ساله 8 خرداد مصادف با 299 ماه می به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری شده که در ایران از اول خرداد ماه به مدت یک هفته، هفته گوارش نامیده می‌شود.

دل دردهایی که باید جدی گرفته شود

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد شیراز و دبیر هفته سلامت گوارش در شیراز با اشاره به علائم ابتلا به التهاب روده گفت: بیماران باید دقت لازم در مصرف داروها را داشته باشد و از خوددرمانی پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت:  دکتر محمدرضا فتاحی استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آستانه برگزاری هفته سلامت گوارش اظهار داشت: هر ساله 8 خرداد مصادف با 299 ماه می به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری شده که در ایران از اول خرداد ماه به مدت یک هفته، هفته گوارش نامیده می‌شود.

وی افزود: شعار هفته سلامت امسال مربوط به بیماری‌های التهابی روده یا IBD است که به طور کلی این بیماری به دو دسته کرون و کولیت اولسروز تقسیم‌بندی می‌شود.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه شاید بتوان گفت یکی از بیماری‌هایی که در دهه‌های اخیر در کشور افزایش یافته را بیماری التهاب روده برشمرد بطوری که از هر صد هزار نفر حدود 10 تا 15 نفر معمولاً دچار این بیماری مزمن می‌شوند که اگر بیماران درمان و مراقبت نشوند مشکلات زیاد برایشان ایجاد خواهد شد.

فتاحی با بیان اینکه علت قطعی این بیماری مشخص نشده است افزود: عوامل محیطی، تغذیه‌ای، روحی و روانی همچنین ژنتیک می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد؛ همچنین این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 40 سال از زندگی افراد رخ می‌دهد و شاید در هر دو جنس خانم و آقا یکسان باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش اضافه کرد: خوشبختانه امروزه داروهای خوبی در بازار جهت این بیماری وجود داشته که نسبت به داروهای قبلی بسیار موثر است؛ البته به شرط اینکه بیمار دقت لازم را در توصیه‌های پزشک و مصرف داروها داشته باشد و از خوددرمانی پرهیز کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عنوان کرد: از علامت‌های اصلی این بیماری اسهال بخصوص اسهال مزمن همراه با درد شکمی است که بیمار حتما باید جهت درمان به پزشک مراجعه کند.

متخصص داخلی وفوق تخصص گوارش وکبد گفت: این بیماری با کلونوسکوپی و نمونه‌برداری باید تشخیص داده شود و نه با حدس و گمان؛ لذا لازم است که حتما بیماران تحت درمان قرار گیرند و به دقت داروهای خود را مصرف کنند؛ همچنین از تغییر دارو به طور سر خود اجتناب کنند.

وی گفت: ممکن است افرادی که دچار این بیماری بوده دچار ناراحتی‌های کبدی، مفصلی، چشمی و پوست نیز شوند که این مساله نیاز به بررسی داشته و درمان خاص خود را می‌طلبد؛ همچنین باید توجه داشت که این بیماری به طور کلی رژیم غذایی خاصی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: زنانی که در سنین بارداری هستند و به این بیماری دچار هستند می‌توانند باردار شده به شرط اینکه قبلا بیماری خود را کنترل کرده و تحت درمان باشند؛ همچنین با مشورت پزشک مصرف دارو در این دوران اشکالی به همراه ندارد.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد شیراز تصریح کرد: براساس برخی از تحقیقات حساسیت به شیر گاو در دوران کودکی، مصرف مواد قندی و برخی از چربی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز این بیماری باشد ولی مصرف غذاهای فیبردار و ورزش در کنترل این بیماری و شدید نشدن آن حائز اهمیت است؛ همچنین تحقیقات نشان داده افرادی که در کودکی شیر مادر مصرف کرده‌‌اند بدنشان در برابر این بیماری مقاوم‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha