یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

یک متخصص داخلی گفت: برخی از بیماران به دلیل مصرف دارو برای درمان بیماری خود اگر روزه بگیرند با قرار گرفتن در شرایط روزه گرفتن و نخورندن غذا و مایعات از سحر تا افطار، وخامت بیماری خود را بیشتر خواهند کرد، بنابراین تاکید می‌شود، بدون مشورت پزشک هیچ بیماری روزه نگیرد.

چه گروهی از بیماران نباید روزه بگیرند؟

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی گفت: برخی از بیماران به دلیل مصرف دارو برای درمان بیماری خود اگر روزه بگیرند با قرار گرفتن در شرایط روزه گرفتن و نخورندن غذا و مایعات از سحر تا افطار، وخامت بیماری خود را بیشتر خواهند کرد، بنابراین تاکید می‌شود، بدون مشورت پزشک هیچ بیماری روزه نگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر جواد بهجتی اردکانی افزود: بیمارانی که مشکل پیشرفته قلبی، کلیوی، ریوی، کبدی دارند، نباید روزه بگیرند، اما بیمارانی که مشکلات مشابه  این دسته را دارند اما بیماری آنها پیشرفته نیست، مثلا دارو مصرف نمی‌کنند و تنها از طریق رژیم غذایی بیماری آنها کنترل می‌شود مانند بیمارانی که کبد چرب دارند، مشکلی برای روزه گرفتن ندارند.

وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می‌کنند به هیچ وجه نمی توانند و نباید روزه بگیرند. این بیماران به دلیل اینکه قند خون آنها با روزه گرفتن و مصرف نکردن دارو دچار نوسان می‌شود روزه گرفتن برای آنها خطرآفرین است.

بهجتی اردکانی گفت: مبتلایان به دیابت که با رژیم غذایی بیماری آنها کنترل می‌شود، مشکل کلیوی ندارند، سابقه فشار خون ندارند، به راحتی می‌توانند روزه‌های خود را بگیرند به شرط این که غذای کافی و مایعات کافی در وعده سحر و افطار مصرف کنند.

این متخصص غدد درون ریز و متابولیسم در مورد بیمارانی که از قرص گلی بن کلامید برای کنترل قند خون خود استفاده می‌کنند توضیح داد: این بیماران اگر تمایل به روزه گرفتن داشته باشند باید مراقب باشند که در طول روزی که روزه گرفته اند دچار افت قند خون نشود و در صورت مراقبت مانعی برای روزه گرفتن آنها نخواهد بود.

 وی همچنین درخصوص بیماران دارای تیروئید کم کار و پرکار گفت: بیمارانی که تیروئید آنها کم کار است و داروی تیروکسین مصرف می‌کنند به این دلیل که باید قرص را را با آب، ناشتا بخورند و تا نیم ساعت بعد از قرص هم  نباید غذا بخورند، اگر این موارد را رعایت کنند، مانعی برای روزه گرفتن ندارند و چنانچه شب هم با معده خالی قرص مصرف کنند ممنوعیتی برای روزه‌داری در مورد آنها وجود ندارد.

این متخصص داخلی در مورد پرکاری تیروئید کنترل شده و استیبل این بیماری نیز افزود: افراد مبتلا به پرکاری تیروئید چون خوردن قرص برای آنها از لحاظ خالی و پر بودن معده تفاوتی ندارد، می‌توانند روزه بگیرند، اما مصرف قرص‌هایشان را نباید فراموش کنند.اما بیمارانی که پرکاری حاد تیروئیدی دارند وبیماری آنها کنترل و ثابت نشده است به هیچ وجه نباید روزه بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: افرادی که بیماری خاصی دارند و مجبور به مصرف کورتن نیز هستند مانند بیماران کم کاری غده فوق کلیوی به این دلیل که ممکن است نوسان فشار خون، داشته باشند، نیز باید از روزه گرفتن خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha