آسیب كلیوی به دلیل بالا بودن فشار داخل مثانه و وجود مانع بر سر راه تخلیه ادرار را از مهمترین عوارض ناهنجاری "مثانه نوروژنیك " در كودكان است و برگشت ادرار از مثانه حالب و عفونت‌های ادراری از دیگر عوارض این ناهنجاری به شمار می‌رود.

آسیب كلیوی از عوارض ناهنجاری "مثانه نوروژنیك " در كودكان است
سلامت نیوز: یك فوق تخصص جراحی كودكان گفت: به دلیل بالا بودن فشار داخل مثانه، آسیب كلیوی از مهمترین عوارض "مثانه نوروژنیك " است.

صلاح‌الدین دلشاد در گفت‌وگو با فارس افزود: آسیب كلیوی به دلیل بالا بودن فشار داخل مثانه و وجود مانع بر سر راه تخلیه ادرار را از مهمترین عوارض ناهنجاری "مثانه نوروژنیك " در كودكان است و برگشت ادرار از مثانه حالب و عفونت‌های ادراری از دیگر عوارض این ناهنجاری به شمار می‌رود.

وی گفت: در بعضی از موارد ناهنجاری مثانه نوروژنیك، ادرار در مثانه جمع نمی‌شود و پس از خروج حالب به بیرون می‌ریزد چرا كه هیچ مقاومتی سر راه آن وجود ندارد؛ كودكانی كه با این مشكل مواجه هستند همیشه با مشكل روبه‌رو خواهند بود، از این رو باید با روش‌های مناسب بسته به شدت علائم درمان صورت گیرد.

این فوق تخصص جراحی كودكان در مورد نحوه درمان ناهنجاری مثانه نوروژنیك افزود: درمان این ناهنجاری وابسته به علائم متفاوت است البته باید به این نكته توجه كرد كه سیستم عصبی معیوب مثانه را نمی‌توان تغییر یا اصلاح كرد بلكه عوارض این ناهنجاری نظیر بی‌اختیاری ادرار و عفونت ادراری باید درمان مناسب شود، تا از بروز آسیب به كلیه‌ها جلوگیری شود؛ در این شرایط ممكن است نیاز به انجام عمل جراحی نیز پیش آید.

اعصاب، پیغام‌ها را از مثانه به مغز برده و پس از آن مغز پیغام را به ماهیچه‌های مثانه برمی‌گرداند كه آیا ادرار را نگه دارد یا خیر؛ در بیماری مثانه نوروژنیك به دلیل نقایص عصبی، هماهنگی عملی بین مثانه و دریچه خروجی ادرار وجود ندارد و منجر به فلج شدن مثانه می‌شود كه این اشكال در مثانه را ناهنجاری مادرزادی "مثانه نوروژنیك " می‌نامند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha