دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 214336

مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف برخی مواد غذیی خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهد

غذاهایی که باعث ابتلا به آلزایمر می شوند

سلامت نیوز:امروزه آلزایمر و زوال عقل، گسترشی بسیار بیشتر از 50 سال گذشته دارند. عامل شیوع گسترده امروزی این بیماری‌ها را باید رژیم‌های غذایی مدرن دانست.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف برخی مواد غذیی خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهد. موارد زیر برخی از مواد غذایی هستند که در ابتلا به این بیماری نقش دارند:


قندها

سوزانا دلامونت، متخصص بیماری‌های عصبی که اصطلاح «دیابت نوع 3» را در مورد بیماری آلزایمر به کار می‌برد می‌گوید براساس تحقیقات او مصرف قندها باعث ایجاد مقاومت به انسولین و در نتیجه افزایش قند خون می‌شود. مصرف منظم مواد غذایی که باعث افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند در نهایت، افت فعالیت مغزی و زوال عقل را در پی خواهد داشت. حتی مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، خطر ابتلا به آلزایمر را در مبتلایان به آن، چهار برابر افزایش می‌دهد.

پنیرهای فرآوری شده

هرگونه پنیر فراوری شده مانند پنیر رشته‌ای یا پنیرهایی که در ساندویچ‌های آماده مورد استفاده قرارمی گیرند، حاوی پروتئین‌هایی هستند که در بدن به کندی ساخته می‌شوند و با ریسک ابتلا به آلزایمر مرتبط می‌باشند.

اگر از علاقه‌مندان به مصرف این پنیرها هستید، آن را همراه با مشتی بادام و انواع دیگر آجیل که مواد غذایی کلیدی برای حفظ سلامت مغز هستند، مصرف کنید.

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده‌ای مانند سوسیس، ژامبون و حتی گوشت‌های نمک‌سود شده، می‌توانند مشکل‌ساز باشند. این محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی سرطانزایی هستند که برای نگهداری بلند مدت این مواد غذایی در آنها مورد استفاده قرارمی گیرد و علاوه بر سرطانزا بودن افت فعالیت مغزی در بیماران آلزایمری را نیز افزایش می‌دهند.

مواد غذایی سفید

این گروه شامل مواد غذایی مثل نان سفید، برنج سفید، پاستا و هرنوع ماده غذایی دیگری است که افزایش انسولین در بدن را به همراه دارند. افزایش قند خون، باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود و افزایش التهاب به عنوان یکی از علل بروز آلزایمر و زوال عقل شناخته می‌شود.

کربوهیدرات‌ها

حتی نان سبوسدار نیز می‌تواند مانند نان سفید، شیرینی و دونات افزایش ناگهانی قند خون را در پی داشته باشد. اگر به دنبال تغذیه سالم مغز و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستید، مصرف کربوهیدرات‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید.

کمک به حفظ سلامت مغز

پیشگیری حتی به میزان کم می‌تواند نقش زیادی در کاهش ریسک آلزایمر در مراحل اولیه آن داشته باشد. حتی اگر در بخش عمده‌ای از زندگی‌تان این مواد غذایی را مصرف کرده‌اید، کاهش یا قطع مصرف آنها به میزان چشمگیری زیان‌های وارد شده به مغز را جبران می‌کند. در مقابل، مصرف توت‌ها، سبزیجات بویژه سبزیجات دارای برگ‌های سبز، مرغ، انواعی از ماهی‌ها ـ بجز ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن که حاوی فلزات سنگین بخصوص جیوه اقیانوس‌ها هستند، (همه فلزات سنگین کم و بیش در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند و باعث کاهش قدرت درک می‌شوند)، آجیل، لوبیاها و روغن زیتون از مواد غذایی کمک‌کننده به حفظ سلامت مغز به شمار می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha