رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش گیلان و دبیر هفته سلامت گوارش گیلان با اشاره به اینکه بیماری‌های التهاب روده در شمال کشور رو به افزایش است، گفت: افراد باید با مراجعه زود هنگام، کنترل بیماری و با استفاده منظم از داروها از پیشروی مشکل التهاب روده در خود جلوگیری کنند.

از خوددرمانی در زمان اسهال مزمن بپرهیزید

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش گیلان و دبیر هفته سلامت گوارش گیلان با اشاره به اینکه بیماری‌های التهاب روده در شمال کشور رو به افزایش است، گفت: افراد باید با مراجعه زود هنگام، کنترل بیماری و با استفاده منظم از داروها از پیشروی مشکل التهاب روده در خود جلوگیری کنند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازفارس، فریبرز منصور غنایی در آستانه برگزاری کمیته کشوری هفته سلامت گوارش در ارتباط با بیماری های التهابی روده اظهار داشت: این بیماری ها شامل کولیت زخمی یا اولسروز بوده که در آن لایه مخاطی روده بزرگ درگیر می شود؛ البته می تواند تظاهرات خارج روده ای نیز داشته باشد.

وی افزود: کولیت زخمی می تواند پوست و به خصوص چشم را در قسمت قدامی آن درگیر و دچار التهاب کند همچنین در 50 درصد موارد کولیت می تواند مجاری صفراوی داخل و خارج کبدی و علائم مفاصل محیطی مانند دست و پا و مفاصل مرکزی همچون ستون فقرات را درگیر کرده و در آنها ایجاد التهاب کند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش گیلان با اشاره به اینکه بیماری کرون تمام دستگاه گوارش را درگیر می کند، گفت: این بیماری از دهان تا مقعد و روده بزرگ و باریک را می تواند متأثر کند.

غنایی تصریح کرد: در 20 تا 25 سال پیش کمتر پزشکی بیماری کرون را تشخیص می داد چرا که بسیار نادر بوده درحالی که امروزه 2 تا 3 بیمار کرون را در طبابت روزانه مشاهده نکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که علت افزایش بیماری های التهابی روده چیست؟ اظهار داشت: هنوز علت دقیق این مشکل مشخص نیست؛ درحالی که عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند در بروز آن نقش داشته باشند.

استاد گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: عوامل محیطی می تواند باعث بروز باکتری هایی شوند ولی هنوز ثابت شده نیست یکی از مواردی که در بروز این مشکل موثر بوده سطح بالای بهداشت فردی است.

غنایی ادامه داد: کودکان این روزها بسیار استریل زندگی می کنند لذا وقتی بالغ می شوند به دلیل اینکه سیستم ایمنی دستگاه گوارش بلوغ کامل را نداشته و زمانی که با آنتی ژن قوی مواجه می شود نمی تواند از عهده آن برآمده در نتیجه باعث ایجاد التهاب و زخم در روده این بیماران می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری های التهاب روده در شمال کشور رو به افزایش است، گفت: بیش از 30 هزار بیمار کولیت اولسروز در مرکز تحقیقات گوارشی و کبد گیلان ثبت شده که این مسئله نشان دهنده افزایش این بیماری مزمن بوده که درمان قطعی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کبد و گوارش گیلان افزود: ضرورت دارد بیماران با مراجعه زود هنگام و کنترل بیماری و با استفاده منظم از داروها از پیشروی آن جلوگیری کرده همچنین اگر فردی اسهال خونی داشت و آن را به اشتباه به عنوان بیماری های عفونی گذارد و سرخود آنتی بیوتیک مصرف کند این دارو علائم بیماری را محو می‌کند اما این مسئله باعث گسترش بیماری و مانع از درمان بیماری‌های التهاب روده می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha