متخصصان و دستیاران پاتولوژی امروز با چترهای سفید مقابل مجلس، در اعتراض به قانون ‌جدید وزارت بهداشت در مورد دادن اجازه تاسیس آزمایشگاه بالینی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیربالینی تجمع کرده اند.

عکس/ تجمع متخصصان و دستیاران پاتولوژی با چترهای سفید مقابل مجلس

سلامت نیوز:متخصصان و دستیاران پاتولوژی امروز با چترهای سفید مقابل مجلس، در اعتراض به قانون ‌جدید وزارت بهداشت در مورد دادن اجازه تاسیس آزمایشگاه بالینی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیربالینی تجمع کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز،پیش از این نیز پاتولوژیست ها چهارم خرداد ماه سال جاری در اعتراض به سیاست های وزارت بهداشت برای ارائه مجوز به دارندگان مدرک دکترای زیست شناسی جهت دایر کردن آزمایشگاه،مقابل سازمان نظام پزشکی کشور تجمع کردند.

پس از برگزاری این تجمع روز گذشته  معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به تجمع کنندگان گفت: یکی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده قانون نحوه اداره آزمایشگاههای کشور است که بر اساس این قانون وزارت بهداشت موظف شده تا توانمندی های افرادی که می خواهند در حیطه های تخصصی این رشته فعالیت داشته باشند را با برگزاری دوره های تکمیلی تخصصی ارتقا دهد.

لاریجانی گفت: طبق قانون مذکور وزارت بهداشت مکلف شده شرایط برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی را تدوین و طی آیین نامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ نماید؛ که این آیین نامه در سنوات گذشته بارها باتوجه به نیازهای روز نظام سلامت بازبینی و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی گفت: اجرای قانون مورد اشاره از سوی نهادهای مختلف نظارتی کشور مورد پیگیری و تاکید است و بر این مبنا برای رسیدن به اجماع و جلب نظر تمامی گروه های مرتبط با این قانون در بازبینی جدید آیین نامه اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر در رشته های مختلف از قبیل پاتولوژی، علوم آزمایشگاهی و ... به عنوان نماینده گروه های مختلف نظرسنجی به عمل آمد و با اعمال این نظرات در حال برنامه ریزی برای اجرای قانون مذکور می باشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برگزاری این دوره می تواند نیاز کشور به افراد مناسب برای مسئولیت آزمایشگاهها را در شبکه ارائه خدمات سلامت کشور برطرف نماید، گفت: افراد واجد شرایط مشخص شده در قانون می توانند در صورت قبولی در آزمون ورودی و گذراندن دروس تئوری و عملی در طی دوره تخصصی که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی تعیین می گردد، به ارائه خدمات در حیطه های مشخص شده بپردازند.

همچنین قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، در واکنش به اعتراض پاتالوژیست ها نسبت به ورود افراد غیر پزشک به آزمایشگاه های تشخیص طبی، گفت: این امکان برای سایر رشته ها نیز فراهم است.

دکتر سیدحسن امامی رضوی در خصوص اعتراض پاتولوژیست ها، افزود: در سال ۱۳۶۷ در مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب رسید و به موجب آن افرادی که PHD های تک رشته ای آزمایشگاهی هستند، می توانستند، با گذراندن دوره تکمیلی، حق فنی آزمایشگاه گرفته و آزمایشگاه تاسیس کنند.

وی ادامه داد: این قانون در مقطعی هم اجرا شد، اما معطل ماند. بعداز آن با پیگیری های افراد ذینفع، دیوان عدالت اداری حکم کرد که این قانون توسط وزارت بهداشت اجرایی شود. در واقع به دلیل حکم دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت این قانون را اجرا کرد و آیین نامه ای برای اجرای این قانون تهیه کرد که به صورت محدود در کشور اجرا می شود.

امامی رضوی گفت: بعضی از همکاران پاتولوژیست نسبت به اجازه به سایر رشته ها برای دریافت حق فنی آزمایشگاه اعتراض کردند اما وزارت بهداشت پس از بررسی های کافی و مشورت با صاحبنظران وبر اساس قانون این اقدام را انجام داده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون مصوب مجلس، وزارت بهداشت مکلف شده است که گروه های مختلف علوم آزمایشگاهی با گذراندن دوره تکمیلی مجوز تاسیس آزمایشگاه داشته باشند و آیین نامه ای نیز برای گذراندن دوره های تکمیلی تهیه شده است.

امامی رضوی خاطرنشان کرد: استدلال پاتولوژیست ها برای اعتراض این است که آنها در ابتدا دوره پزشکی عمومی را گذرانده و بعد دوره های تخصصی آسیب شناسی را می بینند. لذا پس از دوره تخصصی اجازه تاسیس و کار در آزمایشگاه را دارند. البته طبق قوانین مصوب قبلی، فقط پاتولوژیست این اجازه را ندارند، بلکه PHD های آزمایشگاه که پزشک نیستند نیز در حال حاضر اجازه تاسیس آزمایشگاه را دارند. بدین معنی که در حال حاضر هم با تشکیل تیمی ۳ نفره از رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی، به آنها مجوز تاسیس آزمایشگاه داده می شود. اجرای آیین نامه اجرایی به رشته های علوم آزمایشگاهی این اجازه را می دهد که با گذراندن دوره های تکمیلی، مانند پاتولوژیست ها به صورت تک نفره بتوانند آزمایشگاه تاسیس کنند.

وی افزود: در قوانین موصوف پیش بینی شده است که افراد داوطلب ضمن گذراندن امتحان ورودی با تکمیل توانمندی های خودشان در یک دوره قبل از ورود به دوره تکمیلی آمادگی لازم را کسب نمایند و پس از طی دوره آموزشی مربوطه، چنانچه در امتحان گواهینامه تخصصی دوره کلینیکال پاتولوژی موفق شوند و حد نصاب را کسب نمایند، فارغ التحصیل این دوره محسوب می شوند.

امامی رضوی گفت: پاتولوژیست ها معتقدند، فقط افرادی که پزشک هستند، باید آزمایشگاه تاسیس کنند و شاید در بعضی کشورها نیز این گونه باشد اما در نظام آموزشی کشور ما که بینابینی است، این امکان را برای سایر رشته ها نیز فراهم کرده است.

این اظهارات واکنش هایی  را به دنبال داشته است.از جمله دكتر شاه قاسمی، پاتولوژیست در جوابیه‌ای به اظهارات قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی گفت:

جناب آقای دکتر امامی رضوی:
در مورد جوابیه جنابعالی به اعتراض پاتولوژیست‌ها ذکر چند نکته را لازم می‌بینم:

۱- اجازه تاسیس آزمایشگاه با مسئولیت فنی آزمایشگاه بالینی تفاوت دارد. طبق آیین نامه تمامی مسئولیتهای علمی، فنی، قانونی و حقوقی آزمایشگاه بعهده مسئول فنی می‌باشد.

۲- جنابعالی که سالها در وزارت بهداشت و معاونت آموزشی مسئولیت داشته‌اید بهتر از هر کس دیگر می‌دانید که "علوم پایه" و "علوم بالینی" دو مقوله متفاوت می‌باشند.

۳- همانگونه که جنابعالی اشراف دارید در کوریکولومهای آموزشی PhD رشته‌های انگل شناسی، میکروب شناسی، قارچ شناسی، ایمنی شناسی، بیوشیمی، ویروس شناسی و خون شناسی به صراحت بر علوم پایه بودن این رشته‌ها تصریح شده است.

۴- گروه‌های آموزشی آموزش دهنده رشته‌های فوق الذکر و هیات‌های بورد این رشته‌ها همگی زیر مجموعه علوم پایه می‌باشند.

۵- همان قانون نیم بند ۳۰ سال پیش که شما به آن استناد کرده‌اید واضحا گفته "پی.اچ .دی در یکی از رشته‌های علوم آزمایشگاهی بالینی" در صورتیکه هیچکدام از پی‌اچ‌دی‌های ذکر شده "بالینی" نمی‌باشند و مصداق قانون فوق به هیچ وجه نمی‌باشند.

از جنابعالی وسعت دید و دقت نظر بیشتر از این را انتظار داشتیم.

رضا مشکانی رئیس انجمن بیوشیمی نیز با بیان اینکه «پزشکان در حق همکاران فیزیوتراپ، پرستاران و ما ظلم‌های زیادی کرده‌اند!» گفت:

 در تمام کشورهای دنیا مانند آمریکا، ژاپن و حتی آفریقا تمام فارغ‌التحصیلان علوم پایه می‌توانند پس از گذراندن یک دوره تکمیلی تمام مسئولیت آزمایشگاه‌ها را به عهده بگیرند.

وی افزود: یک متخصص بیوشیمی بعد از گذراندن دوره تکمیلی می‌تواند مسئولیت آزمایشگاه را به عهده بگیرد که این موضوع قبل از انقلاب وجود داشت اما پس از انقلاب متوقف شد.

مشکانی گفت: در سال 67 این قانون به مجلس رفت که پس از تصویب به صراحت در آن اعلام شده که متخصصان علوم پایه می‌توانند مسئولیت آزمایشگاه را برعهده بگیرند، این قانون در سال 68 و 69 اجرایی شد و وقتی همکاران پاتولوژیست دیدند که این موضوع به نفع‌شان نیست با لابی‌گری اجرای این طرح را متوقف کردند.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران گفت: متأسفانه اجرای این قانون تا 1390 متوقف شده بود اما با پیگیری‌های انجام شده در این سال این قانون مجدداً به دانشگاه‌ها ابلاغ شد اما در آن زمان هم همکاران پاتولوژیست با اعتراض خود مانع از اجرای آن شدند و اعلام کردند که باید از مجلس شورای اسلامی استفساریه بگیریم که در این خصوص نیز مجلس حق را به ما داد.

وی تصریح کرد: اخیراً با تشکیل یک کمیسیون 6 نفره از همکاران پاتولوژیست و علوم پایه این موضوع را بررسی و تصمیم گرفته شد این دوره اجرایی شود و حدود یک هفته قبل بعد از آنکه صحبت از اجرای این طرح به میان آمد مجدداً همکاران پاتولوژیست به آن معترض شدند و خواهان انحصار گرایی هستند به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم با تجمع اعتراضی از حقوق خود دفاع کنیم.

مشکانی در پایان گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران ملاک اجرای قوانین است و نمی‌توان با شایعه‌پراکنی و هوچی‌گری به جایی رسید، متأسفانه این دوستان در30 سال گذشته آزمایشگاه را به انحصار خود درآورده‌اند و در حق همکاران فیزیوتراپ، پرستاران و ما ظلم‌های زیادی کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • A.lkj ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
    1 4
    ‏سلام وقتتون بخیر قبل از اینکه مشکل به وجود اومده برای جامعه علوم آزمایشگاهیان بالینی رو بگم واسه شفاف شدن قضیه یه توضیحی درمورد آزمایشگاه بدم که ۲۴ ساله به ما کارشناسان و دانشجویان علوم آزمایشگاهی ظلم شده و آزمایشگاه در انحصار پاتولوژیستها (پزشکانی که تخصص آسیب شناسی دارن )قرار گرفته آزمایشگاه از بخشها و زیرمجموعه هایی تشکیل شده مثل بخش هماتولوژی یا خون شناسی ، میکروب ، بیوشیمی، سرولوژی ، پاتولوژی ، بانک خون و ...... همونطور که میبینید پاتولوژی خودش یک زیر مجموعه از آزمایشگاه هست ولی چون پزشکان قدرت دارند تا به امروز کل آزمایشگاه و بخشهای اون رو در انحصار خودشون گرفتن و حتی واسه ی اینکه رقیبان خودشون رو از صحنه حذف کنن دکترای حرفه ای رشته علوم آزمایشگاهی رو سال ۷۲ با لابی گری حذف کردن و از اون سال تا به الان رشته ی ما ابتر مونده و حق ادامه تحصیل از ما علوم آزمایشگاهیها گرفته شده درصورتیکه دکترای حرفه ای سابق به تمام بخشهای آزمایشگاه تسلط داشتن و همه ی دروس مرتبط به اون رو میخوندن چون رشته ی علوم آزمایشگاهی یه رشته ی جنراله ، نه مثل پاتولوژی که یک تک رشته و زیر مجموعه آزمایشگاهه در حال حاضر کشور با کمبود بیش از ۲۵۰۰ مسول فنی مواجه هست و هر پاتولوژیست در چندین آزمایشگاه مسول هست و به هیچ کدوم هم نمیتونن همزمان رسیدگی کنن اخیرا وزارت بهداشت برای حل کردن مشکل کمبود مسول فنی دست به اقدام عجیبی زده !!! به جای احیای دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی ، دوره ای به نام دوره تکمیلی کلینیکال پاتولوژی راه اندازی کرده که این دوره واسه ی تک رشته ای هاست مثلا کسانی که رفتن ارشد و پی اچ دی خون شناسی یا میکروب شناسی و ... خوندن چون اینها تک رشته هستن و نمیتونن مسول یک آزمایشگاه جنرال بشن براشون این دوره رو گذاشتن تا با گذروندن ۱۸ ماه سایر درسها و بخشها رو هم بخونن و بعد مسول آزمایشگاه بشن ولی مشکل این طرح اینجاست که متاسفانه از رشته های غیرمرتبط هم میتونن وارد این دوره بشن مثلا دامپزشک ها و رشته های زیست و شیمی وزارت علوم میتونن ارشد و پی اچ دیهای وزارت بهداشت رو شرکت کنن و وارد این دوره تکمیلی بشن و در نهایت مسول آزمایشگاه بشن ولی هیچ کدوم از اینها حتی رنگ خون رو هم ندیدن و پایه و بیسشون علوم آزمایشگاهی نیست و مثل علوم آزمایشگاهیها نه دروس مربوط به آزمایشگاه رو خوندن نه کارآموزی رفتن نه دو سال طرح اجباری !!! و متاسفانه قراره اینها مسول آزمایشگاه بشن و با جون مردم بازی کنن مردم بلانسبت غورباقه نیستن که زیست شناسی بشه مسول آزمایشگاه و مردم رو مثل غورباقه تشریح کنن!!! مردم بلانسبت گاو و گوسفند نیستن که یک دامپزشک بیاد با گذروندن یک دوره آزمایشگاهی مسول آزمایشگاه بشن از طرفی یک علوم آزمایشگاهی ۴سال درس آزمایشگاه میخونه و دو سال هم در بیمارستانها طرح میگذرونن حال سوال اینجاست اینها چه جوری میخوان تو ۱۸ ماه تمام دروس این ۴ سال و ۲ سال طرح رو یاد بگیرن؟؟؟ این دوره تکمیلی مثل این میمونه که ما هم بریم یه دوره ۱۸ ماهه بگذرونیم بعد ادعا کنیم میتونیم چشم پزشک بشیم؟ تنها کسانی که میتونن مسول آزمایشگاه بشن فقط رشته ی علوم آزمایشگاهی هست که تخصصشون فقط و فقط آزمایشگاه هست با احیای دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی جلوی ورود غیرمرتبطها به آزمایشگاه گرفته میشه و مشکل کمبود مسول فنی در کشور هم حل میشه نمیدونم تونستم واضح توضیح بدم یا نه ؟ اگه میشد تلفنی توضیح داد خیلی بهتر میتونستم انتقال بدم به ما سالهاست ظلم شده ولی اگه مشکلات ما علوم آزمایشگاهی ها مهم نیست حداقل به جون خودتون و عزیزانتون اهمیت بدین و این مساله رو ازش گزارش تهیه و رسانه ای کنید با تشکر فراوان
    • ali ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      1 0
      اولا آدم به اصطلاح عالم رشته زیست علوم پایه بیس و سختترین رشته در حوزه علوم تجربی هست. نه رشته در پیتی مثل علوم آزمایشگاهی ک نه پایه هست نه یک دهم زیست سختی داره. دوما از لحاظ رتبه قبول شدن جفتشون در یه حدن تازه شاید زیست سختتر باشه قبولیش من خودم فارغ التحصیل زیستم برا لیسانس رتبه پرستاری ک هزار پله از علوم آزمایشگاهی سرتره رو آوردم منتها رو حساب علاقه رفتم زیست. سوما عزیز من قانونه قانونم دست منو تو ( که الحمدا... کسایی مثل شما مسئول نشدن) نیست پس کاری نکن حکایت ضرب المثل شاه بخشیده شاغلی نمیبخشه بشی. چهارما اول برو یه نگاه به رشته های مجاز به شرکت تو آزمون ارشد وزارت بهداشت بنداز ( هر گرایش زیست شناسی واسه هر رشته ای مجاز نیست). پنجما اگه فقط یبار چارت کارشناسی زیستو مطالعه کرده بودی میفهمیدی بدون شک اگه زیست شناسی کلی واحد مربوط به هم بحث آزمایشگاهی و هم بحث بالینی که خیلی بیشتر از خیلی رشته ها مثل همین علوم آزمایشگاهی هست نداشته باشه کمتر نیس در بدترین شرایط تازه اگه بخوایم منطقی نگاه کنیم شاید شما واحدای آزمایشگاهیتون از یه زیست شناس بیشتر باشه اما مطمئنا تو بحث دروس بالینی مثل فیزیولوژی و... یه زیست شناس بسیار قویتره و از این حیث مناسبتره برای مدیریت آزمایشگاه تا یه حتی علوم آزمایسگاهی حالا پاتولوژیستا ک واقعا پزشکن و درس خوندن چیزی بگن باز یه حرفی نه شما. ششما عزیز من برو ببین تو سطح دنیا اکثر برنده های نوبل پزشکی کیان؟؟. لابد علوم آزمایشگاهیا