الا اما قرار است در رمضان 96، مهربانی، رسم رایج اهالی تهران شود و این طرح با مشارکت رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های پایتخت به شکل گسترده‌تری اجرا شود.

سفره‌های مهر مردم تهران در ماه مهربان

سلامت نیوز:حدود 30 هزار پرس غذا. یعنی 30 هزار وعده غذای گرم برای 30 هزار نیازمند در پایتخت. این، آمار طرحی است که ماه رمضان سال گذشته در تهران اجرا شد. طرحی با نام «یه لقمه مهربونی» که با هدف اطعام نیازمندان در ماه مبارک رمضان و در کلونی‌های آسیب پایتخت، از سال 93 به‌صورت محدود آغاز شد. حالا اما قرار است در رمضان 96، مهربانی، رسم رایج اهالی تهران شود و این طرح با مشارکت رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های پایتخت به شکل گسترده‌تری اجرا شود.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: سفره افطار، پهن شده است. کوچه خاکی و باریک حوالی کوره‌پزخانه، حتی نور درست و حسابی هم ندارد. اما لبخندهای بچه‌ها، آن‌قدر درخشان است که می‌شود آنها را روی صورت‌های خسته و رنجورشان دید. شاید اگر عکس‌های این‌جا را به کسی نشان دهی، برایش غیرقابل باور باشد که این‌جا هم گوشه‌ای از پایتخت است. گوشه‌ای محروم از شهری که همین حالا و با تاریک‌تر شدن هوا، در گوشه گوشه‌اش ضیافت‌های افطار آن‌چنانی برپا می‌شود و پس از آن، غذاهای دست‌نخورده، کیلو کیلو راهی سطل‌های زباله می‌شوند. درصورتی‌که در گوشه‌ای دیگر از همین شهر، مادری روزه‌دار و پدری خسته از 15 ساعت کار در گرمای کوره‌پزخانه، به تکه نان و جرعه آبی هم راضی هستند تا روزه‌شان را افطار کنند و دلشان را بسپرند به خدای ماه مهربانی‌ها و شکر بگویند.

لقمه‌های مهر برای شهر مهربان


این اما همه ماجرا نیست. ماه مهربان رمضان که آغاز می‌شود، کسانی هستند که تمام دغدغه‌شان نشاندن گل لبخند بر لبان کسانی است که در روزها و شب‌های دیگر سال، کمتر کسی سراغی از آنان می‌گیرد. مردان و زنان و کودکانی که در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و از کمترین امکانات هم محروم‌اند اما دلشان هم خوش است به همین سرزدن‌های گاه و بیگاه و دست‌های مهربانی کسانی که بی‌منت و مضایقه، مهربانی را لقمه می‌کنند و به آنان هدیه می‌دهند. رمضان، شاید بهترین فرصت باشد برای تمرین مهربانی با نیازمندان و شکرگزاری نعمتی که فراموش کرده‌ایم.


همین بهانه کوچک، فرصتی است برای انجام کارهایی بزرگ. کارهایی که حالا در این روزها و شب‌ها توسط نیکوکاران تهرانی و با سازماندهی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران انجام می‌شود. کارهایی که در قالب طرح «یه لقمه مهربونی» انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به طرح ویژه این سازمان برای ماه رمضان امسال در قالب طرح «یه لقمه مهربونی» به «صبح نو» می‌گوید: «در این طرح که با مشارکت نیکوکاران، صاحبان رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها و مردم مهربان پایتخت برگزار خواهد شد، سفره‌های افطار در مناطق محروم و نیازمند گسترده خواهد شد تا در ماه مهربانی و میهمانی خدا، هیچ شهروند نیازمند و محرومی در تهران، سر گرسنه به بالین نگذارد.»
آقای «رضا قدیمی» با اشاره به اینکه طرح «یه لقمه مهربونی» با هدف هم‌افزایی و مشارکت شهروندان تهرانی در نهادینه کردن فرهنگ مهربانی و اخلاق اسلامی اجرا خواهد شد، می‌گوید: «ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای تمرین این مهربانی‌هاست و تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده است که با مهربانی‌های کوچک شهروندان تهرانی، قادر به کارهای بزرگی خواهیم بود.»

فاجعه‌ای به‌نام غذای دور ریز


اطلاعات مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره آمار غذای دور ریز در ایران هم قابل تأمل است: «ایران در فهرست سه کشور نخست جهان در تولید مواد دور ریز غذایی است. 30 درصد از مواد غذایی در ایران که ارزش آن بالغ بر پنج تا هشت میلیارد دلار در سال است، در سال هدر می‌رود. در‌حالی‌که می‌توان با این مقدار غذاهای دور ریز، 15 میلیون نفر را سیر کرد.»
قدیمی با بیان اینکه شمار زیادی از رستوران‌های شهر تهران  هم برای همکاری در اجرای این طرح به کمپین  «یه لقمه مهربونی» پیوسته‌اند، افزود: « دو مدل و طرح مشارکتی برای اجرای این طرح، پیش‌بینی شده است. در مدل اول رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها، باقیمانده غذای دست‌نخورده هرروز خود را در اختیار همکاران ما و سایر خیریه‌های همکار این طرح می‌گذارند. در مدل دوم نیز خود رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها، هرروز مقداری از سهمیه پخت روزانه خود را به مشارکت در این طرح اختصاص خواهند داد تا بتوانیم مجموعه غذاهای جمع‌آوری شده در این دو طرح پیشنهادی را، با  بسته‌بندی مناسب، میان 60 کلونی آسیب‌‌شناسایی شده در شهر تهران توزیع کنیم.»
به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، طرح «یه لقمه مهربونی» با چهار هدف عمده دنبال می‌شود: «‌ما در این طرح، به دنبال آن هستیم که در قدم نخست هدررفت موادغذایی را دنبال کنیم. هدف دوم ما کاهش آثار سوء‌تغذیه در خانواده‌های نیازمند است. سومین هدف، ایجاد بستری مناسب برای مشارکت طبقات مختلف جامعه در تکریم و اطعام افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب است و در قدم نهایی نیز به دنبال ارتقای مشارکت اجتماعی هستیم.»

چه طور به «یه لقمه مهربونی» بپیوندیم؟


مشارکت شهروندان تهرانی، یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی است که در طرح «یه لقمه مهربونی» دنبال می‌شود. موضوعی که به گفته معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، نقش مهمی در موفقیت این طرح در سال‌های گذشته داشته و هرسال نیز با اطلاع‌رسانی، تعداد مشارکت‌کنندگان در این طرح بیشتر می‌شود. دکتر «زینب نصیری» به «صبح نو» می‌گوید: «‌شماره تلفن چهاررقمی 4379 برای مشارکت شهروندان تهرانی در این طرح در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، اگر شهروندان نیکوکار بخواهند در تأمین وعده‌های غذایی مشارکت کنند، با این شماره تماس به ما اعلام می‌کنند. اگر هم شهروندی بخواهد وعده‌های دست‌نخورده مهمانی افطار را به‌دست نیازمندان برساند، ضمن تماس با این شماره، می‌تواند همکاران ما را در جریان بگذارد تا بلافاصله سرویس‌های ویژه طرح یه لقمه مهربونی، این وعده‌های غذایی را در محل این شهروندان نیکوکار از آنان تحویل گرفته و میان نیازمندان توزیع کنند.» به گفته نصیری با مشارکت گسترده رستوران‌دارها و اغذیه‌فروش‌های شهر تهران، به نظر می‌رسد امسال شاهد ثبت رکورد جدیدی در مهربانی تهرانی‌ها باشیم: «‌امیدواریم که با اطلاع‌رسانی به‌موقع، بتوانیم در جذب مشارکت شهروندان نیز به موفقیت برسیم تا ضمن جلوگیری از اسراف و دورریز موادغذایی، فرهنگ مهربانی را هم در شهر رواج بیشتری دهیم.» آن‌طور که مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید، طرح یه لقمه مهربونی قرار است تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha