یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 214251

اشتغال جای خود را به بازنشستگی داده و دیگر از آن دغدغه‌های دوران جوانی برای ساختن زندگی خبری نیست. به همین دلیل است که همه در دوران سالمندی بیش از همیشه به سرگرمی‌های مفید و مناسب سن خود احتیاج دارند.

بابابزرگ، سرت را گرم کن

سلامت نیوز:به طور معمول، دوران جوانی همگام با داشتن نهایت فعالیت‌ها برای پیش‌بردن زندگی است؛ رسیدگی به امور خانه و خانواده، انجام شغل و حرفه شخصی، پیشبرد مسائل اقتصادی، تکاپوهای شدید زندگی و سایر مسائل که کمتر زمانی را برای فراغت و آسودگی باقی می‌گذارد، اما دوران سالمندی دقیقا برعکس است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: اشتغال جای خود را به بازنشستگی داده و دیگر از آن دغدغه‌های دوران جوانی برای ساختن زندگی خبری نیست. به همین دلیل است که همه در دوران سالمندی بیش از همیشه به سرگرمی‌های مفید و مناسب سن خود احتیاج دارند.

در اینجا چند سرگرمی مناسب سالمندان را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر خود سالمندید استفاده کنید یا در صورتی که سالمندی دور و بر خود دارید، وی را تشویق به انجام آن کار کنید:

باغبانی: کارکردن با گل و گیاه، شادی وصف‌ناپذیری در انسان ایجاد می‌کند و روح فرد را صیقل می‌دهد. کاشتن بذر، آب دادن هر روزه به آن، کندن علف‌های هرز و به انتظارنشستن برای سربرآوردن گیاهی که کاشته شده و رشد و نمو هر روزه آن نوعی امید و عشق به دیدن فردا را در دل سالمند به وجود می‌آورد و او را مشتاق دیدن روزهای بعدی برای مشاهده نتیجه کار باغبانی‌اش می‌کند. حتی اگر باغچه ندارید، می‌توانید در گلدان‌های بزرگ مناسب به باغبانی بپردازید.

همنشینی با دوستان: اگر از دوران قدیم برای شما دوستانی باقی مانده‌اند یا در سال‌های اخیر در پارک و فضای باز برای خودتان دوستانی دست و پا کرده‌اید، وقت قرار و مدار جدی برای دیدار مرتب آنهاست. در صورتی که برای شما امکان‌پذیر است، هرازگاهی نوبتی یکدیگر را در منزل یکی از دوستان ببینید، به طوری که تقریبا سالی یک بار نوبت به خود شما بیفتد، اما ماهی یک بار در منزل یکی باشید. گزینه‌های دیگر هم وجود دارد. می‌توانید با هم به دل طبیعت بروید یا گاهی ناهار یا عصرانه را همراه هم در پارک بخورید.

بافتنی: این هنر ارزنده، گذشته از ارزش هنری تاثیر بسیار آرامش‌بخشی بر مغز و روان دارد. برخلاف بسیاری که چنین هنری را مختص خانم‌ها می‌دانند، در کشورهای پیشرفته آقایان هم بافتنی می‌بافند و در بسیاری از پارک‌ها خانم‌ها و آقایان مسن در فضای دلباز و پردار و درخت بافتنی می‌‌بافند. بافتن آرامش‌بخش است و در عین حال ذهن را به چالش می‌کشد.

ورزش: برای جسم و روح فرد سالمند، ورزش جزو موارد ضروری به شمار می‌آید. هر فرد سالمندی باید در هفته ساعاتی را به ورزش اختصاص دهد. در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید و طبق توصیه او ورزشی مناسب انجام دهید.

حل جدول: جدول، سرگرمی مفیدی برای اوقات آزاد سالمند و همچنین کمکی موثر برای جلوگیری از آلزایمر و از بین رفتن قدرت ذهنی است.پس این سرگرمی بسیار مفید را از خود دریغ نکنید.

مطالعه: برای پر شدن اوقات فراغت به بهترین نحو و همچنین جلوگیری از زوال عقل یکی از بهترین گزینه‌ها مطالعه است. تا می‌توانید کتاب بخوانید. می‌توانید از دوستانتان قرض کنید یا با ثبت‌نام در کتابخانه محل به آرشیوی کامل از کتاب‌ها دست یابید.

نوشتن: سالمندان گنجینه‌ای از خاطراتی هستند که در طول زندگی دیده و تجربه کرده‌اند. می‌توانید دست به قلم شوید و هر روز چند صفحه از خاطرات دوران قدیم را یادداشت کنید. اتفاقات زندگی، خوب یا بد همه ارزشمندند. آنها را به نحوی تعریف کنید که برای جوانان بی‌تجربه خواندنی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha