یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

یکی از بهترین روش‌های شارژ مجدد ذهن، مطالعه است؛ اما همه افراد از مطالعه لذت نمی‌برند.

افزایش خلاقیت با 9 راهکار

سلامت نیوز:گاهی وقتی انجام یک پروژه را در محل کار یا تحصیل به‌عهده می‌گیرید، ممکن است حسی از ناامیدی به سراغتان بیاید. ایده‌پردازی، کاری دشوار است به‌خصوص زمانی که صحبت از پردازش طرح‌هایی مفهومی است که باید به واقعیت بدل شوند؛ اما لازم نیست خیلی هم نگران باشید، چراکه حتی خلاق‌ترین افراد هم گاهی در مسیر خلاقیت با بن‌بست مواجه می‌شوند. روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید ذهن خود را دوباره احیا و قوه تخیل خود را فعال کنید تا به بهترین راهکارها برای هر چالشی دست یابید. به گزارش سایت «عصر ایران» در ادامه با راهکارهایی آشنا می‌شوید که به فعال شدن قدرت ابتکار و خلاقیت شما کمک می‌کند.

مطالعه کنید

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: یکی از بهترین روش‌های شارژ مجدد ذهن، مطالعه است؛  اما همه افراد از مطالعه لذت نمی‌برند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید سعی کنید به تدریج زمان‌های کوتاهی را در طول روز به مطالعه اختصاص دهید تا به تدریج با عادت مطالعه خو بگیرید. بهتر است روزی نیم‌ساعت زمان، صرف مطالعه مطالبی که با علایق شما در ارتباطند کنید. در همین مقالات و صفحات است که ایده‌های جالب به ذهن شما خطور می‌کند.
 
کنجکاوی کنید

هر زمان که با مانعی روبه رو می‌شوید، باید به فکر یافتن راه‌حل بیفتید و هرگز از حل مشکل ناامید نشوید. کنجکاوی در این مسیر کمک بزرگی است، چون به شما کمک می‌کند پرسش‌هایی را طرح کنید و در جست‌وجوی پاسخ آن‌ها، فرضیه‌هایی را برای خود تشکیل دهید.  همین امر به ذهن ما فرصت فعالیت می‌دهد و خلاقیت ما را به چالش می‌کشد.

 

تکنیک‌های آرامش‌بخش را از یاد نبرید

گاهی به دلیل حجم زیاد افکار،  ذهنتان قادر به تولید ایده‌های جالب نیست. توصیه می‌شود با تکنیک‌های آرامش‌بخشی افکار خود را مرتب کنید. فقط لازم است محلی آرام و ساکت پیدا کنید، بنشینید و بر روی تنفس کنترل شده‌تان تمرکز و ذهن خود را از تمامی افکار غیرضروری پاک سازی کنید. هر چقدر که لازم است به خودتان برای تکنیک‌های آرامش‌بخشی زمان بدهید تا با ذهنی فعال به سراغ پروژه خود بروید.
 
یادداشت بردارید

اشتباهی که خیلی‌ها مرتکب می شوند این است که فراموش می کنند ایده‌های جالبی را که به ذهنشان می‌رسد، یادداشت کنند. گاهی، این افکار از جایی که اصلا فکرش را هم نمی‌کنید به ذهنتان می‌رسد که به طور معمول در آن زمان آمادگی اجرای آن ها را ندارید. برای اطمینان از آن که ایده‌های خود را از دست نمی‌دهید، باید عادت کنید که همیشه یک قلم و دفتر به همراه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله از ایده‌های جالب خود یادداشت بردارید. البته در صورت تمایل می‌توانید از اسمارت‌فون ‌تان هم برای یادداشت‌برداری کمک بگیرید.

 

توقعات را کنار بگذارید

قدرت خلاقیت با توقع داشتن از دیگران و یا حتی خودتان کاهش می‌یابد. اضطراب می‌تواند خلاقیت را در نطفه خفه کند. اگر توقعات و انتظارات را کنار بگذارید، از حس راضی نگه داشتن سایرین راحت می‌شوید و بدین ترتیب به خلاقیت خود بال و پر می‌دهید. همواره تاکید را بر کیفیت بگذارید و به جزئیات توجه کنید تا خلاقیت شما شکوفا شود. زمانی که نتیجه، موضوع اصلی تمرکز شما نباشد، به تخیل خود فرصت ابراز وجود بیشتری می‌دهید.
 
فهرست تهیه کنید

ایده‌های خود را به شکل فهرستی از اموری که باید انجام شود، در آورید. هر ایده‌ای را می‌توانید به چند مرحله و بخش خاص تقسیم کنید؛ برای مثال، اگر باید گزارشی درباره یک کشور تهیه کنید فهرستی از نکات جالب توجه آن کشور مانند آشپزی، مقاصد گردشگری، فرهنگ و موارد دیگر تهیه کنید و بعد به تهیه گزارش خود بپردازید.

 

استراحت کنید
وقتی با  تمرکز زیاد خود را به انجام کاری وادار می‌کنید،  دچار استرس می‌شوید؛ یعنی، وضعیتی که بیشتر افراد تمایل دارند به هر قیمتی شده از آن پرهیز کنند. اگر احساس می‌کنید که هیچ فکر و ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، کاری را که در دست دارید، متوقف و استراحت کنید. هر کاری که می‌تواند شما را از افکار یا موقعیت استرس‌زا دور نگه دارد، انجام دهید. قطعا پس از بازگشت به کار متوجه تاثیری که استراحت در شارژ مجدد قدرت ابتکار شما داشته، خواهید شد.
 
سفر کنید
سفر، شما را از محدوده آسایش‌تان خارج می‌کند و فرصت‌های زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهد تا بتوانید تازه‌هایی را کشف و تجربه کنید که خود به خلاقیت شما کمک می‌کند.این سفر می‌تواند کوتاه و در آخر هفته باشد و یا سفری بلندمدت‌تر؛ در هر حال آنچه در انتظار شماست، امکان شناخت دنیایی از ناشناخته‌هاست که به رشد قوه تخیل‌تان کمک می‌کند.
 
مثبت‌اندیش باشید
دشمن خلاقیت، عادت مخرب خودانتقادی است. باید همواره انگیزه داشته باشید و از ایراد گرفتن از خودتان بپرهیزید. این روحیه انتقادی با بهره‌وری و خلاقیت در تضاد است. همواره به خود بگویید می‌توانید تلاش کنید تا بدین ترتیب اعتماد به نفس تان افزایش یابد و بتوانید به ایده‌های جدید دست یابید. به محدودیت‌های خود فکر نکنید و تمرکزتان را بر نقاط قوت‌تان قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha