برخلاف آب مروارید در بزرگسالی كه به دلیل كهولت سن ایجاد می‌شود، این بیماری در كودكان ممكن است به خاطر یك بیماری زمینه‌ای بروز كند، ولی از آنجا كه كودكان برخلاف بزرگسالان نمی‌توانند به خوبی از تاری دید خود مطلع شده و این مسئله را به والدین بگویند، ممكن است تشخیص آب مروارید به تأخیر بیفتد و در نتیجه بیماری وسعت بگیرد.

تشخیص دیرهنگام آب مروارید، موجب تنبلی چشم كودكان می‌شود
سلامت نیوز: یك فوق تخصص قرنیه با تأكید بر لزوم انجام معاینات چشمی در نوزادان از بدو تولد گفت: هر بیماری از جمله آب مروارید كه در كودكان منجر به تاری دید شود، اگر تا پیش از 6 سالگی درمان نشود منجر به تنبلی چشم و در نهایت نابینایی می‌شود.

به گزارش فارس، محمد رضا جعفری نسب، دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و فوق تخصص قرنیه افزود: برخلاف آب مروارید در بزرگسالی كه به دلیل كهولت سن ایجاد می‌شود، این بیماری در كودكان ممكن است به خاطر یك بیماری زمینه‌ای بروز كند، ولی از آنجا كه كودكان برخلاف بزرگسالان نمی‌توانند به خوبی از تاری دید خود مطلع شده و این مسئله را به والدین بگویند، ممكن است تشخیص آب مروارید به تأخیر بیفتد و در نتیجه بیماری وسعت بگیرد.

وی با بیان اینكه اگر تا پیش از 6 سالگی آب مروارید در كودكان درمان نشود، منجر به تنبلی چشم و عارضه‌ای غیر قابل درمان خواهد شد، به تشریح علایم این بیماری پرداخت و گفت: در دوران نوزادی كه كودك قادر به بیان تاری دید نیست، اگر آب مروارید نسبتاً شدید باشد لكه‌ای سفید یا خاكستری رنگ در مردمك چشم قابل تشخیص است، البته این علامت فقط در موارد شدید بیماری آب مروارید وجود دارد و در مرحله ضعیف یا متوسط چنین علامتی دیده نمی‌شود.

جعفری نسب انحراف چشم به داخل یا خارج و به اصلاح لوچی چشم را از علایم آب مروارید متوسط یا ضعیف عنوان كرد و با بیان اینكه هم ایجاد لكه سفید و هم انحراف چشم نشانه تشخیص دیر هنگام آب مروارید در كودكان است، ادامه داد: بهترین كار پس از تولد نوزاد و پیش از آنكه از بیمارستان مرخص شود، انجام تست رفلكس قرمز چشم است به طوری كه هر قدر عدد به دست آمده از این ارزیابی با 10دهم فاصله داشته باشد، گویای وجود بیماری چشمی در نوزاد است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه علت‌های مختلف بروز آب مروارید در كودكان را برشمرد و توضیح داد: عفونت‌ها یا بیماری‌هایی مثل سرخجه در مادران باردار به ویژه در سه ماهه نخست حاملگی می‌تواند دلیلی برای ابتلای نوزاد به بیماری‌های چشمی باشد. این در حالی است كه بیماری‌های متابولیك در نوزاد یا مشكلاتی چون كمبود هورمون غده پاراتیروئید یا قند پیشرفته در مادران نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های چشمی از جمله آب مروارید در دوران كودكی شود.

وی البته این موارد را از علل نادر بروز این بیماری دانست و توضیح داد: در بیشتر مواقع آب مروارید در كودكان جنبه ارثی دارد به طوری كه یا پدر و مادر در دوران كودكی این مشكل را داشته‌اند یا ناقل این بیماری بوده‌اند. این در حالی است كه در برخی موارد نیز آب مروارید بدون هیچ علت مشخصی رخ می‌دهد كه البته از خوش خیم ترین انواع آب مروارید به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی بیستمین كنگره چشم پزشكی با بیان اینكه درمان دارویی و طبی در مواردی نادر به بهبود آب مروارید در كودكان و بزرگسالان منجر می‌شود، جراحی را تنها راه درمان این بیماری معرفی كرد و افزود: در جراحی آب مروارید بزرگسالان كه در آن یا هسته مركزی عدسی و یا كورتكس كدر می‌شود، اگر كپسول داخل عدسی باقی بماند دیگر دید فرد تار نمی‌شود و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد با لیزر قابل درمان است، اما در مورد كودكان به ویژه افراد زیر یكسال اگر كورتكس و عدسی را برداریم و كپسول را باقی بگذاریم، كدورت شدیدی ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل و به منظور جلوگیری از عود بیماری باید كپسول قدامی، كپسول خلفی و مقداری از مایع زجاجیه مجاور كپسول نیز برداشته شود.

وی در توضیح درصد عود آب مروارید در كودكان پس از انجام عمل جراحی نیز گفت: بازگشت بینایی كودكان پس از جراحی منوط به انجام دقیق و درست تمام مراحل جراحی و نبود هیچ نوع بیماری دیگر در چشم است، اما از آنجا كه در این عمل، عدسی چشم برداشته می‌شود و دیگر تصویر روی شبكیه نمی‌افتد، باید از عدسی‌های جایگزین در قالب عینك با شماره‌های بسیار بالا، لنز تماسی و لنز داخل چشمی استفاده شود. البته از آنجایی كه لنزهای داخل چشمی ایجاد حساسیت می‌‌كنند و از سوی دیگر شماره چشم كودكان هر چند ماه یكبار تغییر می‌كند لنزهای داخل چشمی برای كودكان به ویژه برای كودكان زیریكسال توصیه نمی‌شود.

بیستمین كنگره چشم پزشكی از 8 تا 11 آذر در محل تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha