدون بیماری در انسان 80 سال است، لذا باید درست زندگی کردن را به مردم آموخت.

 

وی مصرف خرما و آب ولرم را بهترین گزینه برای افطار کردن مسلمان دانست و افزود: به زنان باردار بسیار توصیه می‌شود خرما را در رژیم غذایی خود بگنجانند چرا که سرشار از آهن، منیزیم، فیبر و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن را داراست و علاوه بر آن برای رفع یبوست نیز بسیار مفید است. همچنین افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند فقط کافیست در یک وعده غذایی تنها خرما میل کنند زیرا مصرف خرما به تنهایی لاغرکننده است. البته افرادی که طبع گرم دارند بعد از مصرف خرما آب بخورند تا دچار مشکل نشوند. می‌توان گفت، خوشبختانه خرما تنها عنصری است که نتوانسته‌اند آن را به کودشیمیایی آلوده کنند لذا یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها نیز محسوب می‌شود.

نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش

آقارفیعی در رابطه با نحوه صحیح افطار کردن، گفت: بهتر است، روزه داران افطارشان را با کمی از مایعات(آب ولرم) باز کنند و آهسته آهسته سبزیجات، آش همراه با سرکه و روغن زیتون را اضافه کنند. همچنین نوشیدنی‌هایی که از زمان افطار تا سحر بسیار مناسب است و برای عطش در طول روز استفاده می‌شود، می‌توان به سکنجبین، سرکه عنگبین (سرکه را همراه با برگ نعنا جوشانده و سپس در یک ظرف استیل ریخته و هنگامی که نوشیدنی سرد شد عسل را به آن اضافه کنند) و کاسنی اشاره کرد.

این متخصص طب اسلامی توصیه کرد: هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد، زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود. در بین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد  می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد. کاسنی برای کبد و سم زدایی آن یکی از اصلی‌ترین عرقیات به حساب می آید.

به گفته این جراح و متخصص طب اسلامی وعده سحری را به هیچ عنوان نباید حذف کرد بلکه باید این وعده را نیز بسیار مقوی مصرف کرد. یک سیخ کباب و کمی برنج می‌تواند یک سحری قوی و مفید باشد همچنین در سحری مصرف چند دانه خرما یا انجیر یا میوه‌های دیگر نیز مفید هستند. غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار، لبنیات محلی، میوه و سبزیجات می‌توان مصرف کرد.

چه بیمارانی روزه نگیرند؟

وی در پاسخ به این سوال که چه بیمارانی نمی‌توانند روزه بگیرند به جام جم آنلاین گفت: روزه اگر درست گرفته شود برای همه بیماری‌ها می‌تواند مفید واقع باشد حتی افرادی که دچار مشکلات معده و یا بیماری اثنی عشر هستند. به عبارتی طب اسلامی برای تمامی بیماری‌ها راهکارهای خاص خود را دارد. طب اسلامی در کنار روزه گرفتن این بیماران یکسری دارو نیز در اختیار این افراد قرار می‌دهد تا آنان بتواند بدون مشکل و تشدید بیماری روزه بگیرند. برای مثال برای افرادی که درگیر مشکلات معده و زخم اثنی عشر هستند اطبا توصیه می‌کنند گیاه بارهنگ را همراه با ژل کتیرا و عسل دم کرده و بعد از هر وعده غذایی‌شان میل کنند یا در ابتدای غذا نمک بخورند، در وسط غذا آب ننوشند و پایان غذای خود را با یک شیرینی طبیعی مانند عسل به اتمام برسانند تا این بیماران بتوانند در کنار بیماریشان روزه هم بگیرند.

آقارفیعی ادامه داد: افرادی که با روزه گرفتن دچار نفخ می‌شوند از ادویه‌هایی چون زنیان، آویشن، سیاه دانه همراه با نمک بیشتر مصرف کنند همچنین افرادی که درگیر بیماری‌های قلبی هستند با مصرف روزانه 3قاشق مرباخوری روغن سیاه دانه را در کنار غذایشان مصرف کرده و سالاد بیشتر میل کنند. روغن زیتون و کنجد را جایگزین روغن‌های دیگر کنند تا بیماری‌شان مانع روزه گرفتن‌شان نشود.

به گفته این جراح و متخصص طب اسلامی، سیاه دانه همراه با عسل و مصرف مایعات بیشتر در طول افطار تا سحری برای بیمارانی که کلیه‌های سنگ سازی دارند بسیار مفید است. بنابراین می‌توان گفت، طب اسلامی سرشار از روش‌ها و ترفندهایی است که می‌تواند برای تمامی بیماری‌ها مفید واقع شود.

 

وی در رابطه با روزه گرفتن زنان باردار و شیرده، گفت: زنان باردار می‌توانند در طول بارداری و شیردهی از خوراکی‌هایی که شیر را افزایش می‌دهد و سرشار از کلسیم است استفاده کنند و بدانند کلسیم فقط در لبنیات موجود نیست بلکه در هلو، کلم، ترب، خرما ، سبزیجات، پرتقال، بادام، شلغم و کنجد به میزان فراوان یافت می‌شود. علاوه بر آن‌ها خوراکی‌هایی چون سوپ با گندم، آب هویج، آب سیب، لبنیات گاومیش و آب گوشت از  جمله مواد غذایی است که علاوه بر افزایش شیر، مادران می‌توانند در طول بارداری و شیردهی نیز روزه شان را بدون مشکل بگیرند.

گوشت شتر بهترین گوشت مصرفی ایرانیان

این متخصص طب اسلامی روزه را برای بیمارانی که مبتلا به ضعف بینایی هستند نیز مفید دانست و اظهار کرد: ما  به بیمارانی که مبتلا به ضعف بینایی بودند روزه را منع می‌کردیم اما بعد از مدتی روایتی را مشاهده کردیم که در آن گفته شده بود روزه گرفتن قدرت چشم‌ها را افزایش می‌دهد و بعد از افطار ضعف بینایی باز می‌گردد همچنین افراد مبتلا به دیابت و آرتریت اسکلروز هم اگر به درستی روزه بگیرند درگیر مشکلات بینایی نمی‌شود.

به گفته آقا رفیعی، در طب اسلامی بسیار توصیه شده متناسب با فواصل و زمان غذا مصرف کرد. بدین معنا که در ایام گرم سال از لبنیات کمتر استفاده کرده و غذاهای گوشتی چون آبگوشت بره را بیشتر جایگزین آن کنیم. همچنین در تابستان نیز از غذاهای سرخ شده کمتر مصرف کنید و غذاهایی چون کله پاچه، دل، قلوه و... در این فصل اصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی افراد باید برحسب غذاهای فصل، آب و هوا و بدن خود مواد غذایی را انتخاب کنند.

وی در رابطه با روزه دارانی که در این ایام دچار یبوست می‌شوند، گفت: یبوست به دلیل مصرف کم آب افراد را درگیر می‌کند لذا توصیه می‌شود روزه داران در طول افطار تا سحر مایعات بیشتری چون سکنجبین مصرف کنند تا درگیر این عارضه نشوند.

این حراج و متخصص طب اسلامی گوشت شتر، گوسفند و ماهی دریا را از بهترین گوشت‌ها در ایران دانست توصیه کرد از گوشت‌های پرورشی استفاده نکنید. همچنین افرادی که دچار ضعف شدید جسمی می‌شوند گوشت را با شیرگاو بپزند و میل کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha